سرپرست وزارت خارجه طالبان برای کنفرانسی درباره افغانستان به تاشکند رفت

این کنفرانس بین‌المللی دوروزه از دوشنبه با حضور نمایندگان تعدادی از کشور‌های جهان برگزار می‌شود

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در راس هیئتی  قبل از ظهر یکشنبه به ازبکستان سفر کرد - Hoshang Hashimi/ AFP

دولت ازبکستان قرار است روز دوشنبه میزبان یک کنفرانس بین‌المللی در مورد افغانستان باشد. این کنفرانس با حضور تعدادی از کشورهای جهان برگزار می‌شود. رژیم طالبان نیز در این کنفرانس دو روزه شرکت خواهد کرد و مقام‌های وزارت خارجه طالبان، از سفر یک هیئت رژیم طالبان به ازبکستان خبر دادند. احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه رژیم طالبان در پیامی که برای خبرنگاران در افغانستان فرستاد، گفت امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در راس یک هیئت‌، قبل از ظهر روز یکشنبه به ازبکستان سفر کرد. به گفته تکل، متقی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در این کنفرانس بین‌المللی که در شهر تاشکند‌، پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر دولت ازبکستان نیز آمادگی‌‌اش را برای برگزاری این نشست اعلام کرد. وزارت خارجه ازبکستان با انتشار خبرنامه‌ای گفت که این کنفرانس با نام (امنیت، رشد اقتصادی و اتصال منطقه‌ای افغانستان) در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۵ و ۲۶ ژوئیه، در تاشکند برگزار می‌شود. به نقل از این خبرنامه، هدف از برگزاری این کنفرانس، مشارکت افغانستان در روند همکاری‌های منطقه‌ای برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی این کشور و تأمین منافع کشورهای جهان است. همچنین در این کنفرانس تلاش خواهد شد تا راه‌های ثبات اقتصادی، تامین امنیت و بازسازی پس از جنگ در افغانستان نیز بررسی شود. خبرنامه وزارت خارجه ازبکستان گفت در این کنفرانس نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان‌ بین‌المللی شرکت خواهند کرد و از مقام‌های رژیم طالبان نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است، اما این دعوت به معنای به رسمیت شناختن دولت این گروه نیست.

نشست بین‌المللی تاشکند در گیرودار یک‌سالگی قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان صورت می‌گیرد. بسیاری از کشورهای جهان، به‌ویژه دولت‌های همسایه افغانستان از رشد افراط‌گرایی در این کشور و گسترش آن به کشورهای همسایه ازجمله کشورهای آسیای میانه نگران‌اند. سازمان‌های تروریستی جهادی فعالیتشان را در مرزهای کشورهای همسایه افغانستان، افزایش داده‌اند، به‌ویژه دو کشور تاجیکستان و ازبکستان که پیش از این نیز هدف حمله موشکی این سازمان‌ها قرار گرفته‌اند. هفته گذشته چندین موشک از داخل خاک افغانستان در منطقه حیرتان بلخ، به خاک ازبکستان شلیک شد. طالبان شلیک این موشک‌ها را تایید‌، اما مقام‌های ازبکستان این حمله را رد کردند. به نظر می‌رسد کشورهای همسایه افغانستان تلاش می‌کنند، با ارائه مشوق‌های مالی و اقتصادی، طالبان را ترغیب کنند که از فعالیت سازمان‌های تروریستی جلوگیری کند. رژیم طالبان هرچند تاکنون بارها تاکید کرده است که نمی‌گذارد از داخل خاک این کشور تهدیدی علیه کشورهای همسایه صورت بگیرد، اما تاکنون نتوانسته است در این زمینه موفق شود.