مصرف ماری‌جوآنای قوی خطر روانپریشی را افزایش می‌دهد

مطالعه‌ای نشان می‌دهد کسانی که روزانه ماری‌جوآنای سنگین مصرف می‌کنند، پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به اختلال روانپریشی‌اند

ماده روانگردان اصلی موجود در ماری‌جوآنا، بر شیوه عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد-Fabrice COFFRINI / AFP

در تحلیل و بررسی جدیدی مشخص شده است که احتمال ابتلا به اعتیاد و روانپریشی در کسانی که منظم ماری‌جوآنای قوی (high-strength cannabis) مصرف می‌کنند، بیشتر است.

پژوهشگران با بررسی حدود ۱۲۰ هزار نفر، دریافتند کسانی که از فرآورده‌های شاهدانه حاوی تتراهیدروکانابینول (THC) قوی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی قرار می‌گیرند.

ماده روانگردان اصلی موجود در ماری‌جوآنا، تی‌اچ‌سی، بر شیوه عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد و روحیه، واکنش‌ها، و افکار و احساسات فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در یکی از ۲۰ مطالعه بررسی‌شده آمده است، کسانی که روزانه ماری‌جوآنای قوی مصرف می‌کنند، پنج برابر بیشتر از افرادی که اصلا از آن استفاده نمی‌کنند، در معرض ابتلا به اختلال روانپریشی قرار دارند.

درمقابل، پژوهشگران «گروه اعتیاد و سلامت روان» دانشگاه بات (Bath) دریافتند که مصرف منظم ماری‌جوآنای ضعیف، خطر روانپریشی را افزایش نمی‌دهد.

این تجریه و تحلیل همچنین نشان داد که خطر اعتیاد یا «اختلال ناشی از مصرف ماری‌جوآنا» بین افرادی که از فرآورده‌های «تی‌اچ‌سی» قوی استفاده می‌کنند، بیشتر از کسانی است که اشکال خفیف‌تر مواد مخدر را مصرف می‌کنند.

ظاهرا این مطالعه نخستین بررسی نظام‌مند شواهد موجود درمورد ارتباط میان میزان سنگین یا قوی بودن ماری‌جوآنا (cannabis strength) و مشکلات سلامت روان و اعتیاد است.

ترکیبات گیاه شاه‌دانه (ماری‌جوآنا) سومین ماده مخدر پرمصرف جهان بعد از الکل و نیکوتین است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته، یک نفر از هر پنج نوجوان ۱۵ تا ۲۴ ساله در بریتانیا آن را مصرف کرده است.

پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها برای آگاهی سیاست‌گذاری‌های [مرتبط با] مواد مخدر ضروری است، چون کشورهای بیشتری به سمت قانونی کردن ماری‌جوآنا گام برمی‌دارند، زیرا غلظت تی‌اچ‌سی در برخی فرآورده‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این مطالعه گفتند که بازارهای قانونی جدید، تولید عصاره گیاه شاه‌دانه با میزان تی‌اچ‌سی [ماده محرک موجود در گیاه شاه‌دانه] بالا و نیز افزایش قدرت ماری‌جوآنا را تسهیل کرده است.

آن‌ها برای نمونه به ایالت واشنگتن در ایالات متحده آمریکا اشاره کردند که در آن ماری‌جوآنا با غلظت تی‌اچ‌سی ۲۰ درصد و عصاره گیاه شاه‌دانه با غلظت تی‌اچ‌سی ۶۰ درصد را می‌توان به صورت قانونی خریداری کرد.

نویسندگان این مطالعه نکته دیگری را نیز افزودند که با افزایش قدرت [فرآورده‌ها]، تعداد افراد جویای درمان اعتیاد به ماری‌جوآنا نیز افزایش یافته است.

به گفته این پژوهشگران، داده‌های مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر اروپا نشان می‌دهد که تعداد افرادی که ظرف یک دهه گذشته، به درمان اعتیاد به ماری‌جوآنا روی آورده‌اند، ۷۶ درصد افزایش یافته است.

کت پتریلی، نویسنده اصلی این پژوهش از گروه روانشناسی دانشگاه بات، گفت: «بررسی نظام‌مند ما نشان داد که افرادی که فراورده‌های قوی شاهدانه (High potency) مصرف می‌کنند، بیش از کسانی که فرآورده‌های ضعیف‌تر شاهدانه مصرف می‌کنند، درمعرض خطر اعتیاد و نیز روانپریشی قرار دارند.»

«این نتایج در زمینه کاهش آسیب که هدفش به حداقل رساندن پیامدهای منفی مرتبط با مصرف مواد مخدر است، اهمیت دارند.»

او در ادامه گفت: «هرچند مطمئن‌ترین حد مصرف ماری‌جوآنا قطعا «مصرف نکردن» آن است، باید اذعان کنیم که تعداد بسیار زیادی از مردم جهان منظم ماری‌جوآنا مصرف می‌کنند و لازم است مطمئن شویم که تصمیم‌های آگاهانه‌ای اتخاذ می‌کنند که هرگونه آسیب احتمالی مرتبط با آن را کاهش می‌دهد.»

دکتر تام فریمن، نویسنده ارشد این مطالعه، افزود:«یافته‌های ما نشان می‌دهد که افرادی که ماری‌جوآنا مصرف می‌کنند، با استفاده از فرآورده‌های ضعیف‌تر می‌توانند خطر آسیب را کاهش دهند.»

«در جاهایی که ماری‌جوآنا قانونی به فروش می‌رسد، ارائه اطلاعات دقیق درمورد محتوای محصول و دسترسی به محصول ضعیف‌تر، به مردم کمک می‌کند تا با خیال راحت‌تری این ماده را مصرف کنند.»   

این نویسندگان اشاره کردند که با وجود شواهد مبتنی بر نقل قول‌ها از ارتباط میان مصرف ماری‌جوآنا و اضطراب و افسردگی، هیچ ارتباط آشکاری میان غلظت تی‌اچ‌سی و سایر مشکلات سلامت روان وجود ندارد.

فقط یکی از مطالعه‌های این بررسی به وجود چنین ارتباطی اشاره کرد.

این مطالعه با عنوان «ارتباط میزان قوی بودن ماری‌جوآنا با بیماری روانی و اعتیاد: یک بررسی نظام‌مند» (Association of cannabis potency with mental ill health and addiction: A systematic review) با تامین مالی شورای پژوهش‌های اقتصادی و اجتماعی انجام شد و در نشریه «د لنست سایکیاتری» (The Lancet Psychiatry) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم