جیمز کان، بازیگر فیلم پدرخوانده، در ۸۲ سالگی درگذشت

او در سال ۱۹۷۲ نقش سانی کورلئونه را در این فیلم کلاسیک گانگستری بازی کرد

جیمز کان، هنرپیشه هالیوود، در ۸۲ سالگی درگذشت.

خانواده او این خبر را در صفحه رسمی توییتر این ستاره متولد نیویورک اعلام کردند.

در این توییت آمده بود: «با اندوه بسیار، خبر درگذشت جیمی در غروب روز ۶ ژوییه را اعلام می‌کنیم.»

«خانواده کان از ابراز عشق و همدردی قلبی شما سپاسگزار است و تقاضا دارد که در این دوران سخت به حریم خصوصی آنان احترام گذاشته شود. پایان توییت.»

از فیلم‌های برجسته کان می‌توان به پدرخوانده (۱۹۷۲-Godfather)، بدبختی (۱۹۹۰- Misery) با اقتباس از کتاب استیون کینگ و فیلم کریسمسی اِلف (۲۰۰۳- Elf) اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوران بازی او در هالیوود از دهه ۱۹۶۰ آغاز شد و او در فیلم‌هایی به کارگردانی هووارد هاوکس (ال‌دورادو- ۱۹۶۶)، رابرت آلتمن (شمارش معکوس- ۱۹۶۷) و فرانسیس فورد کوپولا (آدم‌های باران- ۱۹۶۹) نقش بازی کرد.

کوپولا در دهه ۱۹۷۰ او را برای نقش سانی کورلئونه در فیلم پدرخوانده، که به نامزدی اسکار منجر شد، انتخاب کرد. کان در ۱۹۷۴، در دنباله فیلم حضوری کوتاه داشت.

در حالی ‌که این هنرپیشه ابتدا برای نقش مایکل کورلئونه در نظر گرفته شد، اما دلش با سانی بود و پیشنهادش برای بازی آل‌ پاچینو در نقش مایکل به‌جای او با موافقت روبه‌رو شد. او سرانجام برای بهترین هنرپیشه نقش مکمل در اسکار ۱۹۷۳ در کنار ستاره هم‌بازی‌اش در کنار هنرپیشه دیگر پدرخوانده، رابرت دوال، قرار گرفت؛ هر سه نفر اسکار را به جوئل گری برای بازی در فیلم کاباره (Cabaret) واگذار کردند.

کان در ژانویه ۲۰۲۱ به ایندیپندنت گفت: «واقعا آرزو می‌کنم که کاش یک جایزه اسکار می‌گرفتم، اما ببین، این چیزی است که باید بدانید. یک: هر کسی [در فیلم] سرطان می‌گیرد به‌طور خودکار آن سال جایزه آکادمی را می‌برد. دو: لحنم انگار تلخ است و همین‌طور هم هست!»

کان در سال ۱۹۷۱ در فیلم تلویزیونی آهنگ برایان (Brian's Song) ظاهر شد، فیلمی بر اساس زندگینامه برایان پیکولو، فوتبالیست در حال مرگ که او نقشش را بازی کرد. او برای این نقش، نامزد جایزه ‌امی شد، که چهار بار از پذیرش این جایزه سر باز زده بود.

کان هرچند نقش‌های بسیار مشهوری را بازی کرد، جالب توجه است بسیاری از فیلم‌هایی را که موفق و پرفروش شدند رد کرد؛ از جمله ارتباط فرانسوی (۱۹۷۱- The French Connection)، پرواز بر فراز آشیانه فاخته (۱۹۷۵- One Flew Over the Cuckoo's Nest)، برخورد نزدیک از نوع سوم (۱۹۷۷- Close Encounters of the Third Kind) و کریمر در برابر کریمر (۱۹۷۹- Kramer vs Kramer) که او آن را «مزخرف بورژوازی طبقه متوسط» نامید.

او همچنین فرصت کار با کوپولا در فیلم اکنون آخرالزمان (۱۹۷۹- Apocalypse Now) را رد کرد، زیرا «نمی‌خواست ۱۶ هفته در جنگل‌های فیلیپین سر کند». کان قرار بود یک‌ بار دیگر در پروژه آتی موردعلاقه کاپولا، مگالوپولیس (Megalopolis) که امسال فیلمبرداری می‌شود، همکاری کند.

از فیلم‌های برجسته قبلی این هنرپیشه می‌توان به قمارباز (۱۹۷۴- The Gambler)، رولربال (۱۹۷۵- Rollerball)، پلی خیلی دور (۱۹۷۷- A Bridge Too Far) و فیلم اول مایکل مان به نام دزد (۱۹۸۲- Thief) اشاره کرد. او در سال ۱۹۹۶، در فیلم وس اندرسون به نام منور (Bottle Rocket) و همچنین در فیلم‌ پاک‌کن (Eraser) با بازی آرنولد شوارتزنگر و ضدگلوله (Bulletproof) با بازی آدام سندلر درخشید.

کان چهار بار ازدواج کرد و پنج فرزند داشت که اسکات کان، هنرپیشه، یکی از آن‌ها است.

© The Independent

بیشتر از فیلم