سفر هیئت پاکستانی به کابل؛ مذاکره درباره انتقال زغال‌سنگ و تهاتر کالا

طالبان در آستانه سفر هیئت پاکستانی بهای زغال سنگ را از ۲۰۰ دلار در هر تن به ۲۸۰ دلار افزایش دادند

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت بازرگانی و صنعت طالبان، از هیئت پاکستانی استقبال کرد - عکس: @Zabehulah_M33 /توییتر

در ادامه افزایش بی‌سابقه صادرات زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان، یک هیئت پاکستانی به رهبری صالح احمد فاروقی، معاون وزارت بازرگانی پاکستان، عصر دوشنبه، ۲۷ تیر، (۱۸ ژوییه) وارد کابل شد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در توییتی، هدف سفر این هیئت پاکستانی را مذاکره برای تسهیل روند انتقال زغال‌سنگ و دیگر کالاهای بازرگانی میان دو کشور عنوان کرد.

وزارت بازرگانی و صنعت طالبان اعلام کرد که هیئت پاکستانی در این سفر، با قدرت‌الله جمال، معاون وزارت بازرگانی و صنعت این گروه، دیدار کرده و قرار است گفت‌وگوها در مورد تسهیل روند صادرات زغال‌سنگ و دیگر کالاهای تجاری روز سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه، در کابل، آغاز شود. به روایت رسانه‌های پاکستانی، سفر این هیئت به کابل روز  ۲۹ تیر خاتمه خواهد یافت.

مولانا زهیر، سخنگوی وزارت بازرگانی و صنعت طالبان، به رسانه‌های افغانستان گفت: «در گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه قرار است در مورد تحکیم روابط اقتصادی میان دو کشور، تهاتر کالا- بدون پرداخت پول- و ارائه خدمات ۲۴ساعته در بندرهای تجاری نیز مذاکره شود.»

طالبان مدعی‌اند که برای فروش زغال‌سنگ با هیچ کشوری قرارداد نبسته‌اند بلکه «این کار را از طریق شرکت‌های خصوصی انجام می‌دهند» و طالبان با دولت پاکستان تنها در زمینه تسهیل روند انتقال آن مذاکره می‌کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، استخراج معادن و فروش زغال‌سنگ این کشور، به طرزی بی‌رویه‌ آغاز شد. طالبان برای تامین مخارج خود مسیر انتقال و فروش زغال‌سنگ به پاکستان را گشودند که با استقبال پاکستان نیز مواجه شد. در آخرین مورد، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، اعلام کرد که در نظر دارد برای تولید انرژی از زغال‌سنگ افغانستان استفاده کند. او به منفعت دو میلیارد دلاری پاکستان در استفاده از زغال‌سنگ افغانستان هم اشاره کرد. شهباز شریف پیش‌تر اعلام کرده بود که کشورش برای خرید زغال‌سنگ افغانستان نه دلار که کلدار (واحد پول پاکستان) می‌پردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، وزارت بازرگانی و صنعت طالبان روز یکشنبه، درست در آستانه سفر هیئت پاکستانی به کابل، بهای زغال سنگ را افزایش داد. بهای هر تن زغال‌سنگ صادراتی افغانستان به پاکستان که اوایل به قدرت رسیدن طالبان ۹۰ دلار بود، بعدا به ۲۰۰ دلار رسید. اما در آخرین مورد، وزارت بازرگانی طالبان اعلام کرد از این پس، هر تن زغال سنگ را به بهای ۲۸۰ دلار به پاکستان خواهد فروخت. طالبان مدعی‌اند که قیمت زغال‌سنگ را به بهای آن در بازار جهانی خواهند رساند.

وزارت بازرگانی و صنعت طالبان به رسانه‌های افغانستان گفت که روزانه ۱۰ هزار تن زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان صادر می‌شود که درآمدی میلیونی به همراه دارد. طالبان در ۱۱ ماه گذشته به دلیل قطع کمک‌های مالی بین‌المللی به افغانستان، برای تامین مخارج خود با کمبود بودجه شدیدی مواجه‌اند.

بیشتر از اقتصاد