ویگمن، طلسم ناکامی فوتبال انگلیس را می‌شکند؟

مربی هلندی روی نیمکت تیم زنان انگلیس، دو بازی دیگر تا قهرمانی جام ملت‌ها فاصله دارد

سارینا ویگمن هلندی سابقه زیادی در گرفتن تصمیم‌های جسورانه در فوتبال دارد_ AFP

یک سال بعد از میزبانی فینال جام ملت‌های اروپای مردان، انگلیس تابستان امسال میزبان جام ملت‌های زنان است و این بار دوست ندارد که جام قهرمانی از این کشور خارج شود. تیم مردان انگلیس در فینال با ضربات پنالتی، مغلوب ایتالیا شد، ولی هواداران حالا امیدوارند که تیم زنان این مسیر را تا آخر بدون اشتباه طی کند.

هدایت تیم ملی زنان فوتبال انگلیس به سارینا ویگمن هلندی سپرده شده است که در دوره قبلی موفق شد تیم ملی زادگاهش را به قهرمانی اروپا برساند. او با تیم ملی انگلیس هم نتایج خوبی گرفته است، ولی برد مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل اسپانیا لازم بود تا یک‌بار دیگر رسانه‌های انگلیسی به قدرت رهبری و کوچینگ این مربی اشاره کنند.

انگلیس مرحله گروهی را با سه برد، ۱۴ گل زده و بدون گل خورده، به پایان برد تا با ‌عنوان بخت اصلی قهرمانی، به مرحله حذفی برسد، ولی نمایش خوب اسپانیا در نیمه اول و گل برتری این تیم در شروع نیمه دوم، میزبان را تا آستانه حذف از مسابقات پیش برد.

ویگمن خیلی سریع به گل اسپانیا واکنش نشان داد و تعویض‌هایی برای تغییر جریان بازی انجام داد. او «آلن وایت»، بهترین گلزن تاریخ انگلیس و «بت مد»، بهترین گلزن تیمش در این تورنمنت را بیرون کشید تا دو مهاجم تازه‌نفس به زمین بفرستد.

انگلیس با این تعویض‌ها فشار را بیشتر کرد و اسپانیا را عقب راند، تا سرانجام با ضربه «الا تون» تازه‌وارد به گل تساوی برسد. جریان بازی بعد از تعویض‌های ویگمن کاملا به نفع انگلیس پیش رفت و پیش‌بینی می‌شد که آن‌ها خیلی زود به گل دوم برسند؛ اتفاقی که در نیمه اول وقت اضافه با شوت دیدنی «جورجیا استن‌وی» رخ داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیلی‌ میل در تمجید از تعویض‌های این مربی هلندی نوشت: «چند مربی تیم ملی انگلیس، حتی در تیم مردان، در چنین شرایطی کنار زمین منجمد می‌شدند؟ چند مربی این تغییر تاکتیکی لازم را انجام نمی‌دادند یا تعویض‌ها را به دقایق پایانی موکول می‌کردند؟ به همین خاطر است که ویگمن در سال ۲۰۱۷ با هلند قهرمان این تورنمنت شده است. او از تصمیم‌های سخت شانه خالی نمی‌کند و زیر فشار خم نمی‌شود.»

فی وایت، کاپیتان پیشین تیم ملی زنان انگلیس هم گفت: «تصمیم او برای تعویض‌های زودهنگام در نیمه دوم کاملا درست بود، چون او به بازیکنانی که به زمین رفتند اعتماد به نفس داد. بعضی از مربیان ممکن بود برای تعویض دست نگه دارند، ولی تغییرات ویگمن و اعتمادش به بازیکنان ذخیره، یک کلاس درس بود.»

ویگمن سابقه زیادی در گرفتن تصمیم‌های جسورانه دارد. او در دوره قبلی جام ملت‌ها، «مندی فان‌دن‌برگ»، کاپیتان هلند را در دقیقه ۵۴ دومین بازی گروهی تعویض کرد و او تا پایان تورنمنت به‌جز دقایق کوتاهی روی نیمکت نشست.

ویگمن پیش از این، یک معلم ورزش بود، ولی به مرور زمان سخت‌گیری‌هایش در مورد بازیکنان کمتر شد. با این حال هنوز در مواقع لزوم از گرفتن تصمیم‌های سخت ابایی ندارد، مانند بازی با اسپانیا که توانست جریان بازی را تغییر دهد.

او با این برد موفق شد تعداد بازی‌های بدون شکست روی نیمکت انگلیس را به ۱۸ بازی افزایش دهد و امیدوار است که سه‌شنبه با شکست دادن سوئد در بازی نیمه‌نهایی، به فینال برسد. دومین بازی مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های زنان اروپا، چهارشنبه‌شب بین فرانسه و آلمان برگزار می‌شود.

بیشتر از فوتبال