واکنش جمهوری اسلامی به سفر بایدن: آمریکا به دنبال ایران هراسی است

وزارت خارجه جمهوری اسلامی نسبت به «عامل بی‌ثباتی منطقه» خواندن ایران از سوی جو بایدن واکنش نشان داد

کنعانی آمریکا را به مداخله مستمر در امور داخلی کشورهای منطقه، اشغال و تجاوز نظامی، فروش انبوه سلاح و ترویج نظامی‌گری در منطقه متهم کرد-  ATTA KENARE / AFP

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، به اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد. کنعانی در واکنش به جو بایدن که اقدامات جمهوری اسلامی را عامل بی‌ثباتی در منطقه دانسته بود، گفت: «این ادعاهای واهی، در راستای تداوم سیاست فتنه انگیزانه و تنش آفرین واشنگتن در منطقه است.»

کنعانی آمریکا را اولین کشور به کارگیرنده بمب هسته‌ای خواند و این کشور را به مداخله مستمر در امور داخلی کشورهای منطقه، اشغال و تجاوز نظامی، فروش انبوه سلاح و ترویج نظامی‌گری در منطقه متهم کرد و گفت: «آمریکا بار دیگر با توسل به سیاست شکست خورده ایران‌هراسی، درصدد تنش آفرینی و بحران سازی در منطقه برآمده است. بی شک دولت آمریکا شریک اصلی ادامه اشغال سرزمین فلسطین و قدس شریف، جرم و جنایات روزمره این رژیم علیه فلسطینی‌ها و آپارتاید و نقض سیستماتیک حقوق بشر علیه ملت مظلوم و مقاوم فلسطین است.»

او همچنین ضمن دفاع از برنامه هسته‌ای ایران گفت: «اتهامات دروغین آمریکا در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و چشم پوشی این کشور از چندین دهه فریبکاری رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم غیرعضو در معاهده عدم اشاعه و بزرگ‌ترین دارنده زرادخانه تسلیحات هسته‌ای در منطقه، نشانه بزرگی از تزویر و نفاق دولت آمریکاست.»

جمهوری اسلامی که مذاکرات برجام را نیمه‌تمام گذاشته و تا کنون به چراغ سبز آمریکا و کشورهای اروپایی برای بازگشت به برجام بی توجه بوده است، کشورهای منطقه خلیج فارس را به مذاکره و تعامل با جمهوری اسلامی فراخواند.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به کشورهای منطقه گفت که به دعوت جمهوری اسلامی برای تعامل و همکاری منطقه‌ای پاسخ مثبت بدهند تا به تعبیر او گام‌های سازنده‌ای به نفع امنیت منطقه برداشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز شنبه در جریان نشست ۹ کشور عربی با رئیس‌جمهوری آمریکا، ایران را به همکاری با کشورهای منطقه دعوت کرد و خواستار عدم مداخله این کشور در امور داخلی کشورهای منطقه شد.

پیشتر نیز مشاور دیپلماتیک رئیس امارات متحده عربی، از اعزام مجدد سفیر خود به تهران خبر داده و گفته بود که این کشور از ایده رویارویی با ایران حمایت نمی‌کند.

جو بایدن در جده با تاکید بر اینکه اقدامات ایران عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است گفت: «مصمم هستیم با تهدیدهای تروریستی در منطقه مقابله کنیم و از هم‌پیمانان خود برای رویارویی با تروریسم حمایت می‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، «گفت‌وگو و دیپلماسی» را تنها راهکار مواجه با «برنامه اتمی حکومت ایران» معرفی کرد، با این حال در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرد هماهنگی‌های هم میان متحدان آمریکا در منطقه، برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران وجود دارد.

جو بایدن در سفر به اسرائیل نیز گفته بود که «دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

بایدن در گفتگو با شبکه ۱۲ اسرائیل نیز در پاسخ به این سئوال که آیا گزینه استفاده از زور نظامی علیه حکومت ایران همچنان جزو گزینه‌های روی میز هست یا نه؟ چنین پاسخ داد: «بله؛ به‌عنوان آخرین راه‌حل.»