بوریس جانسون از مقام نخست‌وزیری بریتانیا استعفا کرد

بوریس جانسون تا انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار، به کار خود در مقام نخست‌وزیر ادامه خواهد داد

او از رهبری حزب محافظه‌کار نیز استعفا می‌کند‌ـ JUSTIN TALLIS / AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، ظهر روز پنج‌شنبه هفت ژوییه، با قرائت متنی در مقابل اقامتگاه دائمی نخست‌وزیر بریتانیا، کناره‌گیری خود از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار و در نتیجه مقام نخست‌وزیری را اعلام کرد.

او گفت اراده حزب محافظه‌کار آشکارا بر این قرار گرفته است که رهبری جدید و در نتیجه نخست وزیری جدید داشته باشد.

با این همه، او تاکید کرد که تا انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار، در سمت خود باقی خواهد ماند.

جانسون افزود روند انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار از همین حالا آغاز می‌شودو برنامه زمانی آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی در بخشی از سخنان خود با اظهار ناراحتی از اینکه «بهترین کار جهان: را ترک می‌کند، از عملکرد خود دفاع کرد و گفت به دستاوردهایش از جمله «نهایی کردن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، عبور بریتانیا از شیوع کرونا و رهبری غرب در مقابل حمله روسیه به اوکراین، بسیار افتخار می‌کند.

کناره‌گیری بوریس جانسون یک روز پس از آن صورت گرفت که او تاکید کرده بود قصد ندارد از قدرت کناره‌گیری کند. صبح پنجشنبه منابع خبری اعلام کرده بودند که او از مقام خود استعفا می‌کند. دفتر بوریس جانسون نیز با تایید این خبر گفت که او در بیانیه‌ای، استعفای خود را اعلام خواهد کرد.

دولت بریتانیا روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته است. پس از استعفای حدود ۵۰ نفر از اعضای دولت، درخواست‌ها برای کناره‌گیری بوریس جانسون افزایش یافت و حتی اعضای کابینه و هم‌حزبی‌های جانسون هم از او خواستند از قدرت کناره‌گیری کند، اما او در پاسخ به تمامی این درخواست‌ها، گفت که قصد کناره‌گیری ندارد.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون سال ۲۰۱۹، هنگامی‌ که ۵۵ ساله بود، با رای اکثریت به نخست‌وزیری رسید و حتی موفق شد آرای بخش‌هایی از بریتانیا را که هرگز از حزب محافظه‌کار حمایت نکرده بودند، به دست آورد؛ اما حالا بیش از هر زمان دیگری منزوی است و حتی هم‌حزبی‌هایش اذعان کرده‌اند که شایستگی نخست‌وزیری بریتانیا را ندارد.

وزیر دارایی بوریس جانسون روز چهارشنبه با هشدار درباره تشدید وخامت اوضاع، در توییتی از نخست‌وزیر فعلی خواست استعفا کند. پس از استعفای وزاری دارایی و وزیر بهداشت، برخی وزرای کابینه جانسون همچون بن والاس، وزیر دفاع، نیز اعلام کردند فقط به این دلیل استعفا نمی‌کنند که موظف‌اند امنیت کشور را تامین کنند.

جاستین تاملینسون، معاون رئیس حزب محافظه‌کار بریتانیا، نیز با تایید تلویحی استعفای بوریس جانسون، در توییتی نوشت: «استعفای او اجتناب‌ناپذیر بود؛ ما اکنون باید در حزب متحد شویم و روی مسائل مهم تمرکز کنیم.»

محافظه‌کاران حالا باید رهبری جدید انتخاب کنند و انتظار می‌رود که این کار حدود دو ماه طول بکشد.

جانسون وقتی سه سال پیش به قدرت رسید، قول داد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را اجرایی کند و این کشور را از تنش‌های پس از همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ نجات دهد.

ناظران می‌گویند رویکرد جنگ‌طلبانه و آشفته دولت اعتمادها به بوریس جانسون را کاهش داد و محبوبیت او را از بین برد. بحران اخیر نیز پس از آن شروع شد که رسوایی جنسی کریس پینچر، معاون رئیس حزب محافظه‌کار و مسئول نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌کار در مجلس بریتانیا، خبرساز شد و برخی منابع افشا کردند که جانسون با وجود اطلاع از اتهام‌های جنسی، او را به این سمت منصوب کرده است.

اگرچه نخست‌وزیر بریتانیا بابت این اقدام خود عذرخواهی کرد و گفت که این موضوع را فراموش کرده بود، حاشیه‌های مربوط به جانسون به این مسئله محدود نبود؛ برگزاری‌ مهمانی‌های شلوغ در محل سکونت و کار هنگام همه‌گیری کرونا و برگزاری جشن تولد ۵۶ سالگی که جریمه پلیس را در پی داشت، برخی از این حاشیه‌ها به شمار می‌روند. در کنار این موارد، افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی در بریتانیا هم نارضایتی عمومی و انتقاد از دولت را افزایش داد.

بر اساس قوانین داخلی بریتانیا، پس از استعفای نخست‌وزیر و تا زمان تعیین نخست‌وزیر بعدی، وزیر دادگستری نخست‌وزیر موقت خواهد بود.

بیشتر از جهان