دستیابی چین به هوش‌مصنوعی «همسنگ مغز» در تازه‌ترین ابررایانه

ابررایانه سان‌وی با اجرای ۱۷۴ تریلیون پارامتر در تعداد همایه با مغز هماوردی می‌کند

«سان‌وی تایهولایت» رسما دارای رتبه چهارم در فهرست نیرومندترین ابررایانه‌های جهان است- Oriental Image via Reuters Connect

پژوهشگران رایانه در چین ادعا می‌کنند که با استفاده از معماری دارای پیچیدگی مشابه مغز انسان، توانسته‌اند یک برنامه هوش مصنوعی اجرا کنند.

این مدل هوش‌مصنوعی که «باگوآلو» (bagualu) یا «دیگ کیمیاگر» نام دارد، در جدیدترین نسل ابررایانه «سان‌وی» (Sunway supercomputer) در مرکز ملی ابررایانش در استان شرقی جیانگسو به اجرا درآمد.

به گفته پژوهشگران، این مدل هوش‌مصنوعی «همسنگ مغز» است و در گستره‌هایی، از وسایل نقلیه خودران و بینایی رایانه‌ای گرفته تا شیمی و سایر اکتشافات علمی، می‌تواند کاربرد داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سان‌وی تایهولایت» رسما دارای رتبه چهارم در فهرست نیرومندترین ابررایانه‌های جهان است، اما این پژوهشگران مدعی‌اند که [این ابررایانه] در تازه‌ترین عملکردی که نشان داده است، با صدرنشین کنونی این فهرست، یعنی ابررایانه «فرانتیر» (Frontier) ایالات متحده، برابری می‌کند.

«سان‌وی» در بازه ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بر پایه فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان، نیرومندترین رایانه جهان بود، اما موسسات چین دیگر به این فهرست داده‌های عملکردی ارایه نمی‌دهند. چین هنوز دارای ۱۷۳ ابررایانه در فهرست رتبه‌بندی ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان است که از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است.

به گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست»، بر پایه برخی برآوردها، ابررایانه «باگوآلو» با اجرای  ۱۷۴ تریلیون پارامتر،  در تعداد همایه (synapse) با مغز هماوردی کرده است.

بر پایه گزارش این نشریه، ابررایانه «سان‌وی» دارای بیش از ۳۷ میلیون هسته «پردازنده» است که چهار برابر تعداد [پردازنده‌ها] در ابررایانه فرانتیر ایالات متحده است.

«سان‌وی» همچنین دارای ۹ پتابایت حافظه است که هم‌ارز بیش از ۲ میلیون فیلم پرکیفیت (HD) است.

به گفته یک پژوهشگر، تازه‌ترین «سان‌وی» با توانی که دارد، می‌تواند شبیه انسان در حال تفکر دست به رایانش موازی بزند، که او می‌گوید «مشابه غذا خوردن هم‌زمان با تلویزیون تماشا کردن» است.

این نتایج در همایش «اصول و کارکرد برنامه‌نویسی موازی ۲۰۲۲» (Principles and Practice of Parallel Programming 2022) به میزبانی «انجمن ماشین‌ابزارهای رایانشی» (US Association for Computing Machinery) در ماه آوریل عرضه شده بود، اما خبر آن در آن هنگام منتشر نشده بود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی