ناکامی نتانیاهو در تشکیل  دولت جدید اسرائیل

تحلیلگران می‌گویند انتخابات سوم در راه است

بنرهای انتخاباتی بنی گانتیز (چپ) و بنیامین نتانیاهو در اورشلیم، ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹- AHMAD GHARABLI / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تایید کرده است که تلاش‌هایش برای تشکیل دولت به نتیجه نرسیده. حال راه برای رقیب اصلی او برای تشکیل ائتلاف باز شده است.

نتانیاهو که بیش از یک دهه است که نخست وزیری این کشور را بر عهده دارد، پس از یک ماه تلاش ناکام برای تشکیل دولت، به رووِن گانتز، رئیس جمهور اسرائیل، اعلام کرده است که قادر به انجام این کار نخواهد بود.

نخست وزیر اسرائیل امیدوار بود تا به همراه رقیب اصلی‌اش، بنی گانتز ، دولتی با هدف ایجاد یک «وحدت گسترده ملی» ایجاد کند. آقای گانتز، فرمانده پیشین ارتش، رهبر حزب میانه‌روی «آب و سفید» را بر عهده دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال شامگاه دوشنبه آقای نتانیاهو اعلام کرد که نه قادر به توافق با این حزب بود و نه توانسته حد نصاب ۶۱ کرسی‌ کنست، مجلس اسرائیل، را به دست بیاورد.

آقای ریولین اعلام کرده که فرصت تشکیل دولت را به آقای گانتز واگذار خواهد کرد. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد آقای گانتز نیز از حمایت لازم در این خصوص برخوردار باشد.

در صورت شکست خوردن آقای گانتز، اسرائیل به سوی برگزاری سومین انتخاباتش در کمتر از یک سال گذشته می‌رود.

آقای نتانیاهو در پیامی ویدیویی که روز دوشنبه منتشر شد گفت که در هفته‌های گذشته برای تشکیل دولتی با هدف ایجاد یک «وحدت گسترده ملی» تلاشی «بی‌وقفه» کرده و متحدان نزدیکش در احزاب مذهبی و حزب «آبی و سفید» را گرد هم آورده است.

با این‌حال او می‌گوید که آقای گانتز این تلاش‌ها را خنثی کرده است.

به گزارش ««تایمز آو اسرائیل» آقای نتانیاهو توضیح داده است: «در هفته‌های گذشته تمام تلاش‌هایم را کردم تا بنی گانتز را به پای میز مذاکره بکشانم. متاسفانه، او هر بار فقط مخالفت کرد».

حزب «آبی و سفید» به سرعت به این اظهارات واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای گفت:‌ «دوران داستان‌سرایی به سر آمده. الان وقت عمل است. حزب «آبی و سفید» مصمم به تشکیل دولت متحد لیبرال، به رهبری بنی گانتز است؛ کسی که مردم ماه گذشته به او رای دادند».

با این‌حال مشخص نیست این حزب چطور می‌تواند مشارکت سیاسی کافی برای اخذ اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست بیاورد.

در انتخابات سپتامبر که دومین انتخابات عمومی این کشور در عرض شش ماه بود، حزب «آبی و سفید»  توانست با اخذ ۳۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس در صدر قرار بگیرد. در جریان آن انتخابات حزب لیکود، به رهبری بنیامین نتانیاهو، ۳۲ کرسی را از آن خود کرد.

نه حزب «آبی و سفید» و نه حزب لیکود، هیچ‌کدام حامیان کافی برای کسب حد نصاب کرسی‌های مجلس را ندارند و در عین حال هنوز نتوانسته‌اند بر سر مشارکت در قدرت و تشکیل دولت وحدت ملی به توافق برسند.

حزب «آبی و سفید» با تاکید بر این‌که احتمال دارد علیه آقای نتانیاهو به اتهام فساد اعلام جرم شود، می‌گوید مادامی که او رهبری حزب لیکود را بر عهده دارد، حاضر به ائتلاف با این حزب نیست. لیکود نیز می‌گوید اگر آقای نتانیاهو رهبر این حزب نباشد، این حزب حاضر به هیچ ائتلافی نخواهد بود.

انتظار می‌رود دادستان کل اسرائیل اواسط نوامبر تصمیم نهایی‌اش در خصوص اعلام جرم علیه آقای نتانیاهو در ارتباط با سه پرونده را اعلام کند. دادرسی پیش از محاکمه مرتبط با این پرونده‌ها اوایل ماه اکتبر صورت گرفت.

اتهام فساد علیه آقای نتانیاهوی ۷۰ ساله، موفقیت او در انتخابات را تحت تاثیر قرار داد.  آقای نتانیاهو که بیش از هر نخست‌وزیر اسرائیلی دیگری بر مسند قدرت بوده، بارها این اتهامات را رد کرده است.

برگزاری یک انتخابات دیگر تنها بر خشم رای‌دهندگان خواهد افزود؛ ماه آوریل نخستین انتخابات برگزار شد و پس از آن، به دنبال آن‌که آقای نتانیاهو قادر به تشکیل دولت ائتلافی نشد، دومین انتخابات در ماه سپتامبر برگزار شد؛ به عبارتی در عرض شش ماه، دو انتخابات در اسرائیل برگزار شد.

این بدان معنا است که برای نزدیک به یک سال است که اسرائیل از سوی یک دولت سرپرست با اختیاراتی محدود اداره می‌شود.

تحلیل‌گران اسرائیلی می‌گویند علیرغم افزایش خشم عمومی به دلیل بن‌بست سیاسی پیش آمده، به احتمال زیاد، انتخابات سومی در راه است.

الیزابت تسورکوف، محقق بنیاد «فروم فور ریجنال تینکینگ» می‌گوید این به آن دلیل است که امکان تشکیل ائتلاف حاکم از سوی آقای گانتز تقریبا غیر ممکن است و دولت وحدت نیز نمی‌تواند با رهبری بنیامین نتانیاهو پیش برود.

او به ایندیپندنت انگلیسی گفت: «هیچ راهی وجود ندارد که آقای گانتز بتواند [به تنهایی] تشکیل دولت بدهد. این مستلزم حمایت فهرست مشترک احزاب عرب از دولت اقلیتی است که شامل آویگدور لیبرمن که یک افراطی دست راست است می‌شود… به باور من این اتفاق نخواهد افتاد». 

خانام تسورکوف افزود: «ما به سمت انتخابات سوم می‌رویم… گانتز به دنبال به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات تا زمان اعلام جرم علیه نتانیاهو است یا حداقل می‌خواهد تا این اعلام جرم در دوران انتخابات رخ بدهد».

به گفته او عموم مردم اسرائیل «از کل طبقه سیاسی اسرائیل و عدم توانایی آن‌ها در متحد شدن، به شدت ناراضی هستند».

اگر آقای گانتز نتواند در عرض ۲۸ روز تشکیل دولت بدهد، اکثریت قانون‌گذاران می‌توانند نامزد سومی را تایید کنند؛ اقدامی که تا کنون در صحنه سیاست اسرائیل رخ نداده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent