هشدار بنی گانتز:‌ حکومت ایران یک معضل جهانی است

وزیر دفاع اسرائیل گفت که اسرائیل قابلیت آسیب زدن جدی به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را دارد

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفت که گزینه نظامی آخرین گزینه استGIL COHEN-MAGEN / POOL / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه چهارم مرداد (۲۶ ژوئیه) گفت که اسرائیل قابلیت آسیب زدن جدی به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را دارد. او هشدار داد که احیای توافق برجام برای مهار فعالیت‌های اتمی تهران، فقط یک روش تاخیری است.

گانتز به کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت:‌ «مشکل ایران مختص اسرائیل نیست. ایران یک معضل جهانی است.»

او در پاسخ به سوالی درباره توانایی اسرائیل در آسیب زدن به برنامه اتمی ایران، گفت:‌ «ما می‌توانیم به برنامه اتمی ایران آسیب جدی بزنیم و آن را به تاخیر بیاندازیم.»

گانتز درباره تلاش دولت آمریکا برای احیای برجام، که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های عمده جهان امضا شد، ابراز نارضایتی کرد و گفت که توافق احیای برجام «توافق بدی خواهد بود زیرا فقط یک تاخیر موقتی است.» وزیر دفاع اسرائیل هشدار داد که توافق احتمالی احیای برجام اقتصاد ایران را بهبود می‌بخشد و در نهایت در زمانی دورتر به بازگشت ایرانی‌ها به برنامه اتمی‌شان مشروعیت می‌دهد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ازای محدود شدن برنامه اتمی ایران برای جلوگیری از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی، تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران را تسهیل کرد. ایران می‌گوید در برنامه اتمی خود اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، ایران تعهداتش به توافق را کنار گذاشت و با افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا فراتر از محدوده تعیین شده در برجام برنامه اتمی خود را گسترش داد.

مذاکرات احیای برجام میان نمایندگان ایران و کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، در وین برای بازگرداندن تهران به تعهدات برجامی به بن‌بست رسید و مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا به میانجی‌گری اتحادیه اروپا در قطر، به جایی نرسید.

بنی گانتز گفته است که پیش‌بینی نمی‌کند در آینده نزدیک توافقی در این خصوص صورت گیرد.

وزیر دفاع اسرائیل گفت: «نشانه‌های شاخصی [مبنی بر رسیدن به توافق] نمی‌بیند، اما نمی‌توان این احتمال را یکسره رد کرد.

بنی گانتز درباره مداخله نظامی احتمالی آمریکا، به اظهارات بایدن اشاره کرد و آن را آخرین گزینه نامید.

پیشتر در روز شنبه، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شد که شبکه‌ای از «ماموران موساد» را بازداشت کرده که برای جاسوسی وارد ایران شده بودند. رسانه‌های ایرانی سپس گفتند که این افراد قصد داشتند مکانی حساس در اصفهان را منفجر کنند.

اسرائیل بارها گفته است که حق اقدام مستقل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

گانتز در سخنان اخیر خود درباره تهدید‌های اخیر حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان نیز اظهار نظر کرد و گفت که اسرائیل در مقابل حزب‌الله و لبنان، دارای «توان بازدارندگی بالا» است.

حسن نصرالله یک روز قبل از اظهارات وزیر دفاع اسرائیل درباره حمله به میدان گاز طبیعی کاریش در آبهای مدیترانه، اسرائیل را تهدید کرده بود و گفته بود که موشک‌های حزب‌الله می‌توانند تمام نقاط اسرائیل را پوشش ‌دهند.