نظرسنجی دانشگاه شیکاگو: آمریکا گرفتار شکاف عمیق سیاسی است

اکثر پرسش‌شونده‌ها فکر می‌کنند که دولت «فاسد و متقلب و علیه منافع مردم عادی مانند خودشان» است

حمله گروه‌های راست افراطی به کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۰- REUTERS/Shannon Stapleton/File Photo

یک نظرسنجی در آمریکا که نتایجش اخیرا منتشر شده است ادعا می‌کند که بیش از یک چهارم ساکنان ایالات متحده به‌قدری با دولت خود احساس بیگانگی می‌کنند که به‌گمان‌شان «به زودی ممکن است لازم باشد علیه آن سلاح به دست بگیرند.»

مؤسسه سیاست دانشگاه شیکاگو (IOP) این نظرسنجی را در یک جامعه هزار نفری در ایالات متحده انجام داده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد اکثر پرسش‌شونده‌ها فکر می‌کنند که دولت «فاسد و متقلب و علیه منافع مردم عادی مانند خودشان» است.

داده‌ها حاکی از آن است که دو قطبی شدن شدید در سیاست ایالات متحده -‌و تأثیر آن بر روابط آمریکایی‌ها با یکدیگر- همچنان در حال گسترش است.

بر اساس ارقام اعلام شده در این نظرسنجی، دو‌سوم جمهوری‌خواهان و افراد مستقل و ۵۱ درصد دموکرات‌ها بر این باورند که دولت مرکزی آمریکا «فاسد و متقلب» است و سیاست‌هایی علیه منافع «مردم عادی» به‌اجرا در می‌آورد.

از سوی دیگر ۲۸ درصد از کل افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، می‌گویند امکان دارد لازم باشد شهروندان آمریکایی به‌زودی علیه دولت مرکزی این کشور دست به اسلحه ببرند؛ دیدگاهی که ۳۵ درصد از جمهوری‌خواهان و ۳۵ درصد از افراد مستقل به آن باور دارند و پنج درصد از دموکرات‌ها با آن موافق‌اند. در عین‌حال ۳۷ درصد از مجموع افرادی که ضرورت مقابله مسلحانه با دولت فدرال آمریکا را در سپهر سیاسی این کشور می‌بینند، در حال حاضر مسلح‌اند.

در سال‌های اخیر برخی رسانه‌های معتبر، نظرسنجی‌هایی در ارتباط با احتمال وقوع جنگ داخلی در ایالات متحده آمریکا انجام داده بودند. مجله «فارین پالیسی» در ماه مارس ۲۰۱۷، از کارشناس‌های مجرب حوزه امنیت ملی پرسیده بود وقوع دومین جنگ داخلی آمریکا، آن هم بین ۱۰ تا ۱۵ سال آینده را، چقدر محتمل می‌دانند؟

پاسخ‌ این گروه از کارشناس‌ها بازه‌ای بین ۵ تا ۹۵ درصد را در برمی‌گرفت در عین‌حال که میانگین ارقام ۳۵ درصد بود؛ یعنی از مجموع پاسخ‌ها چنین برمی‌آمد که احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا ۳۵ درصد است.

مجله نیوریوکر نیز در آگوست ۲۰۱۷ با یکی از کارشناس‌های حوزه امنیت ملی آمریکا گفتگویی انجام داد. کیت ماینز، که چندین سال جنگ‌های داخلی افغانستان، کلمبیا، السالوادور، عراق، سومالی و سودان را رصد کرده است، به‌خبرنگار نیویورکر توضیح داد که در ۶۰ سال گذشته، الگوی جنگ‌های داخلی «دگرگون» شده است.

به‌گفته ماینز صورت این جنگ‌ها از «نبردهای تن‌به‌تنِ منظم» و سنگربندی نیروهای متخاصم در دو سوی خط مقدم به‌جانب «خشونت‌های کم قوت» اما «مکرر» تغییر کرده‌اند. رابین رایت،خبرنگار نیویورکر، در آن گفتگو نوشت:« تعریفِ ماینز از یک جنگ داخلی خشونتی است در مقیاسی بزرگ که مشمول رد کردن قدرت سیاسی مستقر می‌شود و حل‌وفصل آن به دخالت گارد ملی نیاز دارد.» رایت در همان مقاله تذکر داد که در جریان خشونت‌های شهر شارلوتسویل در آگوست سال ۲۰۱۷، مک آلیف، سناتور ایالت ویرجینیا، نیز «به نیروهای گارد ملی آماده‌باش داد و وضعیت اضطراری اعلام کرد.»

