نتانیاهو: تنها تهدیدهای نظامی می‌‌تواند جلو حکومت ایران را بگیرد

به گفته نخست‌وزیر پیشین اسرائیل برای متوقف کردن حکومت‌های نظیر ایران، تحریم‌های اقتصادی یا دیپلماتیک کافی نیست

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ در مراسم استقبال از جو بایدن در فرودگاه بن گوریون تل‌آویو - Jack Guez / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در نخستین روز سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت وضعیت در برابر حکومت ایران به‌گونه‌ای است که تنها با توسل به «تهدیدهای نظامی» می‌‌شود حکومت ایران را متوقف کرد.

روزنامه تایمز اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در گزارشی به‌نقل از نتانیاهو نوشت: «برای متوقف کردن حکومت‌های نظیر ایران، تحریم‌های اقتصادی یا دیپلماتیک کافی است و تنها با تهدیدهای نظامی می‌‌توان جلو آنها را گرفت. راه دیگری هم وجود ندارد.»

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل که هم‌اکنون به عنوان «رهبر اپوزیسیون» و حزب راست‌گرای «لیکود» فعالیت می‌کند، در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش گفت امیدوار است صرف «تهدیدهای نظامی» در برابر حکومت ایران کارساز باشد و «قدرت بازدارندگی» داشته باشد، در غیر این صورت، چاره‌ای جز اجرایی کردن تهدیدهای نظامی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، در نخستین اظهارات خود پس از ورود به اسرائیل، هیچ اشاره مستقیمی به ایران نداشت. با این حال، هم یائیر لاپید، نخست‌وزیر و هم آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، گفتند «برنامه اتمی حکومت ایران» در صدر گفت‌وگوها خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز چهارشنبه در گزارشی، پس از ورود بایدن به اسرائیل، نوشت رئيس‌جمهوری آمریکا در صحبت‌ها ابتدایی خود در فرودگاه، به یکی از مهم‌ترین اهداف سفرش، یعنی اطمینان دادن به مقام‌های اسرائيل و عربستان سعودی برای جلوگیری از «هسته‌ای شدن» حکومت ایران اشاره نکرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین مقصد خود روز چهارشنبه وارد اسرائیل شد. او روز جمعه همین هفته با یک پرواز مستقیم از تل‌آویو به جده خواهد رفت و با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، دیدار خواهد داشت.

انتظار می‌رود در عربستان سعودی هم، برنامه اتمی حکومت ایران و چگونگی مقابله با تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، در راس گفت‌وگوهای بایدن با مقام‌های ارشد سعودی باشد.

بیشتر از جهان