ادامه اعتصاب غذای رضا شهابی و حسن سعیدی

اعتصاب غذای رضا شهابی وارد روز بیست‌ویکم و اعتصاب حسن سعیدی وارد روز یازدهم شد

رضا شهابی در تماس تلفنی حدود دو هفته قبل با خانواده‌اش گفت که حتی قادر به ایستادن بر روی پاهایش نیست- Twitter/ @VahedSyndicate

بیست و یک روز از اعتصاب غذای رضا شهابی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، می‌گذرد.

شهابی روز شنبه توانست تماس کوتاه تلفنی با خانوده‌اش برقرار کند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران در این مورد، اعلام کرد: «این تماس فقط به قصد رساندن صدایش بوده است و حتی خانواده ایشان موفق نشده‌اند درمورد سلامتی‌اش سوال کنند؛ گویا بازجو فقط قصد داشته به خانواده شهابی بگوید رضا هنوز می‌تواند حرف بزند. صدای ضعیف رضا شهابی گویای شدت ضعف جسمانی‌اش بود. معلوم نیست چقدر کاهش وزن دارد، اما شرایط صدایش گویای وخامت جسمانی‌اش می‌باشد.»

این تماس در حالی برقرار شد که تا دو هفته گذشته هیچ خبری از رضا شهابی در دسترس نبود. رضا شهابی در تماس تلفنی قبلی خود که حدود دو هفته قبل با خانواده‌اش داشت، اعلام کرده بود که حتی قادر به ایستادن بر روی پاهایش نیست.

حسن سعیدی دیگر عضو سندیکای کارگران شرکت واحد نیز روز یکشنبه وارد یازدهمین روز از اعتصاب غذای خود شد. سعیدی این اعتصاب غذا را در یکی از سلول‌های انفرادی زندان اوین درحالی پشت سر می‌گذارد که به‌شدت کاهش وزن داشته است و شرایط جسمانی خوبی ندارد. بازجویی‌های رضا سعیدی با وجود اعتصاب غذا کماکان ادامه دارد.

پیش از این اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی بیانیه‌ای از رضا شهابی و حسن سعیدی درخواست کردند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند. آن‌ها در این بیانیه نوشتند: «اعتصاب غذای شما عزیزان در زندان همچنان ادامه دارد و ما همکاران شما ضمن حمایت قاطع از اعتراض و مطالبه بحق شما، به‌شدت نگران سلامتی و به‌خطر افتادن جانتان می باشیم. خانواده‌های شما نیز عمیقا از پیامدهای اعتصاب غذایی که عزیزانشان در انفرادی و در واکنش به بازجویی‌های پی‌درپی و اتهامات کاذب و تهدیدهای بازجویان به آن دست زده اند، نگران‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سندیکای کارگران شرکت واحد در بخش دیگری از این بیانیه ضمن وعده پیگیری این بازداشت‌ها و ظلم به کارگران ازسوی مجامع بین‌المللی، اعلام کرد: «سندیکای کارگران شرکت واحد و‌ اعضای آن لحظه‌ای برای آزادی همکاران خود و دادخواهی آنها کوتاهی نخواهند کرد و کماکان و با تمام قدرت به کارزاهای داخلی و بین‌المللی برای آزادی بدون قید و شرط کارگران و فعالین سندیکایی و به‌طور مشخص رضا شهابی و حسن سعیدی ادامه خواهند داد. در عین حال، از همکاران عزیزمان رضا شهابی و حسن سعیدی صمیمانه تقاضا داریم که به نگرانی روزافزون ما، خانواده و دوستدارانشان، به اعتصاب غذای خود پایان دهند. جان شما برای بازجو و زندانبان ارزشی ندارد، اما برای ما کارگران و خانواده‌هایتان بی‌نهایت پرارزش و گرانقدر است. به امید اینکه به اعتصاب غذایتان هرچه زودتر پایان دهید.»

پیش از این روز جمعه نیز فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ونقل در حمایت از دو عضو بازداشتی سندیکای کارگران شرکت واحد و معلمان که در بازداشت به‌سر می‌برند بیانیه‌ای صادر کرد و خواهان آزادی این افراد شد. در بیانیه فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ونقل آمده است: «رضا شهابی، رهبر سندیکایی در ایران، به دنبال تظاهرات‌های روز جهانی کارگر، بار دیگر در زندان، تحت شکنجه، محرومیت از دسترسی به امکانات پزشکی و در اعتصاب غذا به‌سر می برد. فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ و نقل به طیف گسترده‌ای از تشکل‌هایی می‌پیوندد که دستگیری و رفتار وحشیانه‌ با او از سوی یک حکومت مستبد، که صرفا به دلیل فعالیت‌های قانونی صنفی بر او تحمیل شده است، را محکوم کرده‌اند.»