سلفیان: طالبان شیخ سردار ولی ثاقب را کشتند

طالبان ۲۷۰ سلفی را در ۱۱ ماه گذشته به شکل فجیعی کشته‌اند

مولوی سردار ولی ثاقب مسئول مدرسه نارنج باغ در ننگرهار بود- NaseerK/ Twitter@

سلفیان از کشته شدن مولوی سردار ولی ثاقب، رئیس شورای علمای سلفیان در افغانستان، به دست طالبان خبر دادند. منابعی آگاه در گروه سلفیان به عبدالحق عمری، خبرنگاری که فعالیت‌های داعش و طالبان را پیگیری می‌کند گفته‌اند مولوی سردار عصر روز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه در خانه‌اش در خوشحال خان کابل کشته شده است. این منابع آگاه افزودند مولوی ثاقب هنگامی در خانه‌اش کشته شد که همسر و فرزندانش به خانه پدر همسرش رفته بودند.

یکی از دوستان مولوی سردار گفت آن روز با مولوی تماس تلفنی داشته و او را به خانه‌اش دعوت کرده است، اما مولوی گفته که مهمان دارد و به خانه‌اش می‌رود. او گفت بعدازظهر تلفن مولوی خاموش شد و هنگامی که به خانه‌اش رفتم با جسدش در حالی که ۶۲ ضربه چاقو بر بدن داشت، روبه‌رو شدم. او افزود شاهدان مرد جوانی را دیده‌اند که با نقابی بر صورت به خانه مولوی رفته و بعد از مدتی خارج شده است.

اعضای گروه سلفیان، طالبان را به قتل سردار ولی ثاقب متهم کردند و گفتند چندین نفر از اعضای برجسته این گروه در ۱۱ ماه گذشته به‌ شکل وحشیانه‌ای به قتل رسیده‌اند. اما طالبان در جواب گفتند مولوی سردار ولی ثاقب را افراد ناشناس کشته‌اند و این گروه تلاش می‌کنند قاتل یا قاتلانش را بازداشت کنند.

عبدالحق عمری، خبرنگار حوزه شرق در افغانستان به نقل از منابعی آگاه گفت طالبان پس از تسلط بر افغانستان مدرسه‌ «نارنج باغ» در استان ننگرهار را که مسئولیت اداره‌اش به عهده مولوی سردار ولی ثاقب بود، بستند و شروع به بازداشت و قتل سلفیان کردند. مولوی سردار به پاکستان رفت، اما طالبان از او خواستند که بازگردد. او به افغانستان بازگشت و در خانه‌ای که طالبان برایش تهیه کرده بودند در منطقه خوشحال خان کابل ساکن شد. او در نشستی در ماه آوریل به هوادارانش اعلام کرد که با طالبان بیعت کرده است و این گروه تعهد داده‌اند که با سلفیان کاری نداشته باشند. این خبرنگار گفت مدرسه «نارنج باغ» در استان ننگرهار از مدارس سلفیان است که ده‌ها دختر و پسر در این مدرسه آموزش‌های دینی می‌بینند.

در حالی که طالبان بر مخالفتشان با داعش تاکید می‌کنند و این گروه را تهدیدی جدی برای افغانستان نمی‌دانند، سلفیان به عمری گفتند شماری از جوانانی که در این مدرسه آموزش دیده‌اند به داعش پیوسته‌اند، اما سلفیان با آنان رابطه‌ای ندارند.

در همین حال شماری از کارشناسان امنیتی به ایندیپندنت فارسی گفتند سلفیان در رژیم نخست طالبان در افغانستان، عضو این گروه بودند، اما پس از ورود آمریکایی‌ها به افغانستان، این گروه به رهبری مسلم دوست با القاعده متحد شدند. به گفته این کارشناسان امنیتی، هنگامی که در سال ۲۰۱۳ میلادی داعش شروع به فعالیت کرد، سلفیان چون دیدگاه‌های یکسانی با داعش داشتند،‌ به همراه طالبان غیر قندهاری به داعش پیوستند. این کار باعث ایجاد اختلاف بین گروه‌های مختلف طالبان شد و درگیری‌های خونینی در ننگرهار، کنر و نورستان‌ که مرکز فعالیت‌های این گروه بود ایجاد شد. این کارشناسان که طالبان و داعشیان را از یک گروه می‌دانند گفتند میان سلفیان و طالبان غیر سلفی نیز در ۱۱ ماه گذشته اختلاف‌هایی به وجود آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منابع آگاه گفتند طالبان در روزهای نخست تسلط بر افغانستان، شیخ عبیدالله متوکل، از افراد برجسته سلفیان را در کابل کشتند و جسد او را در حالی که دستانش بسته بود در باغی در منطقه پغمان رها کردند. شیخ عبدالغفور، یکی دیگر از اعضای این گروه نیز در منطقه خواجه بغرای کابل با ضرب چاقو کشته به طرز فجیعی کشته شده بود.

یک عالم دینی و پسر نوجوانش نیز جمعه ۱۷ تیر‌ ماه در منطقه خواجه بغرای کابل کشته شدند، نزدیکان این عالم گفتند افراد مسلح، مولوی عبدالقدوس، عالم دینی ساکن کاپیسا و پسرش را هنگامی که به مسجد می‌رفتند کشتند. اکنون اعضای گروه سلفیان می‌گویند که نام این شخص شیخ معراج‌الدین بوده است و با فرزندش در خیرخانه کابل کشته شده‌اند.

به گفته سلفیان، شیخ شریف در جلال‌آباد مرکز استان ننگرهار به طرز فجیعی کشته شده است. جسد قاری عبدالله لغمانی، یک روحانی کهنسال را نیز نزدیک یک مدرسه در جلال‌آباد مرکز استان ننگرهار رها کرده بودند. به گفته منابع آگاه، شیخ ضیاءالحق، از عالمان سلفی که مشغول تجارت عطر بود و حافظ داوود، مسئول یک مدرسه‌ در تخار هم۲۰ روز بعد از عید فطر به قتل رسیده‌اند.

منابع آگاه گفتند طالبان در ۱۱ ماه گذشته ۲۶۰ نفر از اعضای گروه سلفیان را به اتهام رابطه با داعش در افغانستان کشته‌اند. او گفت طالبان برای آن‌که سلفیان را بترسانند قربانیان را به‌ شکل وحشتناکی به قتل رسانده‌اند.

شیخ جلیل‌الرحمان‌ که عضو حزب اسلامی افغانستان در زمان جنگ با ارتش سرخ بود، گروه سلفیان را پایه‌گذاری کرد. پس از آن‌که مجاهدین در افغانستان به پیروزی رسیدند، شیخ جلیل‌الرحمان از حزب اسلامی حکمت‌یار جدا شد و حزب سلفیان را در افغانستان ایجاد کرد. سپس یک جوان عرب شیخ جلیل‌الرحمان را در باجور پاکستان به قتل رساند.

سلفیان در ۲۰ سال گذشته ده‌ها مدرسه در افغانستان ساختند، براساس آمارهای وزارت حج و اوقاف حکومت پیشین، این حزب تنها در استان ننگرهار ۷۰۰ مدرسه دینی دارد. این گروه تاکید می‌کنند که در هیچ فعالیت سیاسی و نظامی دخیل نبوده‌اند و تنها به آموزش‌ دینی کودکان و نوجوانان مشغول‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد طالبان در ۱۱ماه گذشته بیش از ۱۰۰ نفر را به اتهام حمایت یا عضویت در گروه داعش به شکل وحشیانه‌ای به قتل رسانده‌اند. این نهاد اعلام کرد ۵۴ جسد سلاخی شده را در کانال آب درونته در شرق افغانستان پیدا کرده‌اند. بستگان این قربانیان گفته‌اند که بیشتر آنان در بازداشت طالبان بوده‌اند.

بیشتر از جهان