مورا:‌ متن پیشنهادی اروپا بهترین توافق ممکن است

این توافق منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری را برای مردم ایران، و منافع قابل تایید در زمینه عدم اشاعه را برای جامعه بین‌الملل می‌آورد»

انریکه مورا در قطر میانجی مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن بود- Iranian Foreign Ministry / AFP

انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات احیای برجام را برعهده دارد، از تمامی طرف‌های حاضر در مذاکرات  احیای برجام دعوت کرد تا «آخرین گام را بردارند.»

مورا صبح چهارشنبه به وقت ایران برابر با پنجم مرداد، در توییتی نوشت:‌ «بهترین توافق ممکن برای تمامی طرف‌ها روی میز است. این توافق منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری را برای مردم ایران، و منافع قابل تایید در زمینه عدم اشاعه ‌‌[تسلیحات هسته‌ای] را برای جامعه بین‌الملل می‌آورد.»

مورا که واسطه مذاکرات دوحه میان مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بود، در توییت خود مقاله‌ای را که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تازگی در نشریه فایننشال تایمز منتشر کرد، ضمیمه کرده است.

بورل در آن مقاله از آماده بودن متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام خبر داد و خواستار اقدام فوری برای نجات برجام شده بود.

او روز سه‌شنبه در مقاله فوق نوشت:‌ «اگر بخواهیم برجام را نجات دهیم، زمان تصمیم‌گیری همین الان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزپ بورل یادآوری کرد که به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، از فرصت جدیدی که دولت جو بایدن فراهم کرد، استفاده کرده تا برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای آن تلاش کند و حالا به متنی رسیده است که بهترین توافق ممکن، و از نظر او عملی است.

او در آن مقاله خواستار استفاده از فرصت و آزاد سازی پتانسیل عظیم اعمال کامل توافق شد و تاکید کرد که «من رویکرد جامع یا موثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.»

واکنش ایران و آمریکا

همزمان با تاکید اروپا بر این که متن «بهترین توافق هسته‌ای ممکن» را تهیه کرده است، ایران و آمریکا گفتند که نظر خود درباره این متن را به اروپا اعلام خواهند کرد.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، در توییتی نوشت که هماهنگ‌کننده اروپایی «ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات» ارائه کرده است. باقری همچنین نوشت که جمهوری اسلامی ایران نیز «ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی دارد» که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز گفته بود که واشنگتن در حال بررسی پیشنهاد جوزپ بورل برای نهایی کردن مذاکرات برجام است و نتایج آن را به زودی اعلام می‌کند.

پرایس در نشست خبری روز سه‌شنبه چهارم مرداد (۲۶ ژوئیه)، گفت که پیش‌نویس پیشنهادی مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا تقریبا همانی است که در ماه مارس نیز آماده شده بود. او گفت که آمریکا پس از بررسی دقیق تغییرات مطرح‌شده در پیش‌نویس جدید، به زودی نتایج را مستقیما به اتحادیه اروپا اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن در این سخنان ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرد و تاکید کرد که احیای برجام به نفع آمریکا است اما فرصت احیای آن نامحدود نیست.

کشورهای غربی و قدرت‌های منطقه‌ای نگران ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران‌اند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در سفر اخیرش به عربستان سعودی، در بیانیه‌ مشترک با عربستان سعودی، گفتند که حکومت ایران از طریق گروه‌های نیابتی وابسته به خود از تروریسم حمایت می‌کند و عامل بی‌ثباتی منطقه است و بر لزوم جلوگیری از دست‌یابی ان به سلاح اتمی تاکید کردند.

هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به جی۷، نیز در بیانیه‌ مشترکشان که روز هفتم تیر (۲۸ ژوئن) صادر شد، «بر تعهد صريح خود به این که ایران هرگز نباید سلاح اتمی تولید کند» تاکید کرده‌اند.»

آنان تهران را به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انجام تعهدات حقوقی خود و ارائه اطلاعات معتبر و فنی به آژانس مطابق مفاد قطعنامه هشتم ژوئن شورای حکام آژانس برای شفاف‌سازی درباره پرسش‌های باقی‌مانده در مسائل نظارتی و پادمانی، ترغیب کردند.