جهنم واقعی؛ تلفات بیش‌تر غیرنظامیان در شرق و جنوب اوکراین

کی‌یف هم‌زمان با آماده شدن برای «نبردی سهمگین»، به اهالی خرسون و زاپروژیا اعلام کرد بیرون بروند

عملیات تخلیه غیرنظامیان در حال انجام است - FADEL SENNA / AFP

هم‌زمان با گزارش‌هایی در مورد حملات توپخانه‌ها و جان باختن شماری از غیرنظامیان در جنوب و شرق اوکراین، روسیه متهم شده آخر همین هفته «جهنمی واقعی» در کانون‌های صنعتی شرق این کشور به پا کرده است.

برخلاف ارزیابی‌هایی مبنی بر این‌که نیروهای ولادیمیر پوتین بعد از تصرف شهر لیسیچانسک، آخرین سنگر اصلی مقاومت اوکراین در منطقه لوهانسک، عملیات را متوقف کرده‌اند، سرهی هایدای، فرماندار این منطقه روز شنبه ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) این ارزیابی‌ها را رد کرد.

هایدای گفت نیروهای مسکو «هنوز با همان شدت قبلی در حال حمله و بمباران خاک ما هستند» و سپس ادعا کرد بمباران‌های روسیه در لوهانسک به علت نابودی سنگرها و انبارهای مهمات روسیه به دست نیروهای کی‌یف متوقف شده است.

هایدای در صفحه تلگرام خود اعلام کرد روسیه بیش از ۲۰ حمله شبانه توپخانه‌ای، خمپاره‌ای و موشکی به این منطقه انجام داد و نیروهای روسیه به مرز این منطقه با منطقه دونتسک فشار می‌آوردند.

او این حمله را «جهنم واقعی» توصیف کرد و افزود «سعی می‌کنیم از شکل‌گیری نیروهای مسلح روسیه در کل خطوط مرزی جلوگیری کنیم.»

در عین حال ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، به اهالی بخش‌هایی از مناطق جنوبی خرسون و زاپروژیا اعلام کرد از این مناطق بیرون بروند تا مسکو نتواند در ضدحمله نیروهای اوکراینی از آن‌ها با عنوان سپر انسانی استفاده کند.

ورشچوک گفت: «باید راهی پیدا کنید و بیرون بروید، چون نیروهای مسلح ما برای پس زدن اشغالگران در حال پیشروی هستند و نبرد سهمگینی رخ خواهد داد.»

او گفت عملیات تخلیه غیرنظامیان از آن مناطق در حال انجام است، اما به دلیل ملاحظات امنیتی نمی‌تواند جزئیات بیش‌تری را اعلام کند.

هنوز مشخص نیست تخلیه صحیح و سالم غیرنظامیان از مناطق تحت اختیار روسیه چگونه قرار است صورت گیرد، زیرا حملات موشکی و بمباران توپخانه‌ای در مناطق اطراف ادامه دارد و مشخص نیست که اجازه خروج به آن‌ها داده شود یا از خواست دولت باخبر شده باشند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های اوکراینی تلفات غیرنظامیان در نتیجه بمباران در جنوب و شرق همچنان در حال افزایش است.

به گفته پاولو کریلنکو، فرماندار منطقه، در بمباران روز جمعه سیورسک و سمیاریا در منطقه دونتسک، پنج نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

در اسلوویانسک، شهر نزدیک دیگری که از آن با عنوان هدف احتمالی بعدی حمله روسیه نام می‌برند، امدادگران مردی ۴۰ ساله را از زیر آوار ساختمانی که روز شنبه در اثر بمباران ویران شده بود بیرون کشیدند و کریلنکو گفت هنوز چندین نفر زیر آوار‌ند.

به گفته مقام‌های منطقه شرقی دنیپروپتروفسک، موشک‌های روسیه روز شنبه (۱۸ تیر) دو نفر را کشته و سه نفر دیگر را زخمی کردند و فرماندار ولنتین رزنیچنکو، مسکو را به «هدف قرار دادن عمدی مناطق مسکونی» متهم کرد.

شهردار این شهر، الکساندر ویلکول، مدعی شد (در این حمله) از مهمات خوشه‌ای استفاده شده است و از ساکنان خواست به اشیاء ناآشنا در خیابان‌ها نزدیک نشوند. در شامگاه شنبه (۱۸ تیر) وقوع انفجارهای بیشتری گزارش شد.

زلنسکی در نطق ویدیویی شبانه خود گفت: «فقط امروز، روسیه به روستاهای میکولایف، خارکف، کریوی‌ریه و روستاهای منطقه زاپروژیا حمله کرد. مناطق مسکونی، کاملا آگاهانه و عمدی بمباران شد... حملات بی‌رحمانه توپخانه روسیه روزهای متوالی است که ادامه دارد.»

«چنین اقدامی تروریستی را تنها می‌توان با سلاح‌های پیشرفته و قدرتمند متوقف کرد.»

نیروی پلیس ملی اوکراین هم اعلام کرد تحقیقات جنایی در مورد اتهام تخریب محصولات کشاورزی در جنوب منطقه خرسون به‌وسیله ارتش روسیه را آغاز کرده است و نیروهای مسکو را به تخریب انبارها و تجهیزات کشاورزی و جلوگیری از خاموش کردن آتش به‌وسیله ساکنان متهم کرد.

به گفته پلیس: «آتش‌سوزی‌های گسترده هر روز رخ می‌دهد، صدها هکتار از محصولات گندم، جو و سایر غلات تاکنون در آتش سوخته‌اند.»

این اتهام‌ها در حالی مطرح شد که گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد نیروهای مسلح اوکراین در حمله‌ای مرگ‌بار به خانه سالمندان لوهانسک که دو هفته پس از آغاز تهاجم روسیه رخ داد، تقصیری عمده و شاید برابر با نیروهای روسیه دارند.

چند روز قبل از آن حمله، سربازان اوکراینی داخل این خانه سالمندان موضع گرفتند و عملا این ساختمان را به هدف حمله تبدیل کردند.

گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به این جمع‌بندی نرسید که سربازان اوکراینی یا جنگجویان جدایی‌طلب مورد حمایت مسکو، مرتکب جنایت جنگی شده‌اند، اما هشدار داد نبرد در آسایشگاه استارا کراسنیانکا نمادی از نگرانی‌ در مورد استفاده احتمالی از «سپر انسانی» برای جلوگیری از عملیات نظامی در بعضی مناطق است.

به گفته سازمان ملل، حداقل ۲۲ نفر از ۷۱ بیمار از این حمله جان سالم به در بردند، اما تعداد دقیق افراد کشته شده هنوز مشخص نیست.

گزارش‌های تکمیلی در آی‌پی (AP)

© The Independent

بیشتر از جهان