عراق از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد

ترکیه، کاردار سوئد را فراخوانده است

وزارت خارجه عراق روز شنبه اعلام کرد که این کشور از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است. بغداد خواستار جلسه‌ای فوری برای گفت‌وگو درباره حمله مرگباری است که ترکیه روز چهارشنبه در خاک عراق انجام داد.

حمله روز چهارشنبه به منطقه زاخو در استان دهوک واقع در اقلیم کردستان عراق، به کشته شدن ۹ گردشگر عراقی از جمله یک کودک و زخمی شدن ۲۰ نفر منجر شد. سازمان ملل تعداد کودکان قربانی را حداقل سه نفر اعلام کرد. روابط دو کشور در حالی به سردی گراییده است که عراق به‌شدت متکی به روابط تجاری با ترکیه است. در ضمن، دو کشور در حال مذاکره در مورد آب حوزه رودخانه‌های دجله و فرات‌اند. بغداد و آنکارا اختلاف‌هایی در مورد صادرات نفت نیز دارند. عراق همچنین همیشه به حضور گسترده نظامی ترکیه در خاک خود معترض بوده است، موضوعی که با اعتراض اتحادیه عرب نیز مواجه شده است.

ترکیه همچنان به حمله‌های خود در خاک عراق ادامه می‌دهد. روز شنبه مقام‌های این کشور گفتند که نیروهای ترکیه سه نفر از نیروهای پیکارجوی پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) را در نزدیکی مرزهای ترکیه کشتند. وزارت دفاع ترکیه در توییتر نوشت که دو «تروریست» در منطقه متینا کشته شدند و یک نفر در منطقه دیگری از پای درآمد. این عملیات بیش از سه ماه پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد. به گفته ترکیه، در طی این سه ماه، تابه‌حال ۱۰۶۷ «تروریست» عضو پ‌ک‌ک در عملیات قفل‌ پنجه کشته شده‌اند و ۳۳۰ پایگاه ذخیره سلاح و مهمات تسخیر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سومین عملیات پیاپی ترکیه طی دو سال گذشته برای مقابله با پ‌ک‌ک در عراق است. پیش از این عملیات‌های «پنجه ببر» و «پنجه عقاب» نیز انجام شده بودند. درگیری ترکیه و پ‌ک‌ک بیش از ۴۰ سال سابقه دارد. پ‌ک‌ک از طرف ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان سازمانی تروریستی شناخته شده است، گرچه نیروهای نزدیک به آن در میان کردهای سوریه در همکاری نظامی با آمریکا بخش‌های وسیعی از شمال شرق سوریه را در اختیار دارند. 

ترکیه در ضمن مدعی است که فنلاند و سوئد از پ‌ک‌ک حمایت می‌کنند. خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که وزارت خارجه ترکیه کاردار سوئد در آنکارا را فراخواند تا «واکنش قوی» خود به «تبلیغ‌های تروریستی» در حین تظاهرات یک گروه کُرد در استکهلم را اعلام کند.

فنلاند و سوئد در واکنش به اشغال اوکراین به دست روسیه، تقاضای عضویت در ناتو را مطرح کرده‌اند. اما ترکیه، دومین ارتش بزرگ ناتو، از آغاز مخالفت‌هایی را با این درخواست اعلام کرده است. آنکارا، هلسینکی و استکهلم را به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی متهم می‌کند. ماه گذشته، این سه کشور توافقی در این زمینه امضا کردند اما آنکارا همچنان به اعتراض‌های خود ادامه داده است. طبق توافق ماه گذشته، ترکیه اعتراضی به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نخواهد کرد و در عوض این دو کشور با آن در زمینه صدور تسلیحات و مقابله با تروریسم همکاری می‌کنند.

احمد الصحاف، سخنگوی وزیر خارجه عراق، گفت این کشور کاردار خود را از آنکارا فراخوانده است. مجلس عراق روز شنبه جلسه‌ای در مورد حمله روز چهارشنبه برگزار کرد و قانونگذاران تصمیم گرفتند کمیته‌ای برای تحقیقات بیشتر در این مورد تشکیل دهند.

ترکیه چندین پایگاه در شمال عراق دارد و عملیات فرامرزی متعددی را علیه پ‌ک‌ک انجام داده است. این حزب پیکارجو پایگاه‌هایی در کوهستان‌های خاک عراق دارد و در یکی دو سال اخیر هدف حمله‌های روزافزون ترکیه قرار گرفته است.

این اولین بار نیست که شهروندان غیرنظامی عراق در حمله‌های ترکیه کشته می‌شوند. اما آنچه رویداد چهارشنبه را جدی‌تر می‌کند کشته شدن گردشگران عراقی است که از سایر مناطق کشور به اقلیم کردستان این کشور سفر کرده بودند. اما آنکارا مدعی است که حمله روز چهارشنبه را انجام نداده است. حمله علیه روستایی کوهستانی در استان دهوک بود که از مراکز تفریحی و گردشگری به شمار می‌رود.

به گزارش رسانه‌های عراق، شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه هفته آینده راجع به این حمله جلسه تشکیل می‌دهد.

در پی این حمله، مردم خشمگین عراق به خیابان آمدند. وزارت خارجه عراق گفت سفیر ترکیه در بغداد را فراخوانده و به او قویا اعتراض کرده است.

بیشتر از جهان