محمدجواد لاریجانی: اگر بخواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم کسی نمی‌تواند جلو ما را بگیرد

معاون پیشین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های آمریکا را «مانند سن بایدن فرتوت» دانست و گفت که آمریکا «در مقابل ما ناتوان‌» است

پس از سخنان کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر اینکه «ایران توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را دارد»، محمدجواد لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ومعاون پیشین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، هم گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که سلاح هسته‌ای بسازیم، کسی نمی‌تواند جلو ما را بگیرد.»

جواد لاریجانی، از معاونان پیشین وزارت امور خارجه و معاون سابق امور بین‌الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی، این سخنان را شامگاه یکشنبه، ۲۶ تیرماه، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.

لاریجانی گفت: «در سفر جو بایدن به اسرائیل، آن‌ها هم‌قسم شدند تا نگذارند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ما مطابق فتوای رهبر جمهوری اسلامی و شرع، اجازه نداریم به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح اتمی برویم؛ اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کسی نمی‌تواند جلو ما را بگیرد.»

 جواد لاریجانی در بخشی از این گفت‌وگو، تاکید کرد مسائل سیاسی کندی که در جریان برجام اتفاق افتاد، به‌سرعت بازسازی می‌شود. او افزود: «توان هسته‌ای ایران چیزی نیست که با بمباران از بین برود؛ چرا که تحلیلگران نظامی می‌گویند توانمندی جمهوری اسلامی ایران محصور نیست.»

 او در ادامه، به اقدام‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: «ایران قدرت تاثیرگذاری معنوی و سیاسی دارد و در ذهن دشمنان به عنوان یک عنصر قوی در منطقه ظاهر شده است؛ چرا که آن‌ها در نقشه امنیت ملی خود سه کشور را برای منافع ملی خطرناک می‌بینند که این سه کشور چین، روسیه و ایران‌اند.»

لاریجانی سیاست‌های آمریکا را «مانند سن بایدن فرتوت» توصیف کرد و گفت: «آن‌ها در مقابل ما ناتوان‌اند.»

سخنان لاریجانی درباره آسیب‌پذیر نبودن توان ساخت سلاح اتمی ایران چند ساعت پس از آن بیان شد که کمال خرازی، وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران که با حکم علی خامنه‌ای، ریاست شورای راهبردی روابط خارجی این کشور را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، تاکید کرده بود ایران توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خرازی از توان جمهوری اسلامی ایران برای افزایش فوری سطح غنی‌سازی به ۹۰ درصد سخن گفت و تصریح کرد: «تنها در چند روز، سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به‌سادگی می‌توان آن را به ۹۰ درصد رساند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک سال گذشته بارها گفت که به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست یابد. او در جریان سفر به اسرائیل نیز بر ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد. بایدن همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار کانال ۱۲ اسرائیل گفت که به‌منظور جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بمب اتمی، اگر لازم باشد به‌عنوان آخرین راه‌حل، از «زور» استفاده خواهد کرد.

در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم در یک سال گذشته چندین‌ بار درباره توان ساخت سلاح اتمی سخن گفته‌اند.

پیش از کمال خرازی و جواد لاریجانی، محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی، هم در بهمن ۱۳۹۹، گفته بود: «با وجود فتوای علی خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای، اگر جمهوری اسلامی ایران را به سمت سلاح ‌هسته‌ای هل بدهند، مقصر آن‌هایی‌اند که ما را هل داده‌اند.»

علوی ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران «در شرایط عادی» برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیت و برنامه‌ا‌ی ندارد، تاکید کرده بود همانطور که اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که آزاد است فرق کند، اگر ایران را به آن سمت هل بدهند، دیگر تقصیر ایران نیست.

در همان زمان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سخنان وزیر وقت اطلاعات ایران را «بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت مشخص نیست که محمود علوی از طرف کسی این سخنان را بیان کرده یا این حرف‌های خود او است.

پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران و نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کنونی ایران، با برجسته کردن «فتوای خامنه‌ای در ممنوعیت ساخت سلاح‌ هسته‌ای»، آن را از موانع ایدئولوژیک سر راه جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای معرفی کرده‌اند. با این حال، وال استریت ژورنال پاییز گذشته در گزارشی، تاکید کرد که با وجود فتوای خامنه‌ای درباره منع ساخت سلاح هسته‌ای، جمهوری اسلامی به محض اینکه برایش امکان‌پذیر باشد، سلاح‌هسته‌ای می‌سازد و برای آن توجیهی هم خواهد ساخت.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز پیش‌تر گفت که ایالات متحده هرگز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، فتوای خامنه‌ای را مدنظر قرار نمی‌دهد؛ بلکه پروتکل‌های مذاکره‌شده‌ برجام و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مبنا است.