تاج - واعظ؛ رقابت اصلی برای ریاست فدراسیون فوتبال

چهره‌ جدید و امیدوارکننده‌ای در انتخابات فدراسیون ثبت‌نام نکرد

مهدی تاج و امیررضا واعظ آشتیانی، مهمترین نامزدهای نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال ایران‌ به‌شمار می‌روند ـ تسنیم

مهلت ثبت‌نام نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال ایران به پایان رسید. مهدی تاج و امیررضا واعظ آشتیانی، مهم‌ترین نامزدهای این انتخابات‌اند. فدراسیون فوتبال درگیر بدهی‌های انباشته‌ای است که توان پرداختش را ندارد و فساد فراگیر اداری و مالی آن را در بند تصمیم‌های غلط انداخته است، اما انتخابات آینده فدراسیون هم نشانی از احتمال راه نجات ندارد.

چهره‌هایی که در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرده‌اند، یا خود از عاملان وضعیت موجودند، یا دوره‌های مدیریت دولتی در باشگاه را گذرانده‌اند. این نامزدها چه کسی را می‌توانند به آینده خوش‌بین کنند؟

انتخابات میان‌دوره فدراسیون فوتبال، ۸ شهریور ماه برگزار خواهد شد تا جانشین شهاب عزیزی خادم برای ریاست فدراسیون فوتبال انتخاب شود. مهلت ثبت‌نام نامزدهای این انتخابات، ساعت ۱۶ روز دوشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۱، به پایان رسید. 

تا پیش از امروز، جز عزیزالله محمدی، رئیس پیشین سازمان لیگ، که همراه با علی فتح‌الله‌زاده و محمدرضا کافی ثبت‌نام رسمی کرده بود، کسی ثبت‌نامش را قطعی نکرده بود. میرشاد ماجدی، سرپرست کنونی، و مهدی محمدنبی، دبیرکل پیشین فدراسیون، نیز فقط در برنامه تلویزیونی از تصمیم خود برای حضور در انتخابات سخن گفته بودند، اما حضور مهدی تاج در فدراسیون فوتبال و ثبت‌نام رسمی او برای ریاست، سرنوشت نامزدها را تغییر داد و تعدادی را هم برای ثبت‌نام به فدراسیون فوتبال کشاند و منجر به ثبت‌نام چهره‌هایی شد که حضورشان نامنتظره بود.

نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال:

 - مهدی تاج (مهدی محمدنبی و منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس اول و دوم)

- عزیزالله محمدی (علی فتح‌الله‌زاده و محمدرضا کافی، نایب‌رئیس اول و دوم)

- علیرضا اسدی (امیررضا واعظ ‌آشتیانی و صادق رئیسی‌کیا، نایب‌رئیس اول و دوم)

- امیررضا واعظ آشتیانی (علیرضا اسدی و صادق رئیسی‌کیا، نایب‌رئیس اول و دوم)

- میرشاد ماجدی (عباس صوفی و صادق درودگر، نایب‌رئیس اول و دوم)

- محمد آخوندی (بدون اعلام نایب‌رئیس اول و دوم)

- مسعود حیدرزاده (بدون اعلام نایب‌رئیس اول و دوم)

نامزدهای عضویت در هیات‌رئیسه به عنوان نماینده باشگاه‌ها:

- اسماعیل حیدرپور، مدیرعامل باشگاه شهر خودرو

- حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان

- محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان

معادلات تاج پیچیده شد

مهدی تاج که به شکسته شدن رای مارک ویلموتس امیدوار شده، با تکیه بر همین موضوع تصمیم به بازگشت گرفته است، چون می‌داند رای پرونده شکایت سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی که بشکند، از میزان انتقادها درباره او کاسته خواهد شد. برنامه تاج این بود که خودش و عزیز محمدی بیایند و کمی بعد عزیز محمدی به نفعش کناره‌گیری کند تا او به عنوان تنها نامزد، رئیس فدراسیون فوتبال شود، اما بعد از ثبت‌نام او رخدادهای دیگری رقم خورد که معادلات انتخابات را پیچیده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماجدی چرا رفت؟ چرا برگشت؟