در روزهای یازدهم و دوازدهم آگوست ۲۰۱۷، گروهی از سفیدپوست‌های مسلح به خیابان‌های شهر شارلوتسویل در ایالت ویرجینیا آمدند و شعارهایی علیه سیاه‌پوست‌ها، یهودی‌ها و مسلمان‌ها سر دادند. این گروه می‌گفتند در اعتراض به تصمیم شهرداری شهر شارلتسویل مبنی بر برداشتن مجسمه ژنرال رابرت لی از مرکز شهر به خیابان آمده‌اند؛ ژنرال لی در جریان جنگ داخلی آمریکا جزو مهمترین فرمانده‌های ارتش جنوب بود که در آن زمان مخالف لغو برده‌داری به‌وسیله دولت جمهوری‌خواه آبراهام لینکلن بودند و به همین دلیل به نبرد مسلحانه علیه دولت فدرال برخاستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این حادثه گروه‌های لیبرال و ترقی‌خواه آمریکایی علیه سفیدپوست‌های مسلح شارلوتسویل تظاهراتی ترتیب دادند که به درگیری میان این دو گروه منجر شد؛ این درگیری‌های خونین خیابانی ۳ نفر کشته و دست‌کم ۳۵ نفر زخمی بر جا گذاشت.

از سوی دیگر بسیاری از ناظران سیاسی آمریکا بر این باورند که غالب تیراندازی‌های کوری که در آمریکا انجام می‌شود، ریشه‌های نژادپرستانه دارد و از طرف گروه‌های دست‌راستی سازماندهی می‌شود. به‌عنوان مثال تیراندازی ماه مه گذشته در شهر بوفالو، واقع در ایالت نیویورک، انگیزه‌هایی کاملا نژادپرستانه داشت؛ موضوعی که هم اعتراف‌های ضارب و هم تحقیقات پلیس و دستگاه قضایی نیز آن را تایید می‌کند.

با این‌حال پرداختن به این موضوع در یک دهه گذشته با دشواری‌هایی همراه بوده است. دولت باراک اوباما، در سال ۲۰۰۹، گزارشی منتشر کرد در مورد خطر رو به گسترش سازمان‌های تروریستی راست‌گرا در خاک ایالات متحده آمریکا. این گزارش، که به‌وسیله وزارت امنیت داخلی تهیه شده بود، علت تجدید قوای بی‌سابقه این سازمان‌ها در آمریکا را از نتایح انتخاب نخستین رئیس جمهوری سیاه‌پوست این کشور و همچنین بحران مالی و سقوط بازارهای بورس در سال ۲۰۰۸ می‌دانست.

نویسنده این گزارشِ وزارت امنیت داخلی آمریکا، هشت سال بعد و پس از درگیری‌های خونین شارلوتسویل، به روزنامه واشینگتن‌پست گفت دولت اوباما تحت تاثیر فشار سیاسی نیروهای دست‌راستی مجبور شد تا فعالیت علیه «خشونت راست‌های افراطی را متوقف کند.»

حالا وبسایت هیل می‌نویسد داده‌های نظرسنجی دانشگاه شیکاگو تحت تاثیر برگزاری جلسه‌های استماع کنگره در مورد وقایع ششم ژانویه ۲۰۲۰ قرار دارد؛ جلساتی که نشان داد دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمین رئیس جمهوری آمریکا، تمام تلاشش را به‌منظور تغییر نتیجه انتخابات به‌کار بسته است.

نظرسنجی دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که ۵۶ درصد از آمریکایی‌ها نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ را دقیق و منصفانه ارزیابی می‌کنند، در حالی که ۳۳ درصد از کل جمهوری‌خواهان این دیدگاه را قبول دارند. وبسایت هیل در این زمینه می‌نویسد این نظرسنجی از شکاف عمیق میان محافظه‌کاران و لیبرال‌های آمریکایی حکایت دارد و «یک‌چهارم آمریکایی‌ها گفته‌اند که دوستان‌شان را به دلایل سیاسی از دست داده‌اند.»

بر پایه نظرسنجی اخیر دانشگاه شیکاگو، بیش از ۷۰ درصد از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر این باورند که رقبای سیاسی‌شان افرادی «عموما قلدرند که می‌خواهند نظرشان را به طرف مقابل تحمیل کنند.»

از دیگر آمارهای این نظرسنجی این است که نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که منابع مورد استفاده رقیب سیاسی‌شان باعث شده است تا آن‌ها برداشت غلطی از وضعیت سیاسی موجود در آمریکا داشته باشند.

بیشتر از جهان