سخنرانی حسن روحانی برای صندلی‌های خالی

پس از سخنرانی روحانی فرصتی برای طرح مطالبات دانشجویان ایجاد نشد

عکس از خبرگزاری فارس

حسن روحانی صبح چهارشنبه ۲۴ مهرماه پس از بدرقه برادرش، حسین فریدون، که برای گذراندن ۵ سال حبس تعزیری راهی اوین بود پا به دانشگاه تهران گذاشت تا در مراسم رسمی گشایش دانشگاه‌ها در سال جدید تحصیلی شرکت کند.

به دلیل فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه تهران این مراسم در سالنی برگزار شد که تقریبا نیمی از صندلی‌های آن خالی بود. از میان تشکل‌های دانشجویی نیز تنها نمایندگان بسیج دانشجویی موفق به ورود به سالن شده بودند که آن‌ها نیز در اعتراض به اینکه به آن‌ها اجازه طرح نظراتشان داده نشده است سالن را ترک کردند.

همزمان با سخنرانی روحانی در محوطه دانشگاه، اعتراضات دانشجویی در حال برگزاری بود. گروهی از دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی با صدور احکام سنگین برای فعالان دانشجویی و امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها، مخالفت کردند.

موضوع پولی‌شدن دانشگاه‌ها، اعطای سهمیه به گروه‌های خاص و اجرای دیگر قوانین تبعیض‌آمیز نیز بخش دیگری از اعتراض این گروه از دانشجویان معترض بود.

همزمان با این تجمع و سخنرانی روحانی، سها مرتضوی، دانشجوی ستاره‌دار و محروم از تحصیل نیز در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به تحصن خود ادامه داد.

سها مرتضوی، دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران است که به دلیل فعالیت‌های صنفی‌اش در دانشگاه تهران، ستاره‌دار و از ادامه تحصیل او در این دانشگاه ممانعت شده است.

 

 

 

 حسن روحانی در مراسم صبح امروز ترجیح داد درباره اعتراضات دانشجویی، فضای امنیتی دانشگاه‌ها، صدور احکام زندان و به ویژه ستاره‌دار شدن دانشجویان توسط وزارت اطلاعات، وزارت علوم و سازمان سنجش در دولت متبوعش سخنی نگوید. این در حالی است که او در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر سال ۱۳۹۶ در دانشگاه تهران گفته بود که موضوع ستاره‌دار شدن دانشجویان در دولت او حل شده و جای ستاره هم نه در دانشگاه که در آسمان است: « نباید فضا به شکلی باشد که دانشجو وقتی می‌خواهد حرف و سخنی به میان آورد، مراقب باشد که آیا کسی اسم او را یادداشت می‌کند، یا نه. ستاره جایش در آسمان است نه در دانشگاه. دانشجو آمده در دانشگاه آزادانه سخن بگوید و نظراتش را مطرح کند و نسبت به آنچه احساس می‌کند، صحیح نیست، آزادانه انتقاد کند.»

به جز این گروه از دانشجویان، گروه‌های بسیجی در دانشگاه نیز تجمع دیگری در حاشیه این مراسم برگزار کردند و با زدن چسب به دهانشان از اینکه به آن‌ها اجازه داده نشده است در حضور رییس‌جمهور انتقادهایشان به دولت را مطرح کنند معترض بودند. دانشجویان بسیجی معتقد بودند افرادی که به‌عنوان دانشجو پیش از سخنرانی روحانی صحبت کرده‌اند، نماینده دانشجوها نبوده‌اند و توسط مسئولان وزارت علوم دستچین شده‌اند.

حسن روحانی، بی‌اعتنا به اعتراضات هر دو طیف، بخش عمده سخنان خود در این مراسم را به ضرورت تعامل با دنیا، تمجید از عملکرد دولت، لزوم شرکت در انتخابات و برجام اختصاص داد.

روحانی در این مراسم با طعنه به رقبای اصولگرایش، که دولت او را به کرنش در مقابل قدرت‌های جهانی متهم می‌کنند، گفت: «یک عده معتقدند که مشکلات موجود جز با قدرت‌نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفتگو حل‌وفصل کرد، لذا مسأله اصلی این است که استراتژی ما باید تعامل سازنده و یا تقابل مستمر باشد و حل‌وفصل این موضوع با تنش و جر و بحث به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و راه آن این است که همه همدیگر را برای رسیدن به استراتژی مناسب قانع کنیم».

او همچنین «رای دادن تحت هر شرایط» را بهینه‌ترین گزینه دانست و گفت: «باز هم بهترین راه برای شکستن افراط‌گرایی، اصلاح جامعه، شایسته‌سالاری و حاکم شدن افکار به حق مردم، صندوق رأی است و هیچ راه دیگری نداریم و این را به‌عنوان کسی می‌گویم که عمر خود را در تجربه سیاسی و علمی گذرانده است».

روحانی همچنین ضمن تمجید از برجام و دستاوردهای آن، اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکایی را مسئول خروج آمریکا از برجام اعلام کرد و گفت: «رژیم صهیونیستی، عربستان و تندروهای آمریکا با فشارهای خود دولت جدید آمریکا را وادار کردند که از برجام خارج شود و کسانی که در کارآمدی برجام تردید دارند، می‌توانند زمانی را که برجام منعقد شد با امروز که صدمه دیده است، مقایسه کنند».

در این مراسم و پیش از سخنان روحانی، وزرای علوم، بهداشت و روسای دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران و یک دانشجوی دکترای مدیریت صحبت کردند و هیچ دانشجویی امکان طرح مطالبات صنفی و سیاسی پیدا نکرد.  

بیشتر از