خاندوزی: پارسال خزانه خالی بود، الان وضعمان خوب است

اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان حاضر نیستند مسئولیت شرایط وخیم مردم ایران را برعهده بگیرند

وضعیت وخیم زندگی مردم در ایران که هر روز رو به گسترش است هم نتیجه عملکرد دو جریان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب است_ AFP

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید مجموع ذخایر اسکناسی و ارزی ایران در شرایط «خوبی» است، اما دولت رئیسی خزانه‌ای «خالی» از دولت قبل تحویل گرفته است.

خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت این موضوع را در واکنش به اظهارات حسن روحانی بیان کرد و گفت بهتر بود مقام‌های دولت سابق درباره خزانه «خالی» دولت هم اشاره می‌کردند.

حسن روحانی در دیدار اخیر خود با گروهی از وزرا و نمایندگان سابق مجلس درباره بدهی انتقالی به دولت ابراهیم رئیسی و مشکلات اقتصادی کشور اظهاراتی کرده که به مذاق دولت مستقر و برخی از نمایندگان فعلی مجلس خوش نیامده است.

خاندوزی هم در واکنش به این اظهارات گفته است بهتر بود مقام‌های دولت سابق درباره «بیش از ۵۴ هزار هزار میلیارد تومان استفاده از تنخواه» هم توضیح ارائه می‌دادند.

او همچنین گفت که افزایش «۵۵۰ درصدی» بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی در دولت‌های حسن روحانی از دیگر مسائلی است که مقام‌های دولت قبل درباره آن اظهار‌نظری نکرده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت که «خوب بود روحانی به افزایش ۵۳۰ درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی در آغاز و پایان دولت خود اشاره می‌کرد.»

مجتبی توانگر، نماینده مجلس هم در نامه‌ای خطاب به روحانی به اظهارات اخیر وی واکنش نشان داد و نوشت: «دولت حضرتعالی نقدینگی را زیر  ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تحویل گرفت و وقتی می‌خواست به دولت سیزدهم تحویل دهد حدود ۸ برابرش کرد.»

توانگر در پاسخ به این گفته روحانی که منابع اسکناس ارز را با «چند صد میلیون دلار» به دولت جدید تحویل داده است هم نوشت این موضوع «چندان اهمیتی» ندارد چرا که «بخش اعظم نیازهای ارزی کشور از طریق حواله‌های ارزی و نه ارز نقد و اسکناس تامین می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مساله در موضع‌گیری احسان خاندوزی هم دیده می‌شود که گفته است: «ذخایر اسکناسی ارزی کشور برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کالاهای کشور نمی‌آید و کمکی به حل مسائل تجارت کشور نمی‌کند.»

توانگر اما پا را فراتر از اینها گذاشته و خطاب به روحانی نوشته است: «خروجی مدیریت ارزی دولت شما را نه در چند میلیارد دلار اسکناس ارز که باید در هدر دادن ده‌ها میلیارد دلار ارز در دوره نخست مسئولیت‌تان برای سرکوب قیمت ارز برای مصارف انتخاباتی در دوره اول دید.»

این نماینده مجلس همچنین از روحانی خواست که «با درک تحول در ادراک شهروندان ایرانی در توانمندی دولت در حل مشکلات جامعه، دست از سخنان کنایه آمیز و بدون نتیجه» بکشد.

گزارش فروردین ماه سال ۱۴۰۰ صندوق بین‌المللی پول هم نشان می‌دهد ذخایر ارزی قابل دسترس ایران از ۱۲۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به چهار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

این کاهش منجر به این شد که دولت نتواند ارز کافی وارد بازار کند و قیمت دلار از سال ۱۳۹۸ به بعد به طور فزاینده‌ای در ایران بالا برود.

واقعیت‌های اقتصادی سال‌هاست که فراتر از دعواهای سیاسی و جناحی، به طور خیلی ملموسی خود را در زندگی مردم ایران نشان داده و بسیاری را به فقر کشانده است.

این موضع‌گیری‌ها و اظهارات اخیر هم ادامه چهار دهه کشمکش‌ جریان‌های سیاسی در ایران است که هر یک در دوره‌ای مسئولیت اداره کشور را برعهده داشتند. 

وضعیت وخیم زندگی مردم در ایران که هر روز رو به گسترش است هم نتیجه عملکرد دو جریان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب است که در این چهار دهه به فراخور صاحب قدرت و منصب بوده‌اند.

هیچ یک از این دو جریان تاکنون حاضر نشده‌اند مسئولیت این وضعیت وخیم را برعهده گرفته و رقیب خود را مسبب بروز چنین شرایطی معرفی می‌کنند.

تلاش هر دو جریان برای فرار از قبول مسئولیت هم در نهایت منجر به طرح شعار‌های صریحی از سوی مردم مبنی بر گذر از این دو جریان و کلیت جمهوری اسلامی شده است.