«رهبران جهان به حاکمان افغانستان فشار بیاورند تا به دختران اجازه تحصیل دهند»

ملاله یوسف‌زی در نامه‌ای سرگشاده از رهبران جهان خواست برای حمایت از دختران در افغانستان فورا اقدام کنند

یازده ماه است که میلیون‌ها دختر در افغانستان حق ندارند به مدرسه بروند- AFP/ Ahmad Sahel Arman

ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق زنان، در نامه‌ای سرگشاده از رهبران جهان خواست برای دستیابی دختران افغانستان به حقوق اساسی ahk هرچه زودتر اقدام کنند.

او در نامه‌ای که ۳۰۰ روز پس از بسته شدن درهای مدارس به روی دختران در افغانستان خطاب به رهبران جهان نوشت، از آنان خواست به وعده‌هایی که برای حمایت از دختران افغانستان داده بودند، عمل کنند.

ملاله در این نامه سرگشاده، تاکید کرد که حمایت از حق تحصیل دختران با صدور بیانیه در محکومیت این اقدام طالبان، فایده‌ای ندارد و طالبان را پاسخگو نمی‌کند؛ بلکه رهبران و سیاستمداران جهان باید مقام‌های طالبان را تحت فشارهای دیپلماتیک بگذارند تا درهای مدارس را به روی دختران بالاتر از کلاس ششم هم باز کنند.

 در این نامه آمده است: «در ۲۰ سال گذشته، میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان تحصیل کردند و رهبران جهان در مشارکت با نهادها و سازمان‌های مردمی افغانستان برای تحقق اهداف توسعه پایدار متعهد شدند. اکنون زمان آن است که به این تعهدها عمل شود.»

او ادامه داد: «شما که به برابری و عدالت و نیز حقوق بشر باور دارید، موظف‌اید در کنار صدها هزار دختر افغان و خانواده‌هایشان که خواستار بازگشایی مدارس و احیای فوری و کامل حقوق اجتماعی سیاسی و فرهنگی خود در افغانستان‌اند،‌ بایستید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملاله در این نامه سرگشاده از رهبران جهان و متحدان منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان هماهنگ با هم و با جسارت اقدام کنند.

او تاکید کرد که تا پیش از مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر لازم است برای حمایت از حقوق دختران در افغانستان سه گام مشخص برداشته شود؛ رهبران جهان فشار بر طالبان برای لغو ممنوعیت تحصیل دختران را افزایش دهند، از حق آموزش، تحصیل و کار زنان حمایت و نیز پشتیبانی مالی کنند و در کنار زنان مدافع حقوق بشر و عدالت‌خواه بایستند.

ملاله در ۱۵سالگی وقتی به ممنوعیت تحصیل دختران در سوات پاکستان معترض شد، هدف حمله قرار گرفت و به‌شدت زخمی شد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱  بر افغانستان مسلط شدند و از آن پس به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه تحصیل ندادند. اکنون ۳۰۱ روز است که این دختران از آموزش محروم‌اند.

بیشتر از جهان