خطر وقوع سیلاب در ۲۱ استان ایران

هشدار هواشناسی: ساکنان مسیر رودخانه‌های جاری و خشک، خانه‌های خود را تخلیه کنند

کارشناسان می‌گویند سیلاب‌های اخیر ناشی از فعالیت پدیده‌ای جوی موسوم به «مونسون» است_شفقنا

در پی وقوع سیل در برخی مناطق ایران، مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر اعلام کرد بارش‌های شدید و رگبار باران در ۲۱ استان کشور ازجمله سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، خوزستان، مرکزی و خراسان شمالی تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد.

او همچنین با استناد به پیش‌بینی سازمان هواشناسی به خبرگزاری ایسنا گفت که احتمال جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی در این استان‌ها وجود دارد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا از احتمال سیل شدید در استان‌های مرکزی و جنوبی خبر داد و از ساکنان استان‌های هرمزگان، اصفهان، فارس، کرمان، جنوب بوشهر، غرب یزد، تهران و البرز خواست هوشیار باشند و اگر در مسیر رودخانه‌های جاری و خشک این استان‌ها سکونت دارند، خانه‌های خود را تخلیه کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در مصاحبه با همین رسانه از اهالی منطقه کن و فرحزاد در تهران خواست خانه‌های خود را ترک کنند.

سیلاب بامداد روز پنجشنبه در امام‌زاده داوود شش کشته و بیش از ۹ زخمی برجای گذاشت. به گفته ابراهیم شهریاری،‌ رئیس سازمان آتش‌نشانی زاهدان نیز در پی جاری شدن سیل در این شهر و ریزش سقف یک خانه، دو کودک جان خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیش از ۹ استان ایران نیز طی روزهای گذشته وقوع سیلاب به طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی، کاهش شعاع دید، تخریب پل‌ها، مسدود شدن جاده‌ها و کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان منجر شد.

کارشناسان می‌گویند سیلاب‌های اخیر ناشی از فعالیت پدیده‌ای جوی موسوم به «مونسون» است که در اثر تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه شکل می‌گیرد. پدیده‌ای که معمولا در ایران از اواخر بهار آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان در مناطق جنوبی کشور ادامه می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، به شکل عمومی مونسون به معنای بارش‌های تابستانه است، اما در معنای لغوی پژوهشگران می‌گویند که مونسون از واژه موسم گرفته شده است؛ واژه‌ای که مفهوم باد‌های موسمی را منتقل می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در پی بارش‌های شدید روزهای اخیر، ۹ جاده ازجمله‌ محورهای هراز و تهران_امام‌زاده داوود مسدود شد.

همچنین محور‌های فنوج - کتیج – رمشک، جلگه - چاه اسحاق، زرآباد - چاهان، رودبار جنوب - برجک، جلگه - ایرانشهر، رودبار - کهنوج، جاسک - بشاگرد و تهران - امامزاده داود به علت بارش باران، رانش زمین و طغیان رودخانه‌ها مسدودند.