اظهارنظر مبهم وزارت خارجه آمریکا درباره منشا گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله را کشت

فلسطینی‌ها مدعی‌اند ارتش اسرائیل عمدی به ابوعاقله شلیک کرده؛ اسرائیلی‌ها هم مدعی‌اند که شاید او تصادفی تیر خورده باشد

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که بازرسان مستقل نمی‌توانند در مورد منشا گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره، را به قتل رسانده است، به «استنتاجی قطعی» برسند. با این‌ حال، این وزارتخانه می‌گوید که به‌نظر می‌رسد شلیک گلوله از سوی ارتش اسرائیل موجب کشته شدن این روزنامه‌نگار شده باشد. 

دولت آمریکا در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۴ ژوئیه ۲۰۲۲ (۱۳ تیر ۱۴۰۱)، منتشر شد، نوشت که گلوله‌ مورد نظر به‌اندازه‌ای آسیب دیده است که کارشناس‌ها نمی‌توانند با بررسی آن به نتیجه‌ای قطعی برسند. 

شیرین ابوعاقله، خبرنگار ۵۱ ساله فلسطینی – آمریکایی که نزدیک به دو دهه به‌عنوان خبرنگار شبکه الجزیره مشغول به کار بود، در تاریخ ۱۱ مه ۲۰۲۲ در جریان حمله نیروهای ارتش اسرائیل به کرانه غربی رود اردن، به‌ضرب گلوله جان باخت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این واقعه، اختلاف نظر در مورد منشا گلوله بالا گرفت. فلسطینی‌ها مدعی‌اند سربازان ارتش اسرائیل عمدی به ابوعاقله شلیک کرده‌اند، اما اسرائیلی‌ها مدعی‌اند که امکان دارد این خبرنگار شبکه الجزیره تصادفی و در جریان تبادل آتش تیر خورده باشد. 

ران کوخاو، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز یکشنبه، ۳ ژوئیه، اعلام کرد که گلوله‌ای که ابوعاقله را به‌قتل رسانده است، با حضور ناظران آمریکایی، آزمایش و بررسی خواهد شد تا روشن شود که آیا از اسلحه سربازهای ارتش اسرائیل شلیک شده است، یا خیر. او با اشاره به حادثه جنجالی کشته شدن خبرنگار شبکه الجزیره، گفت:«اگر ما او را کشته باشیم، مسئولیتش را می‌پذیریم و از آنچه رخ داده است، پشیمان خواهیم بود.»

به‌گزارش الجزیره، هماهنگ‌کننده امنیتی دولت آمریکا نیز روز دوشنبه، ۴ ژوئیه، اعلام کرد که پس از جمع‌بندی تحقیقات دولت اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین و نیز «تجزیه و تحلیل دقیق» اطلاعات پزشکی قانونی، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم شلیک گلوله به شیرین ابوعاقله، عمدی بوده است. 

با این‌ حال، به‌نقل از الجزیره، پیش از این مقام‌های فلسطینی، گروه‌های حقوق بین‌الملل، و رسانه‌ها تحقیقات مستقلی انجام دادند که نشان می‌داد ارتش اسرائیل مسئول قتل ابوعاقله است. برای نمونه، هفته گذشته دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که اطلاعات جمع‌آوری شده در این زمینه نشان می‌دهد که این خبرنگار ۵۱ ساله بر اثر شلیک گلوله سربازهای ارتش اسرائیل کشته شده است.  

بیشتر از جهان