حضور شاهزاده رضا پهلوی و شهبانو فرح بر سر مزار محمدرضا شاه و انور سادات

شاهزاده رضا پهلوی آخرین بار ۱۲ سال پیش به منظور شرکت در مراسم یادبود محمدرضا شاه به مصر سفر کرده بود

شاهزاده رضا پهلوی همراه با همسرش، یاسمین پهلوی، و دو دخترش، فرح (فرح میترا) و ایمان (ایمان لعیا)، برای ادای احترام به محمدرضاشاه، به قاهره، پایتخت مصر، رفتند. شهبانو فرح پهلوی نیز که در روزهای گذشته برای شرکت در برنامه‌های چهل و دومین سالروز درگذشت محمدرضا شاه به قاهره سفر کرده است در این مراسم حضور یافت.

آن‌ها صبح شنبه، هشتم مردادماه، ابتدا به‌منظور ادای احترام به انور سادات، رئیس جمهوری مصر در زمان محمدرضاشاه، در محل «یادبود سرباز گمنام» حاضر شدند.

انور سادات، رئیس‌جمهور فقید مصر از دوستان و هم‌پیمانان نزدیک پادشاه فقید ایران بود. پس از انقلاب ۵۷ و در حالی که کشورهای غربی به امید برقراری رابطه با روحانیون افراطی در ایران مانع حضور محمدرضا شاه در خامشان شدند، انور سادات و مصر برای ایشان و خانواده‌شان آغوش گشود.  محمدرضا شاه تا آخرین روز حیاتش مهمان رسمی انور سادات بود و تشریفاتی در حد یک رهبر جهانی برای او در نظر گرفته شده بود.

انور سادات به عنوان رئیس‌جمهور مصر به دنبال دور کردن سایه جنگ و درگیری از کشورش بود و به همین دلیل پیمان صلح با اسرائیل را امضا کرد. او کمتر از یک سال و نیم پس از درگذشت محمدرضا شاه به دست یک نظامی افراطی به نام خالد اسلامبولی ترور شد. خالد اسلامبولی از اعضای اخوان‌المسلمین بود. این ترور مورد تمجید روح‌الله خمینی قرار گرفت و خیابانی در تهران به نام این فرد نامگذاری شد.  

برنامه بعدی شاهزاده رضا پهلوی و شهبانو فرح، حضور برسر مزار شاه فقید، در مسجد رفاعی است. گفته شده است که حضور شاهزاده رضا پهلوی و خانواده پادشاه فقید بر مزار ایشان بدون حضور رسانه‌ها انجام می‌شود. 

محمدرضا شاه پهلوی در پنجم مرداد ۱۳۵۹ و به‌دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. خانواده پهلوی تصمیم گرفتند پیکر پادشاه فقید ایران را در شهر قاهره مصر به‌خاک بسپارند؛ مکانی که هر ساله شمار زیادی از ایرانی‌ها به‌منظور ادای احترام به پادشاه فقید بر سر مزارش حاضر می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی آخرین بار ۱۲ سال پیش به منظور شرکت در مراسم یادبود محمدرضا شاه به مصر سفر کرده بود. فرح میترا پهلوی دختر شاهزاده رضا پهلوی برای نخستین بار در این مراسم پدرش را همراهی کرده است.

در روز ۵ مرداد، شهبانو فرح پهلوی به مناسبت چهل‌ودومین سالروز درگذشت محمدرضا شاه پهلوی در پیامی ضمن اشاره به خفقان و سرکوب‌های گسترده، تاکید کرد تمام گروه‌های اجتماعی ایران علیه جمهوری اسلامی ایران به‌پا خاسته‌اند و «انزجار خود را از گردانندگان رژیم، به‌گوش جهانیان می‌رسانند.»

شهبانو فرح پهلوی در بخشی از این متن خطاب به محمدرضا شاه پهلوی چنین نوشت: «امروز من پیام جوانان ایران را که زیر آتش و خون از ایران عصر پهلوی را یاد می‌کنند برای شما آورده‌ام که می‌گویند شاهنشاه روحت شاد.»