اسرائیل: کشتی‌های ایران، خطری برای دریای سرخ

دفتر وزیر دفاع اسرائیل تصاویر ماهواره‌ای از چهار کشتی جنگی ایرانی که در دریای سرخ گشت می‌زنند ارائه کرد

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت ایران مشغول استقرار نظامی خود در دریای سرخ است و این را خطری برای ثبات منطقه و بازرگانی دانست.

گانتز که در آتن به سر می‌برد گفت: «امروز می‌توانیم تایید کنیم که ایران به شیوه‌ای هدفمند خود را در دریای سرخ مستقر می‌کند و کشتی‌های جنگی‌اش در منطقه جنوب گشت می‌زنند.»

او افزود: «در ماه‌های گذشته چشمگیرترین حضور نظامی ایران در منطقه طی دهه گذشته را شناسایی کرده‌ایم.»

وزیر دفاع اسرائیل برای سخنرانی در بیست‌وششمین «میزگرد دولتِ» سالیانه مجله «اکونومیست» به یونان سفر کرده است. این نشست با زیرعنوان «آنتی‌تزها، تحولات و دستاوردها در جهان متغیر» از سه‌شنبه تا پنجشنبه در هتل لاگونیسیِ آتن برگزار می‌شود.

دفتر گانتز تصاویری ماهواره‌ای از چهار کشتی جنگی ایرانی که در دریای سرخ گشت می‌زنند ارائه کرده است. این چهار کشتی عبارتند از هنگام، موج و بندرعباس (دو کشتی با همین نام.)‌

وزیر دفاع اسراییل با اشاره به ابعاد خطر ایران گفت: «این تهدیدی مستقیم برای بازرگانی، انرژی و اقتصاد جهانی است.»

بیش از ۱۰ سال است که ایران بر حضور نظامی خود در دریای سرخ افزوده است و دلیل این کار را پاسداری از نفت‌کش‌های ایرانی در مقابل خطر دزدهای دریایی می‌داند.

اما برخلاف ادعای ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌هایش، اسرائیل و شماری از کشورهای عربی نگران برنامه هسته‌ای این کشور و حضورش در منطقه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته آینده سفری مهم به خاورمیانه دارد که طی آن از اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و عربستان سعودی دیدار خواهد کرد. گانتز در آستانه این سفر خواستار افزایش روابط امنیتی اسرائیل با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است که در پی «توافق ابراهیم» سال ۲۰۲۰ به تل‌آویو نزدیک‌تر شده‌اند. آمریکا پیش از این از این خواست حمایت کرده بود، گرچه در میان برخی کشورهای عربی در این زمینه تردیدهایی وجود دارد.

روز شنبه شاهد بودیم که حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت نظامی و مالی ایران، سه پهپاد غیرمسلح به سوی میدان گازی کاریش اسرائیل فرستاد که توسط ارتش این کشور منهدم شدند. گانتز با اشاره به این پهپادها گفت: «ارسال آن‌ها هدفی بود برای اختلال در مذاکرات جاری در مورد مرز دریایی بین اسرائیل و لبنان.»

وزیر دفاع اسرائیل گفت: «این حرکت بیش و پیش از هر چیز حمله‌ای بود علیه مردم لبنان که زیر بار دشواری‌های مالی‌اند. تمام این کارها برای خدمت به آیت‌الله‌های ایران و منافعشان در منطقه انجام می‌شود. این کار حزب‌الله هیچ اهمیت عملیاتی نداشت اما امکان اشتباه محاسباتی به وجود می‌آورد و به ثبات لطمه می‌زند. تلاش حزب‌الله نشان می‌‌دهد که ارزیابی دقیقی از واقعیت منطقه ندارند.»

گانتز در حرف‌های خود به پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر در ایران که هم‌زمان با دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در دوحه قطر صورت گرفت نیز اشاره کرد. ماهواره‌بر ذوالجناح از فناوری بالیستیک دوربرد استفاده می‌کند و به همین دلیل جنجال‌برانگیز بوده است.

وزیر دفاع اسرائيل با اشاره به آزمایش «ذوالجناح» گفت: «این فناوری می‌تواند موشکی بین‌قاره‌ای با گستره هزاران کیلومتر بسازد. چنین چیزی تهدیدی برای اروپای مرکزی نیز خواهد بود.»

گانتز گفت: «اسرائیل هر آنچه را در منطقه‌مان صورت می‌گیرد زیر در نظر دارد و به هر کسی که بخواهد به شهروندان و ساکنان ما لطمه بزند پاسخی قوی می‌دهیم. ما در ضمن آماده‌ایم در همکاری با شرکای خود سازنده ثبات و رفاه در منطقه باشیم.»

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه به پاریس سفر کرد و در دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از او خواست به پیشنهادی مربوط به سال ۲۰۱۸ در مورد ایران بازگردد. لاپید گفت بن‌بست دیپلماتیک کنونی می‌تواند به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه منجر شود.

لاپید پس از در آغوش کشیدن ماکرون در پله‌های کاخ الیزه پاریس به او گفت: «در سال ۲۰۱۸ شما اولین رهبر جهان بودید که صحبت از نیاز به توافق جدید با ایران کردید. آن موقع درست گفته بودید و امروز این حرف حتی‌ درست‌تر است. اوضاع کنونی نمی‌تواند همین‌طور ادامه پیدا کند. این‌کار به جنگ تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه منجر می‌شود و صلح جهان را به خطر می‌اندازد.»