جعفر پناهی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد

کارگردان مشهور ایرانی گفته بود حکومت ایران به بن‌بست رسیده و تحمل هیچ‌گونه مبارزه مدنی را ندارد

ATTA KENARE / AFP

 

پس از دستگیری محمد رسول اف و مصطفی آل احمد، برخی منابع غیررسمی در ایران از بازداشت جعفر پناهی، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران نیز در روز دوشنبه ۲۰ تیر، خبر دادند. تاکنون اطلاعاتی درباره محل نگه‌داری جعفر پناهی و نهادی که او را بازداشت کرده، منتشر نشده است. همچنین گزارش‌هایی درباره دستگیری ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری و سعید دامور، برادر یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ هم منتشر شده است. 

جعفر پناهی که خود نیز سابقه دستگیری و تحمل حبس در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران را دارد، یکی از ده‌ها سینماگری بود که در بیانیه‌ای از حکومت ایران خواستند محمد رسول‌ اف و مصطفی آل احمد را فورا آزاد کند.

او روز یکشنبه ۱۹ تیر نیز در اینستاگرام به دستگیری این دو سینماگر اعتراض کرد و نوشت: «ضمن محکوم کردن سرکوب آزاداندیشان و عدم رعایت حقوق اولیه فردی و اجتماعی توسط نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همکارانمان هستیم.»

جعفر پناهی، روز شنبه ۱۸ تیر نیز پس از انتشار خبر دستگیری محمد رسول اف و مصطفی آل احمد به بهانه بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» در پستی نوشت: «مگر در بیانیه تفنگت را زمین بگذار چه درخواست غیرقانونی بوده که اکنون دو تن از عزیزان سینماگر، محمد رسول اف و مصطفی آل احمد، به جرم امضا آن بازداشت شده‌اند؟ آیا تشویق به پرهیز از خشونت جرم است؟ خشونتی که در چهل و سه سال گذشته بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم و هستیم.»

این کارگردان سینما در ادامه نیز افزود: «وقتی حکومتی به بن‌بست سیاسی و اقتصادی می‌رسد، تحمل هیچ‌گونه مبارزه مدنی را ندارد. با تصور سرکوب و ایجاد بحران، چنین می‌پندارد که می‌تواند افکار عمومی را از مشکلات اصلی منحرف ساخته و چند صباحی بر عمر خود بیفزاید.»

جعفر پناهی با انتقاد از نسبت دادن اتهام جاسوسی به سینماگران نوشت: «این بار حکومت علاوه بر تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام، برچسب مرتبطان به ضدانقلاب را هم به اتهامات واهی خود افزوده تا در آینده بتواند راه را برای اتهام جاسوسی باز کند. باید به این کوته‌بینان گفت؛ جاسوسی همان‌طور که ثابت و نمونه‌های بسیار آن دیده شده، شغل شریف رده‌های بالای حکومتی، نزدیکان و مجیزگویان است نه هنرمندان.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون آن‌طور که منابع خبری اطلاع داده‌اند، جعفر پناهی نیز که برای پیگیری وضعیت همکارانش به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، به جمع سینماگران بازداشتی پیوسته است. این کارگردان سینمای ایران جوایزی از جشنواره‌های بین‌المللی ونیز، برلین و دبی را در کارنامه کاری خود دارد و همواره نسبت به مسائل اجتماعی واکنش نشان داده است. 

هنوز مشخص نیست که نهادهای امنیتی با دستگیری سینماگران چه اهدافی را دنبال می‌کنند اما گزارش وب‌سایت مشرق که نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه است، اثبات می‌کند که ایستادن این هنرمندان در کنار مردم و دفاع از حقوق مشروع آنان، حکومت را خشمگین کرده است.

مشرق نیوز در خبری که روز جمعه ۱۷ تیر منتشر شد، ادعا کرد محمد رسول اف و مصطفی آل احمد با «ضدانقلاب» ارتباط داشتند و «در بحبوحه حادثه دل‌خراش متروپل آبادان اقدام به التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه کردند.»