روسیه می‌گوید مانور نظامی شرق طبق برنامه برگزار می‌شود

مانور نظامی موسوم به «وُستُک» از هشتم تا ۱۴ شهریور برگزار می‌شود و وزارت دفاع روسیه می‌گوید کشورهای دیگر نیز در آن شرکت خواهند داشت

روسیه می‌گوید هیچ‌یک از برنامه‌های نظامی خود را به دلیل جنگ اوکراین لغو نکرده است-Mladen ANTONOV / AFP

وزارت دفاع روسیه از قصد این کشور برای برگزاری مانورهای نظامی استراتژیک خبر داد و گفت که این رزمایش‌ از ماه آینده میلادی در شرق روسیه و هزاران کیلومتر دورتر از اوکراین، آغاز می‌شود. مانور موسوم به «وُستُک» (به معنی شرق) از ۳۰ اوت تا پنجم سپتامبر (هشتم تا ۱۴ شهریور) برگزار می‌شود و چنان که وزارت دفاع روسیه بدون اشاره به نام کشورهای دیگر گفته است، کشورهای دیگر نیز در آن مشارکت خواهند داشت.

در مانور نظامی بزرگ سال گذشته روسیه و بلاروس، سربازانی از ارمنستان، هند، قزاقستان، قرقيزستان و مغولستان شرکت داشتند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که پیام مانور نظامی فوق این است که علی‌رغم جنگ پنج ماهه پرهزینه مسکو در اوکراین، روسیه بر دفاع از تمامی قلمرو خود متمرکز است و قابلیت نظامی خود را حفظ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه با تاکید بر همین موضوع در بیانیه‌ خود گفت: «توجه شما را به این واقعیت جلب می‌کنیم که فقط بخشی از نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در عملیات ویژه نظامی (در اوکراین) شرکت دارند، و شمار نیروهای مسلح روسیه برای انجام تمامی ماموریت‌هایی که فرمانده کل قوا تعیین می‌کند کافی است.»

وزارت دفاع روسیه گفت که ظرفیت روسیه برای انجام این مانور نظامی معمول، تحت تاثیر «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین قرار نگرفته است.

بیانیه وزارت دفاع روسیه افزود که روسیه هیچ‌یک از برنامه‌های آموزشی یا عملیات بین‌المللی را لغو نکر‌ده است و تمامی پرسنل، تسلیحات و تجهیزات لازم برای رزمایش‌های پیش رو تامین خواهد شد.»

وزارت خارجه روسیه همچنین برخی رسانه‌های خارجی را به انتشار «اطلاعات نادرستی از فعالیت‌ها و جابه‌جایی [تسلیحاتی] در روسیه» متهم کرد.

ویلیام برنز، رییس سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا)، هفته گذشته گفت ایالات متحده تخمین می‌زند که ۱۵ هزار سرباز روس از ماه فوریه و آغاز جنگ اوکراین در ان کشور کشته شده‌اند. این رقم برابر است با شمار کشته‌شدگان جنگ ارتش شوروی سابق در جنگ ده‌ساله در افغانستان و سه برابر شمار مجروحان نیروهای شوروی در آن جنگ.

مانور نظامی آتی روسیه در منطقه نظامی شرقی آن کشور برگزار می‌شود که شامل بخش‌هایی از سیبری است و مقرش در خاباروفسک در نزدیکی مرز چین است.