ائتلاف گانتر و سعار برای جلوگیری از به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو 

نظرسنجی‌های اخیر می‌گوید ائتلاف گانتر و گیدون، تصاحب ۱۵ کرسی را در پی خواهد داشت که سومین جایگاه بزرگ در انتخابات محسوب می‌شود

سعار می‌گوید اگر نتانیاهو به قدرت بازگردد کشور را فدای منافع شخصی خود می‌کند - JACK GUEZ / AFP

بنی گانتر، وزیر دفاع اسرائیل و رهبر حزب «آبی و سفید»، و گیدون سعار، وزیر دادگستری و رهبر حزب «امید نو»، برای گرفتن قدرت از یائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل، و جلوگیری از به قدرت رسیدن دوباره بنیامین نتانیاهو، هم‌پیمان شدند.

رهبران دو حزب «آبی و سفید» و «امید نو» روز یکشنبه، ۱۰ ژوییه ۲۰۲۲ (۱۹ تیر ۱۴۰۱)، توافقی را امضا کردند که به موجب آن، احزاب آنان در انتخابات آتی اسرائیل که اول نوامبر برگزار می‌شود، ائتلاف خواهند کرد.

بنی گانتر پس از امضای توافق با گیدون سعار گفت: «ما امروز سنگ بنای دولت بعدی را می‌گذاریم و با بهره‌گیری از تجربه و آگاهی، بحران‌های سیاسی را حل می‌کنیم.»

اورشلیم‌پست به نقل از کانال ۱۲ اسرائیل اعلام کرد که بر اساس نظرسنجی این کانال، حزب «امید نو» یک‌سوم کرسی‌ها، و حزب «آبی و سفید» دوسوم کرسی‌های ائتلاف را به دست خواهند آورد. بر اساس این گزارش، گیدون سعار در رتبه دوم جای می‌گیرد و وزیران آموزش‌وپرورش و مسکن فعلی نیز که در این حزب‌ عضویت دارند، در رتبه‌های پنجم و هفتم جای می‌گیرند.

گفته می‌شود که گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل، نیز خود را برای حضور در انتخابات آتی کسنت آماده می‌کند. او با حزب «آبی و سفید» نیز در این خصوص رایزنی‌هایی کرده است. اگر او نیز با بنی گانتر و گیدون سعار ائتلاف کند، احتمالا جایگاه دوم یا سوم را به دست می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظرسنجی کانال ۱۲ اسرائیل که حدود ۱۰ روز پیش انجام شد، حاکی از آن است که ائتلاف گانتر و گیدون، تصاحب ۱۵ کرسی را در پی خواهد داشت که سومین جایگاه بزرگ در انتخابات محسوب می‌شود.

گانتر بر این باور است که با کسب ۱۲ تا ۱۵ کرسی می‌تواند پیروز انتخابات آتی شود و جایگاه نخست‌وزیری اسرائیل را به دست آورد.

با این حال، موفقیت گانتر تا حدود زیادی مشروط به آن است که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، نتواند به ۶۱ کرسی دست یابد و یائیر لاپید هم ائتلافی نداشته باشد.

حزب لیکود روز یکشنبه، ۱۰ ژوییه، به ائتلاف بین احزاب «آبی و سفید» و «امید نو» واکنش نشان داد و گفت که حزب او خود را با تقسیم آرای چپ‌ها درگیر نمی‌کند.

بنی گانتر اکنون وزیر دفاع اسرائیل است و گیدئون سعار نیز وزیر دادگستری است. سعار هفته‌ گذشته پس از انحلال پارلمان اسرائیل، گفت: «هدف انتخابات آتی کسنت، جلوگیری از بازگشت نتانیاهو به قدرت است که کشور را فدای منافع خود می‌کند.»

نتانیاهو روز ۳۰ ژوئن، فقط چند ساعت پس از انحلال پارلمان اسرائیل، به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که در صورت تشکیل دولت به ریاست او، «غرور، امید و قدرت» دوباره به اسرائیل بازمی‌گردد.

پس از کناره‌گیری نفتالی بنت، نخست‌‌وزیر راست‌گرای اسرائیل، از دنیای سیاست، روز پنجشنبه، ۳۰ ژوئن، نمایندگان پارلمان اسرائیل (کنست) نیز به انحلال پارلمان این کشور رأی مثبت دادند و به‌این ترتیب، پارلمان اسرائیل رسما منحل شد.

بر اساس رای نمایندگان، قرار است انتخابات سراسری اسرائیل اول ماه نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود و احزاب اسرائیلی باید تا ۱۵ ماه سپتامبر فهرست پیشنهادی خود را اعلام کنند. این پنجمین بار در سه سال و نیم گذشته خواهد بود که در اسرائیل انتخابات برگزار می‌شود.

بیشتر از جهان