افشاگری علیه اوبر؛ این شرکت چگونه با زیر پا گذاشتن قوانین به قدرت رسید؟

مدیران اوبر برای رسیدن به اهداف مالی خود با چهره‌هایی همچون جو بایدن، امانوئل مکرون، نخست‌وزیر ایرلند، نخست‌وزیر اسرائیل، و صدراعظم بریتانیا ملاقات کرده‌اند

این اسناد فاش‌شده، یک دوره پنج ساله را در بر می‌گیرد که اوبر را یکی از بنیانگذاران آن به نام تراویس کالانیک اداره می‌کرد -- Tolga Akmen / AFP

مجموعه فایل‌های محرمانه‌ای که به تازگی فاش ‌شده است، نشان می‌دهد که چگونه اوبر در جایگاه یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های فناوری، قوانین را زیر پا گذاشته است، پلیس را فریب داده، از خشونت علیه رانندگان سوءاستفاده کرده، و مخفیانه با دولت‌ها لابی کرده است.
به گزارش گاردین، افشای بی‌سابقه بیش از ۱۲۴ هزار سند معروف به «فایل‌های اوبر»، شیوه‌های مشکوکی را آشکار می‌کند که باعث تبدیل این شرکت به یکی از معروف‌ترین غول‌های فناوری شد.

این اسناد فاش‌شده، یک دوره پنج ساله را در بر می‌گیرد که اوبر را یکی از بنیانگذاران آن به نام تراویس کالانیک اداره می‌کرد. او کوشید که این سرویس حمل و نقل تاکسی را به شهرهای سراسر جهان تسری دهد؛ هرچند، این کار به معنای نقض قوانین و مقررات تاکسیرانی آن کشورها بود.

داده‌ها نشان می‌دهند که اوبر چگونه کوشیده است تا با جلب نظر نخست‌وزیرها، روسای جمهوری، میلیاردرها، الیگارش‌ها، و رسانه‌ها، حمایت از خود را تقویت کند. این پیام‌ها حاکی از آن است که مدیران اوبر به قانون‌شکنی‌های خود واقف بوده‌اند؛ چنانکه یکی از مدیران در پیامی می‌گوید که آن‌ها «دزدان دریایی» شده‌اند، و دیگری پاسخ می‌دهد: «ما کاملا غیرقانونی‌ایم.»
فایل‌های اوبر که سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را در بر می‌گیرد، شامل بیش از ۸۳ هزار ایمیل، پیام‌های «آی‌مسیج» و «واتس‌اپ» است که از ارتباط‌های صریح مدیران این شرکت حکایت دارد.
با توجه به اعتراض‌های موجود در فرانسه و اظهار نگرانی مدیران مبنی بر آنکه ممکن است فرستادن اوبر به آنجا، رانندگان را در معرض خطر خشونت مخالفان خشمگین صنعت تاکسی‌رانی قرار دهد، تراویس کالانیک - که شرکت اوبر را در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرد - می‌گوید: «فکر می‌کنم ارزشش را دارد. خشونت، موفقیت را تضمین می‌کند.»
سخنگوی کالانیک در پاسخ به افشای این جمله، در بیانیه‌ای گفت که او «هیچ‌وقت پیشنهاد نکرده است که اوبر باید نسبت به خشونت علیه رانندگان بی‌توجه باشد» و چنین برداشتی نادرست است.

با وجود چنین بیانیه‌ای، اسناد فاش‌شده پرده‌های زیادی را کنار می‌زند و روش‌هایی را نشان می‌دهد که اوبر برای پایه‌گذاری امپراتوری خود استفاده کرده است.

