یک فرمانده پیشین جهادی در مرکز سمنگان با ضرب گلوله به قتل رسید

یکی از مخالفان سیاسی محمدآصف عظیمی به اتهام قتل فرمانده پیشین جهادی بازداشت شد

فرمانده کریم، در سال‌های گذشته عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود-عکس:ارسالی به ایندیپندنت فارسی

کریم سمنگانی، فرمانده پیشین جهادی و از نزدیکان محمد‌آصف عظیمی، عضو مجلس سنا در حکومت پیشین افغانستان، صبح چهارشنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۱، در «کارته صلح» شهر ایبک، مرکز سمنگان، به ضرب گلوله مردان مسلح ناشناس به قتل رسید.

فرمانده کریم پیش‌تر عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان و از نزدیکان محمد آصف عظیمی، عضو پیشین مجلس سنا و رئیس دفتر حزب جمعیت اسلامی در سمنگان بود. آصف عظیمی در ژوئن سال گذشته میلادی به طالبان پیوست و در سقوط شهر ایبک نقش اساسی داشت. یک منبع آگاه در ایبک که خواسته است نامش محفوظ بماند، به ایندیپندنت فارسی گفت که فرمانده کریم پس از فروپاشی دولت پیشین و سلطه طالبان بر افغانستان، هیچ‌گونه فعالیت نظامی نداشت. به گفته این منبع خبری، فرمانده کریم در آن زمان با پیوستن آصف عظیمی به طالبان مخالفت کرد، اما به اقدام نظامی علیه او دست نزد.

ساعتی پس از به قتل رسیدن فرمانده کریم، شخصی به نام روضت‌الله، از ساکنان ایبک و از مخالفان سیاسی محمد‌آصف عظیمی، به دست نیروهای طالبان بازداشت شد. هنوز روشن نیست که روضت‌الله در این قتل دست داشته است یا خیر، اما طالبان او را با این اتهام بازداشت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیش از ۱۰ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، ده‌ها فرمانده نظامی و جهادی پیشین که در سال‌های گذشته علیه این گروه می‌جنگیدند، به شیوه‌های مختلف کشته شده‌اند.

طالبان در بیشتر موارد، قتل نظامیان پیشین و فرماندهان جهادی را برعهده نمی‌گیرند، اما منبع خبری آگاه در سمنگان که فرمانده کریم را از نزدیک می‎شناخته است، معتقد است که او نیز به دست طالبان به قتل رسیده است. او باور دارد که طالبان با کشتن فرمانده کریم، هم او را از میان برداشته‌ا‌ند و هم روضت‌الله را که اکنون به اتهام قتل کریم سمنگانی بازداشت شده است.

بنا به گفته‌های این منبع، آصف عظیمی که در سقوط سمنگان به طالبان کمک کرد، اکنون کاملا به حاشیه رانده شده است و طالبان امکانات نظامی او را ضبط کرده‌اند. آصف عظیمی تا چند سال پیش از قدرتمندترین فرماندهان جهادی در سمنگان به شمار می‌رفت که به دلیل نارضایتی از دولت اشرف غنی، هوادارانش را مسلح کرد و چند بار کوشید نهادهای دولتی و اداری سمنگان را به کنترل خود درآورد. شماری از فرماندهان جهادی پیشین در سمنگان که از دستورهای آصف عظیمی پیروی می‌کردند، در ماه‌های اخیر یا از افغانستان گریخته‌اند، یا بازداشت و زندانی شده‌اند. یکی از این فرماندهان، کریم سمنگانی بود که صبح چهارشنبه به قتل رسید.