اولنا زلنسکا:‌ آمده‌ام واشنگتن را به حمایت از مقاومت اوکراین دعوت کنم

بانوی اول اوکراین روز چهارشنبه در صحن کنگره آمریکا سخنرانی می‌کند

زلنسکا روز دوشنبه ۲۷ تیر، وارد آمریکا شد و تاکنون با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کرد-@SecBlinken

ایالات متحده این روزها مهمانی ویژه دارد؛ اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، که با دعوت ویژه همتای آمریکایی‌اش، جیل بایدن، به این کشور سفر کرده است تا با مقام‌های بلندپایه دیدار و واشنگتن را به حمایت بیشتر از مبارزه اوکراین با اشغالگری روسیه ترغیب کند.

زلنسکا روز دوشنبه ۲۷ تیر، وارد آمریکا شد و تاکنون با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کرده است. او در دیدار با بلینکن، خواهان افزایش کمک آمریکا به دفاع این کشور مقابل روسیه و اقدام‌‌های بشردوستانه برای کمک به پناهجویان اوکراینی شد. انتظار می‌رود او روز چهارشنبه در صحن کنگره آمریکا سخنرانی کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، گفت بلینکن در این دیدار بر «تعهد آمریکا به پشتیبانی از پیروزی اوکراین» تاکید کرده است. پرایس گفت: «آقای وزیر تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا همچنان از اوکراین حمایت می‌کند تا این کشور بتواند از عهده چالش‌‌های بزرگ اقتصادی و بشردوستانه که آن‌ها مواجه است برآید، از جمله تلاش‌های بانوی اول در زمینه بهداشت روانی شهروندان جنگ‌زده.»

بانوی اول اوکراین، که از کشوری جنگ‌زده می‌آید، در صفحه فیسبوکش نوشت که در فضای آرام خیابان‌های آمریکا احساسی «غریب» دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت: «هواپیماهای مسافربری در صلح و صفا پرواز می‌کنند. مردم در هراس از صدای آژیر و صداهای بلند نیستند. احساس غریبی است:‌ با گذشت پنج ماه از اشغال روسیه، در کشوری هنوز چنین شرایطی ممکن است. اما من به آمریکا آمده‌ام تا چنین شرایطی در اوکراین هم ممکن شود. من به دعوت جیل بایدن، بانوی اول، به این‌جا آمده‌ام.»

جیل بایدن در ماه مه برای پشتیبانی از افرادی که خانه‌ و کاشانه‌شان را از دست داده بودند، به اوکراین سفر کرد.

زلنسکا روز دوشنبه در واشنگتن گفت: «حالا نوبت من است که در آمریکا از نیازهای اوکراین در مقاومت و مبارزه‌اش علیه اشغالگر بگویم.»

آمریکا تاکنون چندین میلیارد دلار کمک نظامی و بشردوستانه به اوکراین کرده است. اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، تاکید کرده است که کشورش تنها در صورتی موفق به شکست روسیه می‌شود که تسلیحات بیشتری دریافت کند.

بانوی اول اوکراین در ضمن از بنای یادبود قربانیان «هولودومور» در مرکز واشنگتن دیدار کرد. فاجعه هولودومور در فاصله سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳ رخ داد و در جریان آن، سیاست‌های مرکزگرای اتحاد جماهیر شوروی به مرگ چند میلیون‌ اوکراینی در پی قحطی و خشکسالی منجر شد. در روایت غالب اوکراینی، هولودومور برنامه‌ عامدانه جوزف استالین، رهبر وقت شوروی، برای نسل‌کشی ملت اوکراین تلقی می‌شود. زلنسکا در صفحه فیسبوکش با اشاره به هولودومور نوشت:‌ «ده‌ها، صدها و هزاران سنبلچه [گندم]‌ــ نقشی کلیدی در زندگی نیاکان ما داشتند. یک سنبلچه می‌توانست جان کسی را نجات دهد و بسیاری بهای آن‌ را با جان خود می‌پرداختند.»

زلنسکا افزود:‌ «بازدید از این مکان برای من یادآور تراژدی امروز ما است؛ بار دیگر روسیه می‌خواهد اوکراین را نابود کند. اما من در دیدار با جامعه اوکراینی‌های آمریکا، پرتویی از نور دریافت کردم. این‌ها همان‌ کسانی‌اند که حتی چند هزار کیلومتر دورتر از موطن خود، هویتشان را به یاد دارند، زبانشان را بلدند و در پاسخ به حمله روسیه، داوطلبان خط مقدم بودند و برای کمک به موطن و هموطنان خود شتافتند.»

بانوی اول اوکراین در این سفر با سامانتا پاور، مدیر سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا، نیز دیدار کرد. رسانه‌های اوکراینی در پی دیدار این دو، سخنان هشت سال پیش پاور را یادآوری کردند. زمانی که روسیه شبه‌جزیره کریمه را اشغال کرد و در آن‌جا «همه‌پرسی» برگزار کرد، این پاور بود که در مقام سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل، خطاب به همتای روسش گفت: «مجرم می‌تواند مال کسی را بدزدد، اما این‌گونه به حق مالکیت نمی‌رسد.»

اولنا زلنسکا روز چهارشنبه در صحن کنگره آمریکا سخنرانی خواهد کرد و انتظار می‌رود به‌طور مفصل به قضیه حمله روسیه و اوضاع اوکراین بپردازد. او در ضمن برای دومین بار (پس از ماه مه در اوکراین) با جیل بایدن دیدار خواهد کرد و دیدارهایی جداگانه با برخی قانون‌گذاران نیز خواهد داشت.

بیشتر از جهان