ابراز نگرانی درباره سلامتی شهروند بلژیکی بازداشت شده در ایران

وزیر دادگستری بلژیک می‌گوید اتهام اولیویه وندکاستیل «جاسوسی» است

اولیویه وندکاستیل، نفر اول سمت چپ-عکس از صفحه فیس‌بوک سفارت استرالیا در تهران

درحالی که موضوع استرداد محکومان بین ایران و بلژیک در کانون توجه قرار دارد، وزیر دادگستری بلژیک خبر بازداشت یک شهروند این کشور در ایران به اتهام «جاسوسی» را تایید کرد.

خبر بازداشت اولیویه وندکاستیل را نخست تلویزیون ایران اینترنشنال منتشر کرده بود.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، دوستان و نزدیکان به اولیویه وندکاستیل می‌گویند او از پنج ماه قبل در ایران زندانی است. آنها می‌گویند که سپاه پاسداران این امدادگر ۴۱ ساله را دستگیر کرده است و در زندان اوین به‌سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش‌ها، از ماه فوریه تا کنون اولیویه وندکاستیل تنها یک بار با سفیر بلژیک در زندان ملاقات کرده است.

دوستان اولیویه وندکاستیل می‌گویند او برای شورای پناهندگان نروژ در ایران کار می‌کرد و در ماه فوریه به رغم هشدار دولت بلژیک به ایران سفر کرده بود.

به گفته دوستان این شهروند بلژیکی او در شرایط نامناسبی در زندان به‌سر می‌برد و سلامتی او در خطر است.

پیش از این نیز سابقه داشته است که کشورهایی که شهروندان آنها در ایران بازداشت شده‌اند، برای ماه‌ها به امید گشایش خبر را محرمانه نگاه‌داشته‌اند، اما سرانجام ناامید از آزادی شهروندانشان، دستگیری آنها را علنی کرده‌اند.

هرچند دولت بلژیک ارتباط پرونده اولیویه وندکاستیل با معاهده پیشنهادی تبادل زندانی با ایران  در مجلس بلژیک را رد می‌کند، این احتمال در گزارش‌های متعددی مطرح شده است.

همزمان شماری از سازمان‌های حقوق بشری، نمایندگان بلژیک و قضات سابق درباره خطرات ناشی از اجرای پیمان استرداد محکومان بین ایران و بلژیک ابراز نگرانی کرده‌اند. یکی از محکومان ایرانی که می‌تواند طبق این معاهده آزاد شود، اسدالله اسدی، متهم به اقدام به بمب‌گذاری در پاریس است که در حال سپری کردن دوره حبس ۲۰ ساله خود در بلژیک است.

در مقابل احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه بروکسل هم در ایران زندانی است. و اکنون موضوع مبادله او و اسدی مطرح است.

بیشتر از جهان