صخره‌نوردی در عربستان سعودی

گروهی متشکل از پنج کوهنورد بین‌المللی مامور شدند تا در صخره‌هایی در نزدیکی پروژه جدید نئوم، بیش از ۱۰۰ مسیر صعود جدید بگشایند و میخ‌کوبی کنند

اولین جشنواره سنگ‌نوردی عربستان سعودی با نام «رایز ۱۰۰» در نوامبر ۲۰۲۱ برگزار شد - Neom

صخره‌نوردی (سنگ‌نوردی) در عربستان سعودی بسیار جدید است. این ورزش در عربستان سعودی این‌گونه متولد شد که جوانان سعودی که در خارج از کشور تحصیل یا کار می‌کردند، با نگاهی تازه به سرزمین‌ مادری پر از صخره‌ خود بازگشتند. فدراسیون صخره‌نوردی عربستان سه سال پیش با هدف توسعه آموزش سنگ‌نوردی و سازماندهی مسابقات این رشته ایجاد شد. از آن زمان در سراسر این کشور، چندین صخره و دیواره توسعه یافت که بیشتر آن‌ها در اطراف ریاض، پایتخت این کشور، قرار داشتند.

به عنوان بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر برای توسعه صنعت گردشگری در عربستان، گروهی متشکل از پنج کوهنورد بین‌المللی مامور شدند تا در صخره‌هایی در نزدیکی پروژه جدید نئوم، بیش از ۱۰۰ مسیر صعود جدید بگشایند و میخ‌کوبی کنند.

اولین جشنواره سنگ‌نوردی عربستان سعودی با نام «رایز ۱۰۰» (Rise 100) در نوامبر ۲۰۲۱ برگزار شد و تیم‌های دو یا سه نفره طی یک دوره دوروزه با توقف اجباری هر روز در ساعت ۱۶، هر چند بار که توانستند صعود کردند.

یاسمین قحطانی، مادر دو نوجوان دوقلو و مدیرعامل فدراسیون سنگ‌نوردی و کوه‌پیمایی عربستان، در این باره گفت: «عربستان سعودی ظرفیت‌های زیادی دارد. اینجا سنگ‌ها و صخره‌هایی از انواع مختلف وجود دارد؛ بنابراین بالا رفتن در مناطق مختلف اینجا خوب است. مسابقه واقعا خوب پیش می‌رود و بسیاری از مردم واقعا در مورد آن هیجان‌زده‌اند. آن‌ها عاشق چالش و هیجان‌اند و در عین حال حسابی هم سرگرم می‌شوند. تمام این مسیرها برای همه جدیدند و هنوز کسی از آن‌ها صعود نکرده است؛ بنابراین همه واقعا هیجان‌زده‌اند و من هم از دیدن آن خوشحالم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاسمین در پاسخ به این سوال که یک زن سنگ‌نورد بودن در عربستان سعودی چگونه است، گفت: «برای زنان اینجا خیلی چیزها تغییر کرده است اما وقتی نوبت به صعود می‌رسد باید بگویم ما همیشه با پسرها صعود کرده‌ایم. بنابراین ما هرگز نسبت به آن‌ها احساس متفاوتی نداشتیم. پسرها همیشه حامی بوده‌اند. هم‌نورد من خیلی بلندتر از من است و مسیرهایی وجود دارد که او می‌تواند بپیماید و من نمی‌توانم و بالعکس، اما خب همین است که هست و ما فقط از یکدیگر حمایت می‌کنیم.»

«هدف اصلی من برای فدراسیون این است که افراد بیشتری در عربستان (از صخره‌ها) صعود کنند؛ فارغ از اینکه عربستانی باشند یا نه. دیدن افرادی که فقط برای بازدید از عربستان سعودی می‌آیند بسیار عالی است. من دو قلو دارم و خیلی خوشحالم که مادر دو کوهنوردم و امیدوارم روزی در این مسابقات شرکت کنند. آن‌ها از چهار سالگی صعود کرده‌اند. اکنون ۱۲ سال دارند و عاشق صعودند.»

این ۱۰۰ مسیر صعود تازه تنها نمونه کوچکی‌ از آن چیزی‌اند که در این منطقه وسیع بیابانی در انتظار گشایش است. مشاهده اینکه جامعه کوهنوردی عربستان چگونه به شکلی حساب‌شده این فضای بکر و دست‌نخورده را توسعه می‌دهد، فوق‌العاده خواهد بود.

بیشتر از ورزش