تاج که برای ریاست ثبت‌نام کرد، بلافاصله کانال رسمی فدراسیون فوتبال در تلگرام، خبر انصراف میرشاد ماجدی را از حضور در انتخابات منتشر کرد. دقایقی بعد، صادق درودگر که در جایگاه نایب‌رئیس دوم میرشاد، از فدراسیون خارج شد، به خبرنگاران گفت با چشم خود دیده است که میرشاد برای جایگاه رئیس ثبت‌نام کرده است. درودگر گفت: «ماجدی ثبت‌نام کرد و حتما مصلحتی بوده است. قبل از ثبت‌نام هم از بهاروند مشورت گرفتم و او به من توصیه کرد که ثبت‌نام کنم.» 

میرشاد ماجدی، سه ساعت بعد از اعلام انصرافش، دوباره در مصاحبه‌ای که با سایت رسمی فدراسیون فوتبال انجام داد، اعلام کرد در انتخابات شرکت می‌کند. او گفت: «بنده یک تصمیم شخصی گرفته بودم با توجه به اینکه آقای تاج قبلا به بنده حکم داده بودند به احترام ایشان کنار بروم، اما با توجه به درخواست بخشی از اعضای مجمع، همچنین همکارانم در هیات‌رئیسه، با توجه به مسئولیت اجتماعی که احساس می‌کنم، در انتخابات شرکت کردم.»

حضور تاج غیرقانونی است؟

از همان زمانی که زمزمه‌های حضور مهدی تاج در انتخابات مطرح شد، گفته می‌شد ممنوعیت حضور سه دوره متوالی برای یک شخص در فدراسیون فوتبال، مانع ثبت‌نام او خواهد بود. تاج در پاسخ به این ابهام گفته است: «ما مطیع قانون هستیم و اگر نشود که در انتخابات شرکت کنم، اصراری ندارم که کاری خلاف قانون انجام دهم.»

اسدی و واعظ؛ نقطه مقابل تاج

علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در دوره ریاست مهدی تاج بود که بعد از درگیری شدید با کارلوس کی‌روش، با اصرار سرمربی وقت تیم ملی و به دستور تاج، برکنار شد. امیررضا واعظ‌ آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال، نیز که سال‌ها است خود را منتقد مدیریت فوتبال معرفی می‌کند، حالا در کنار اسدی و رئیسی‌کیا، تیمی را تشکیل داده‌اند تا مقابل تاج بایستند. حضور این جمع برای تاج بی‌دردسر نخواهد بود. به نظر می‌رسد که آن‌ها تنها رقیبان تاج باشند.

فدراسیون دوباره اصفهانی می‌شود

حضور ساکت برای جایگزینی مهرداد سراجی در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، نشان می‌دهد تاج حتی برای جایگاه هیات‌رئیسه هم برنامه دارد و می‌خواهد یار قدیمی خود را باز هم در فدراسیون فوتبال در کنار خود داشته باشد. تاج و همکارانش تیم خود را چیده‌اند و به همین دلیل است که نبی با اعتراف به ائتلاف با تاج، گفته است: «گروه ما می‌تواند خیلی کارها برای فوتبال انجام دهد.» 

زمان اعلام نامزدهای نهایی

کمیته بدوی انتخابات ۲۱ روز فرصت دارد تا بررسی‌های خود را برای تطبیق شرایط افرادی که ثبت نام کردند با شرایط اعلام‌شده در اساسنامه، انجام دهد. بعد از ۲۱ روز، اگر افرادی که رد صلاحیت می‌شوند، نسبت به نتایج اعلام‌ شده اعتراض داشته باشد، کمیته بدوی دو روز به آنان فرصت می‌دهد که اعتراض خود را ثبت کنند و کمیته استیناف هم پنج روز فرصت دارد تا موضوع را بررسی کند، و در نهایت، هفت روز بعد از اعلام نتایج کمیته بدوی، کمیته استیناف فهرست نهایی را اعلام خواهد کرد.

بیشتر از فوتبال