ادعای نورنیوز درباره خنثی‌سازی شبکه موساد قبل از عملیات اصفهان

در چند ماهی که نورنیوز ادعا می‌کند «ماموران موساد» زیر نظر بوده‌اند، صیاد خدایی در قلب تهران ترور شد و چند عضو نیروی قدس و برنامه‌های موشکی و هوافضا به طرز مشکوکی کشته شدند

مرکز تکنولوژی هسته‌ای اصفهان همان سایتی است که دوربین‌های نظارتی آژانس از آن خارج شده است-HENGHAMEH FAHIMI / AFP

پایگاه نورنیوز تحت نظر شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه ادعا کرد افرادی که یک روز قبل، وزارت اطلاعات مدعی بازداشت آنها شده بود، «قصد داشتند مکانی حساس در اصفهان را منفجر کنند». این گزارش ادعا می‌کند که اقدام این گروه ساعاتی قبل از آغاز عملیات و در حالی که مواد منفجره در محل مورد نظرجاسازی شده بود، خنثی شد.

به گزارش اورشلیم پست، گزارش نورنیوز به نام این مکان حساس اشاره نکرده است اما علاوه بر تاسیسات نطنز که بارها سابقه انفجار و خرابکاری در آن وجود دارد، مرکز تکنولوژی هسته‌ای نیز در اصفهان قرار دارد. این همان مرکزی است که ماه گذشته دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آن خارج شد. براساس گزارش آژانس، ۹۰ درصد اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد به اصفهان منتقل شده است. گزارش‌هایی هم درباره انتقال تولید قطعات سانتریفیوژ به اصفهان منتشر شده است. گزارش‌ها درباره تولید فلز اورانیوم هم مربوط به سایت اصفهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت اطلاعات روز شنبه مدعی شد که شبکه‌ای از «ماموران موساد» که با دیگر «جاسوسان» در کشور همسایه در ارتباط بودند و از طریق «منطقه کردستان» عراق وارد ایران شده بودند را بازداشت کرده است. وزارت اطلاعات مدعی شد آنها قصد داشتند با استفاده از تجهیزات پیشرفته، «عملیات تروریستی» انجام دهند.

یک روز بعد، نورنیوز در تکمیل ادعای وزارت اطلاعات مدعی شد که این افراد چند ماه قبل وارد ایران شده بودند و قصد داشتند مکانی حساس در اصفهان را منفجر کنند. محل آموزش آنها هم آفریقا عنوان شده است و نورنیوز ادعا می‌کند که وزارت اطلاعات آنها را قبل از ورود به ایران زیرنظر داشته است.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که در چند ماهی که نورنیوز ادعا می‌کند «ماموران موساد» زیر نظر بوده‌اند، صیادخدایی، از فرماندهان نیروی قدس در قلب تهران ترور شد و پس از آن روندی سریالی از مرگ‌های مشکوک فعالان در صنایع موشکی و هوافضا و سپاه قدس آغاز شد. در همین زمان بود که اسراییل با همکاری ترکیه طرح جمهوری اسلامی برای ترور شهروندانش در استانبول را خنثی کرد.

ناتوانی وزارت اطلاعات در شناسایی و جلوگیری از این ترورها موجب افزایش تردید‌ها درباره گزارش‌های وزارت اطلاعات و نورنیوز شده است.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد، ادعاها درباره ورود «ماموران موساد» از طریق منطقه کردستان عراق گامی دیگر در جهت طرح اتهام علیه این منطقه است.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون عملیات متعددی علیه آنچه که نفوذ موساد در این منطقه می‌خواند، انجام داده است.

سپاه با همین ادعا اخیرا ۱۲ موشک به اربیل پرتاب کرد و مدعی شد مرکز استراتژیک «صهیونیست‌ها» را هدف قرار داده است.