کانادا در حال بستن برنامه مهاجرتی‌اش به روی افغان‌ها است

دولت کانادا تقاضای تازه‌ای برای مهاجرت افغان‌ها به این کشور را نخواهد پذیرفت

تا حال، دولت کانادا، ۱۶ هزار و ۵۴۰ افغان را به این کشورانتقال داده است-VYACHESLAV OSELEDKO / AFP

دولت فدرال کانادا تصمیم گرفته است که به برنامه مهاجرتی‌اش برای افغان‌ها ‌پایان دهد و تقاضای تازه‌ای را برای مهاجرت آنان به این کشور نپذیرد.

شبکه سی‌بی‌سی کانادا روز جمعه ۱۵ ژوئیه ګزارش داد کانادا به نیمی از تعهد انتقال ۴۰ هزار نفر افغان‌ که با دولت این کشور در افغانستان همکار بوده‌اند یا جانشان در خطر است، رسیدگی خواهد کرد و تصمیم گرفته است که به برنامه ویژه انتقال افغان‌ها پایان دهد.

سی‌بی‌سی همچنین گفت دولت کانادا در حال بررسی آخرین تقاضاها از ۱۸ هزار درخواستی است که افغان‌ها برای مهاجرت به این کشور ارائه کرده‌اند، اما مدافعان پناهندگان می‌گویند لغو برنامه ویژه مهاجرت افغان‌ها به کانادا، امید هزاران انسانی را که می‌خواهند به کانادا بروندُ از بین می‌برد.

برنامه اولویت برای انتقال افغان‌ها به کانادا حدود یک سال قبل و کمی پیش از سقوط دولت افغانستان به دست طالبان آغاز شد و پس از آن جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا وعده داد که ۴۰ هزار افغان را به کانادا انتقال دهد.

بااینکه پرتال آنلاین مهاجرت به کانادا هنوز هم فعال است و افغان‌ها می‌توانند به‌صورت آنلاین درخواست مهاجرت کنند، اما شان فریزر، سخنگوی وزارت مهاجرت کانادا در یک بیانیه خبری گفت تقریبا دیگر جایی برای پذیرش درخواست تازه وجود ندارد. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) در حال بررسی و پردازش ۱۵ هزار درخواست مهاجرتی است که قبلا به این اداره فرستاده شده بود.

شبکه تورنتو استار برای اولین بار گزارش داد که به احتمال زیاد این برنامه در ماه ژوئن بسته خواهد شد. شماری از نهادهای مدافع مهاجران با ایجاد ائتلافی علیه این تصمیم دولت کانادا اعتراض کردند.

لورن اوتیس، مسئول نهاد زنان کانادا برای زنان افغانستان که از اعضای ائتلاف علیه تصمیم دولت کانادا است، می‌گوید به نظر می‌رسد دولت کانادا هیچ‌گونه شفافیتی در مورد معیارهای پذیرش افراد ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت ۱۷ تن از کسانی که نهاد زنان شناسایی کرده است، از دولت کانادا درخواست ویزای ویژه مهاجرت کرده‌اند. آنان یک سال قبل این درخواست‌ها را ارائه داده‌اند، اما با گذشت یک‌ سال هنوز به درخواست آنان جوابی داده نشده است.

اوتیس گفت این افراد هر مسیر دیگری را امتحان کرده‌اند. آن‌ها به سراغ دولت‌ها، سفارتخانه‌ها و انواع برنامه‌های دیگر رفته‌اند، اما جواب اکثرشان منفی بوده است. آنان اکنون بلاتکلیف و در معرض خطر‌ند. ا

وتیس از دولت کانادا خواست یک سال دیگر هم این برنامه را تمدید کند و تعداد پذیرش افغان‌ها را افزایش دهد.

سی‌بی‌سی با یک افغان که همکار یک‌نهاد غیردولتی کانادا است و مدام بین پاکستان و افغانستان در حرکت است نیز مصاحبه کرد. سی‌بی‌سی نام این فرد را به‌دلیل مسائل امنیتی فاش نکرد. این فرد گفت ماه‌ها در انتظار این است که مشخص شود آیا می‌تواند به کانادا برود یا نه. او گفت: «تا هنوز از سوی دولت کانادا هیچ اشاره‌ای مبنی بر این‌که مرا به این کشور خواهند برد، دیده نشده است.»

او خانواده‌اش را مخفی کرده است، زیرا طالبان هم دفتر و هم محل زندگی‌اش را تفتیش کرده‌اند. با این حال، سخنگوی وزارت مهاجرت کانادا گفت هنوز هم راه‌های رسیدن افغان‌ها به کانادا باز است؛ مثلا در قالب یک برنامه بشردوستانه دیگر یا برای خانواده مترجمان نیروهای نظامی کانادا که قبلا خود را به این کشور رسانده‌اند و در انتظار الحاق خانواده به‌سر می‌برند.

اما جینی کوان، از فعالان مهاجرت در کانادا گفت طرح‌های موازی دولت کانادا بیشتر فریبنده است و در واقعیت نوعی دیگر از رد کردن مردم است، زیرا آنان را مجبور می‌کند از روش‌های دیگر اقدام کنند، درحالی‌ که در نهایت جواب منفی می‌گیرند. 

به باور جینی کوان، دولت باید با شفافیت تمام این برنامه را باز نگه دارد و بگذارد افغان‌هایی که واجد شرایط‌ محسوب می‌شوند یا زمانی با نهادهای کانادایی کار کرده‌اند و همراه با نظامیان کانادایی در افغانستان بوده‌اند، به این کشور برسند. دفتر سخنگوی وزارت مهاجرت کانادا گفت صدها هزار درخواست ویزای بشردوستانه دریافت کرده است، اما این تعداد بسیار بیشتر از رقمی است که دولت کانادا می‌خواهد به این کشور انتقال دهد. دولت کانادا از ماه اوت سال گذشته تاکنون حدود ۱۶ هزار و ۵۴۰ افغان را به این کشور انتقال داده است و می‌گوید تقاضای بیش از ۱۵ هزار نفر دیگر در حال بررسی است.

بیشتر از جهان