ارتباط با چهره‌های سرشناس؛ از مکرون تا جو بایدن

اسناد ارائه‌شده دیگر، متن‌های ارسالی بین مدیر اوبر و امانوئل مکرون – در زمانی که وزیر اقتصاد فرانسه بود – را فاش می‌کند که از این شرکت حمایت کرده است. به نظر می‌رسد که مکرون که حالا رئیس جمهوری فرانسه است، در آن زمان تلاش‌های فوق‌العاده‌ای برای کمک به اوبر انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آلمان نیز اسناد نشان می‌دهد که پس از اینکه اولاف شولتز- صدراعظم آلمان که در آن زمان شهردار هامبورگ بود - از لابی‌های اوبر عقب‌نشینی و بر پرداخت حداقل دستمزد به رانندگان اصرار کرد، یکی از مدیران اجرایی، او را «کمدین» خطاب می‌کند.
پیام‌های دیگری نیز رابطه کالانیک را با جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، فاش می‌کند. زمانی که بایدن در جایگاه معاون رئیس جمهوری ایالات متحده بود، به عنوان یکی از حامیان اوبر در آن زمان، دیر به جلسه با این شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس رفت. در آن زمان، کالانیک به یکی از همکارانش پیام داده بود: «من از افرادم خواسته‌ام به او اطلاع دهند که هر دقیقه دیرتر برسد، یک دقیقه کمتر با من خواهد بود.»

به نظر می‌رسد که جو بایدن پس از ملاقات با کالانیک، سخنرانی آماده‌شده خود را برای داووس، اصلاح کرده است. او در آن سخنرانی به مدیرعاملی اشاره می‌کند که شرکتش به میلیون‌ها کارگر «آزادی می‌دهد تا هر قدر که می‌خواهند، کار کنند و زندگی خود را هر طور که می‌خواهند، اداره کنند.»

اعتراف به اشتباهات و گام‌های نادرست

اوبر در بیانیه‌ای در پاسخ به این افشاگری‌ها، به «اشتباهات و گام‌های نادرست» اعتراف کرد، اما گفت که از سال ۲۰۱۷ تحت رهبری دارا خسروشاهی، مدیر اجرایی فعلی، رویه این شرکت تغییر کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ما برای رفتار گذشته که آشکارا با ارزش‌های کنونی ما مطابقت ندارد، بهانه‌ای نیاورده‌ایم و از آن دفاع نخواهیم کرد. در عوض، از مردم می‌خواهیم که ما را بر اساس آنچه در پنج سال گذشته انجام داده‌ایم و در سال‌های آینده انجام خواهیم داد، قضاوت کنند.»
اوبر که یکی از بزرگترین پلتفرم‌های کاری جهان است، اکنون یک شرکت ۴۳ میلیارد دلاری است که تقریبا ۱۹میلیون بار در روز مسافر جابه‌جا می‌کند.
این فایل‌ها نشان می‌دهند که اوبر با سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در کشورهای مختلف دنیا، رانندگان و مسافران را با مشوق‌ها و مدل‌های قیمت‌گذاری ناپایدار، اغوا کرده است. اوبر بازارهای تاکسی‌رانی را تضعیف کرده و بر دولت‌ها فشار آورده است تا قوانینی را بازنویسی کنند که راه برای یک مدل کسب و کار مبتنی بر «برنامک» هموار شود.

یک سند مهم فاش‌شده نشان می‌دهد که در تلاش برای فرونشاندن واکنش شدید علیه این شرکت و اعمال تغییرات در قوانین تاکسی و کار، اوبر در سال ۲۰۱۶ قصد داشت ۹۰ میلیون دلار برای لابی‌گری و روابط عمومی هزینه کند. استراتژی این شرکت اغلب شامل وسوسه کردن شهرداران و مسئولان سازمان‌های حمل و نقل بود و مستقیما مقر قدرت را نشانه می‌گرفت.

اسناد فاش‌شده نشان می‌دهد که اوبر در یافتن مسیرهای غیررسمی برای کسب هر چه بیشتر قدرت، اعمال نفوذ از طریق دوستان یا واسطه‌ها، و نیز رویارویی با سیاستمداران، مهارت داشته است. علاوه بر دیدار با بایدن در داووس و ارتباط با مکرون، مدیران اوبر با اندا کنی، نخست‌وزیر ایرلند، بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و جورج آزبورن، صدراعظم وقت بریتانیا، رودررو ملاقات کرده‌اند.

بیشتر از جهان