باقری در لندن، شاهدان جنایت آبان در دادگاه، خانواده زندانیان دوتابعیتی در خیابان

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هدف از رایزنی‌ها را لغو تحریم‌ها اعلام کرده است

علی باقری کنی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بامداد روز پنجشنبه برای گفت‌و‌گو با مقامات وزارت خارجه بریتانیا وارد لندن شد.

سفر باقری کنی همزمان با دومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان انجام می‌شود. دادگاهی که برای دادخواهی کشتار و بازداشت هزاران نفر از معترضان در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز آبان ۹۸ با حضور ۴۵ شاهد و قضات بین‌المللی در پایتخت بریتانیا در حال برگزاری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سفر همچنین در حالی انجام می‌شود که خانواده زندانیان دوتابعیتی در ایران در مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا در لندن اعتصاب غذا کرده‌اند. اروپا بارها به چشم‌پوشی بر نقض فاحش حقوق بشر در ایران با هدف تعامل با جمهوری اسلامی متهم شده و اکنون بار دیگر در سالگرد سرکوب اعتراض‌های آبان و ادامه بازداشت بیش از ۱۰ زندانی دوتابعیتی در ایران، آغوش خود را به روی مقامات دولت ابراهیم رئیسی باز کرده است. رئیس جمهوری اسلامی که خود از اعضای هیات مرگ در اعدام‌های دهه ۶۰ است و عفو بین‌الملل او را به جنایت علیه بشریت متهم کرده است.

باقری کنی که روز چهارشنبه گفته بود «مذاکره هسته‌ای نداریم و مذاکره هسته‌ای انجام شده و به نتیجه رسیده» با هدف لغو تحریم‌ها به بریتانیا سفر کرده است. او با مقامات همان وزارتخانه‌ای در بریتانیا ملاقات می‌کند که اکنون کنار دیوارش در پیاده‌روی خیابان ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف برای آزادی این زندانیانی ایرانی بریتانیایی اعتصاب غذا کرده و فرزندان انوشه آشوری، یک زندانی دوتابعیتی دیگر نیز به او پیوسته‌اند.

البته دیگر پایتخت‌های اروپایی هم در روزهای گذشته میزبان معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بوده‌اند. باقری کنی پیش‌تر با مقامات وزارت خارجه فرانسه و آلمان، دو کشور اروپایی دیگر باقی‌مانده در برجام ملاقات کرده بود.

تهران اعلام کرده که مذاکرات احیای برجام از هشتم آذرماه در وین از سرگرفته می‌شود و پیش از آن با کشورهای عضو گروه ۱+۴ (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) مذاکرات دوجانبه برگزار خواهد کرد. نخستین دور این گفت‌و‌گو‌ها با روسیه انجام شد و اکنون باقری در پایتخت‌های اروپایی حضور دارد.

ایران گروه ۱+۴ و آمریکا پس از به قدرت رسیدن دولت جو بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. اما این مذاکرات در جرین انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به حال تعلیق درآمد و تا کنون ازسرگرفته نشده است.

تهران در عین حال می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشده و آمریکا تضمین نداده بار دیگر از برجام خارج نمی‌شود، اقدامات جبرانی را متوقف نمی‌کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام تعهدات خود در توافق هسته‌ای را به طور تدریجی کاهش داد. در حال حاضر ایران می‌گوید ۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در اختیار دارد. ذخیره‌ای که می‌تواند ایران را به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر کند و غرب ادعا می‌کند از طریق دیپلماسی و با چشم‌پوشی بر نقض حقوق بشر به دنبال جلوگیری از این تهدید است.