زیردریایی‌های بدون سرنشین، ابزارجدید قاچاقچیان مواد مخدر

اسپانیا برای نخستین‌بار سه زیردریایی بدون سرنشین را که برای انتقال مقادیر زیادی مواد مخدر از مراکش به اسپانیا ساخته شده‌اند، توقیف کرد

اسپانیا اعلام کرد برای نخستین‌بار سه زیردریایی بدون سرنشین را که برای انتقال مقادیر زیادی مواد مخدر از مراکش به اسپانیا ساخته شده‌اند، توقیف و گروهی از افراد مظنون به ساخت آن‌ها را بازداشت کرده است.

 پلیس اسپانیا روز دوشنبه، ۱۳ تیرماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد مامورانش در استان‌های بارسلونا، مالاگا و کادیز در جنوب آن کشور، سه فروند زیردریایی بدون سرنشین را توقیف و هشت نفر را در رابطه با آن‌ها دستگیر و در واقع این گروه خلافکار را متلاشی کرده‌اند.

براساس بیانیه پلیس، این نخستین‌بار است که دستگاه‌های مشابه توقیف می‌شود. پلیس بر این باور است که این زیردریایی‌های بدون سرنشین با «قابلیت حمل محموله‌های بزرگ» برای استفاده گروه‌ها و سازمان های جنایتکار ساخته است. 

در بیانیه آمده است که «این دستگاه‌ها قاچاقچیان مواد مخدر را قادر می‌سازند تا مقادیر زیادی مواد مخدر را از راه دور از طریق تنگه جبل‌الطارق» به اروپا منتقل کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زیردریایی‌ها که قادر به حمل ۲۰۰کیلوگرم بارند و  بردشان ۳۰ کیلومتر است، هریک ۱۲ موتور دارند و برای راهبری به «سامانه موقعیت‌یاب جهانی» (جی‌پی‌اس) مجهزند. این ابزار می‌تواند از هر نقطه جهان با استفاده از یک دستگاه ساده متصل به اینترنت مانند لپ‌تاپ یا تبلت هدایت شود و مدیریت عملیات انتقال مواد مخدر ازطریق گذرگاه‌های زیرآبی تنگه جبل‌الطارق را به‌آسانی امکان‌پذیر می‌کند.

براساس بیانیه پلیس، یکی از زیردریایی‌ها به‌طور کامل ساخته شده و دو زیردریایی دیگر هنوز درحال ساخت بودند. قرار بود آن‌ها «برای انتقال مقادیر زیادی کوکائین» به یک گروه از قاجاقجیان فرانسوی مواد مخدر تحویل داده شود.

اسپانیا به‌دلیل مجاورت با کشور مراکش، یکی‌از تولید کننده عمده شاهدانه، و روابط نزدیکش با کشورهای آمریکای جنوبی، که بیشتر کوکائین جهان در آنجا تولید می شود، به یک نقطه کلیدی ورود مواد مخدر به اروپا تبدیل شده است.

به‌ویژه تنگه جبل‌الطارق با عرض ۱۵ کیلومتر میان اسپانیا و مراکش، که اروپا را از آفریقا جدا می‌کند، مسیر مطلوبی برای قاچاقچیان مواد مخدر است.

سال گذشته در ماه آوریل، پلیس یک‌صد عضو یک گروه مظنون به استفاده از قایق‌های تندرو برای انتقال ماری‌جوانا و حشیش از طریق تنگه جبل‌الطارق را دستگیر کرد. در ماه مارس ۲۰۲۱ نیز پلیس اسپانیا زیردریایی دست‌سازی را در انباری در مالاگا کشف و آن را که «مخصوص قاچاق مواد مخدر» بود و گنجایش حمل دو تن مواد را داشت، توقیف کرد. 

بیشتر از جهان