نشست تاشکند؛ زمینه‌سازی ازبکستان برای دستیابی طالبان به مشروعیت سیاسی

مولوی متقی ادعا کرد که از جانب افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای همسایه نیست

نشست بین‌المللی تاشکند، با حضور هیئتی از طالبان و نمایندگانی از ۲۰ کشور و سازمان‌های جهانی، روز سه‌شنبه ۴ مرداد، آغاز به کار کرد. قرار بود این نشست دوشنبه آغاز شود، اما به‌دلیل مشکلات فنی، با یک روز تاخیر آغاز شد. در این نشست، نمایندگان دولت‌های موافق و مخالف طالبان مانند آمریکا، روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان دور میز گفت‌وگو حضور دارند.

شرکت‌کنندگان این نشست، قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، با حضور نمایندگان طالبان، در مورد نحوه تعامل با این گروه و چگونگی کمک به بهبود اقتصاد افغانستان صحبت کنند.

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در راس هیئتی در این نشست حضور دارد. در سخنان مولوی متقی که در آغاز این نشست ارائه شد، حرف جدیدی شنیده نشد. او مانند پیام‎های قبلی‌اش ادعا کرد که در افغانستان امنیت تامین شده و جنگ در افغانستان پایان یافته است. او همچنین ادعا کرد که طالبان در ۱۱ ماه گذشته، دستاوردهای زیادی داشته‌اند و اکنون از جانب افغانستان تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست.

متقی گفت با سلطه طالبان بر افغانستان، مخالفان سیاسی در نتیجه عفو عمومی، بخشیده شدند و طالبان همه کارکنان ادارات دولتی را در موقعیت‌های شغلی‌شان حفظ کردند. متقی ادعاهای مشابهی را در ۱۱ ماه گذشته، بارها در نشست‌هایی که در پاکستان، قطر و ترکیه برگزار شدند، ارائه کرده است. او مانند گذشته مدعی شد که افراد طالبان هیچ حرکت انتقام‌جویانه‌ای را علیه کارکنان دولت پیشین افغانستان انجام نداده‌اند و عفو عمومی رهبر این گروه، اتحاد و همدلی را در میان مردم افغانستان به وجود آورده است.

انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی که در نشست بین‌المللی تاشکند حضور دارد، گفت طالبان به تعهدهایی که در توافقنامه دوحه کردند متعهدند و اجازه نمی‌دهند که دیگر کشورها از خاک افغانستان تهدید شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۱ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، ازبکستان دوبار از شهر بندری حیرتان در شمال افغانستان، هدف حمله راکتی قرار گرفت. با وجود این، دولت شوکت میرضیایف همچنان در تلاش است تا به طالبان برای خروج از انزوا و دستیابی به مشروعیت سیاسی کمک کند. به دست آوردن بیش از ۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان از دیگر اهداف طالبان است که در این نشست آن را دنبال می‌کنند. هم‌زمان با آغاز نشست بین‌المللی تاشکند، رویترز خبر داد که طالبان و آمریکا بر سر سپردن ذخایر ارزی افغانستان به یک صندوق امانی توافق کردند.

با این حال، نمایندگان کشورهایی که در نشست تاشکند حضور دارند، از طالبان خواستند تا به وعده‌هایشان عمل کنند.

کانسوکه ناگائوکا، فرستاده وزارت امور خارجه ژاپن در امور افغانستان، گفت طالبان به وعده‌های خود در زمینه آموزش دختران عمل نکرده‌اند و پیشرفت اندکی در این زمینه صورت گرفته است. او بسته ماندن مدارس دختران در افغانستان را ناامیدکننده دانست و از طالبان خواست فورا در این زمینه اقدام کنند.

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با یک رسانه ازبکستانی گفت آمریکا به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهد و از ماه اوت سال گذشته تاکنون، برای بهبود اوضاع مردم افغانستان حدود یک میلیارد دلار کمک‌های نقدی ارسال کرده است. به گفته توماس وست، این کمک‌ها برای تقویت زراعت، بهداشت و آموزش افغانستان صورت گرفته است.

توماس وست بار دیگر تاکید کرد که طالبان باید به تمامی تعهدهای خود به جهان و مردم افغانستان عمل کنند.

توماس وست افزود که آمریکا به گفت‌وگو با طالبان در مورد مسائل مختلف از جمله تعهدهای دو طرف که در توافق‌نامه دوحه ذکر شده است، ادامه می‌دهد.

وست تصریح کرد که هیئت آمریکایی آماده است در مورد ذخایر ارزی افغانستان نیز با طالبان گفت‌وگو کند، اما طالبان باید آماده پذیرش خواسته‌های کشورهای جهان برای بهبود اوضاع افغانستان باشند.

در روز نخست این نشست، نمایندگان شماری از کشورهای همسو با طالبان، با انتقاد از مسدود ماندن ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های غرب، آمریکا را به «دزدی» از این ذخایر متهم کردند. ضمیر کابلوف، فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، طی سخنانی گفت آمریکا با مسدود کردن ذخایر ارزی افغانستان مرتکب دزدی شده است و به‌دلیل وخامت اوضاع اقتصادی افغانستان، این ذخایر باید هرچه سریع‌تر آزاد شوند.

شرکت‌کنندگان اصلی نشست بین‌المللی تاشکند، کشورهای همسایه افغانستان، به‌ویژه ازبکستان، چین، روسیه، ایران، هند و پاکستان‌اند که به‌صورت مستقیم از نا‌امنی و بی‌ثباتی در افغانستان آسیب می‌بینند، اما کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا و سازمان‌های بین‌المللی نیز به‌دلیل فعالیت‌هایی که در امور سیاسی این کشور داشته‌اند، در این نشست حضور دارند.

طالبان در آستانه یک‌سالگی سلطه بر افغانستان، با استفاده از فرصتی که ازبکستان در اختیار آن‌ها قرار داده است، تلاش می‌کنند در این نشست توجه کشورهای بیشتری را برای تعامل با حکومت انحصاری‌شان به خود جلب کنند. به همین دلیل، هیئت طالبان، روز دوشنبه، برای نخستین‌بار در سفارت افغانستان در تاشکند حضور یافتند و با دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان دیدار کردند.

مولوی متقی، وزیر خارجه طالبان، به سفیر و کارکنان سفارت افغانستان در تاشکند گفت به کارشان ادامه دهند، چون طالبان از کار آن‌ها راضی‌اند. هرچند طالبان تا‌کنون به ازبکستان دیپلمات نفرستاده‌اند، اما حضور وزیر خارجه طالبان در سفارت افغانستان، بیانگر واگذاری این سفارت به طالبان است. پیش از این، سفارت‌های افغانستان در چین، روسیه، ترکمنستان، پاکستان و قطر به طالبان واگذار شدند. ایران هرچند سفارت افغانستان را در تهران به‌صورت رسمی به طالبان واگذار نکرده، اما دیپلمات‌های این گروه را در تهران پذیرفته است.

بیشتر از جهان