اسرائیل کمک‌های بشردوستانه خود به اوکراین را افزایش می‌دهد

تل‌آویو می‌گوید این کمک‌ها به انحلال آژانس مهاجرتی یهود در روسیه ارتباط ندارد

وزارت خارجه اسرائیل تاکید کرد که خود را به ادامه کمک به شهروندان اوکراین و کاهش مشکلات آنان متعهد می‌داند - JACK GUEZ / AFP

هم‌زمان با افزایش اختلاف‌های دیپلماتیک تل‌آویو و مسکو، وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد این کشور کمک‌های بشردوستانه خود به اوکراین را افزایش می‌دهد اما این کمک‌ها به انحلال آژانس مهاجرتی یهود در روسیه ارتباط ندارد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه اسرائیل، قرار است ۲.۵ میلیون شکل (واحد پول اسرائیل) از طریق ۹ سازمان مردم‌نهاد و مدنی در اوکراین برای کمک به مردم جنگ‌زده این کشور اختصاص پیدا کند.

این خبر پس از آن اعلام شد که وزارت دادگستری روسیه اعلام کرد آژانس مهاجرتی یهود در روسیه تعطیل می‌شود. آژانس مهاجرتی یهود در روسیه مسئولیت انتقال یهودیان به اسرائیل را بر عهده دارد و خبر تعطیلی آن واکنش مقام‌های تل‌آویو را در پی داشت. با این حال وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد کمک‌های بشردوستانه به اوکراین، به تنش‌های ایجادشده میان دو کشور اسرائیل و روسیه ارتباطی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده از ماه فوریه که روسیه به اوکراین حمله کرد، وزارت خارجه اسرائیل از طریق آژانس همکاری و توسعه بین‌المللی ماشاو (Mashav) در وزارت خارجه اسرائیل، کمک‌هایی را برای مجروحان، پناهندگان و جنگ‌زده‌های اوکراین ارسال کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل و به نقل از وزارت خارجه این کشور، حالا با طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین ماشاو در تلاش است کمک‌های بشردوستانه را به روش‌های خلاقانه‌تر و مستقیم به اوکراین بفرستد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه اسرائیل، این کشور تاکنون کمک‌های بشردوستانه‌ شامل صدها تن تجهیزات شخصی، دارو و یک بیمارستان صحرایی به اوکراین ارسال کرده است. ماشاو همچنین جلسات آموزشی آنلاین برای اوکراینی‌ها به خصوص افراد دارای معلولیت و قربانیان آزار جنسی با موضوع‌هایی مثل تاب‌آوری، انعطاف‌پذیری و مقابله با تروما برگزار کرد.

وزارت خارجه اسرائیل تاکید کرد که خود را به ادامه کمک به شهروندان اوکراین و کاهش مشکلات آنان متعهد می‌داند.

پس از اینکه وزارت دادگستری روسیه، آژانس مهاجرتی اسرائیل در این کشور را به تعطیلی تهدید کرد، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، این کار را خطرناک توصیف کرد و از وزارت خارجه کشورش خواست علیه تعطیلی دفتر مهاجرتی این رژیم در مسکو، اقدامی انجام دهد. یکی از این اقدام‌ها افزایش کمک به اوکراینی‌ها بود.

اسرائیل تاکنون از ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین پرهیز کرده است تا روابط دیپلماتیکش با روسیه متشنج نشود اما حالا منافع خود را با روسیه در تضاد می‌داند؛ زیرا به دنبال حفظ آزادی تردد در آسمان سوریه است که در کنترل روسیه قرار دارد.

وزارت اسرائیل روز دوشنبه، ۲۵ ژوییه، به شهروندان این کشور توصیه کرد از سفر به اوکراین خودداری کنند. در این اطلاعیه آمده بود خطر بمباران هوایی و شلیک راکت‌ به شهرک‌ها و مناطق غیرنظامی اوکراین را تهدید می‌کند.

بیشتر از جهان