لحظه‌ای تاریخ‌ساز برای سوئیس؛ اولین مراسم ازدواج زوج‌های همجنس برگزار شد

سوئیس یکی از آخرین کشورهای اروپای غربی بود که در آن ازدواج همجنس‌گرایان هنوز قانونی نبود

از جمله اولین کسانی که در سوئیس ازدواج تاریخی‌شان را ثبت کردند، آلین ۴۶ ساله و لور ۴۵ ساله بودند - Fabrice COFFRINI / AFP

در سوئیس اولین مراسم ازدواج زوج‌های همجنس روز جمعه اول ژوئیه (۱۰ تیر) برگزار شد. ثبت ازدواج این زوج‌ها پس از برگزاری همه‌پرسی در این کشور اتفاق افتاد که چشم‌انداز حقوق افراد متعلق به گروه‌های مختلف جنسیتی ال‌جی‌بی‌تی‌کیو LGBTQ را در این کشور تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سوئیس در سال ۱۹۴۲ از همجنس‌گرایی جرم‌زدایی کرد، با این حال تا پیش از روز جمعه، زوج‌های همجنس فقط می‌توانستند قراردادی را تحت عنوان «مشارکت مدنی» ثبت کنند؛ وضعیتی که حقوقی مشابه ازدواج را برایشان فراهم نمی‌کرد.

با تغییرهای انجام گرفته در قوانین سوئيس، از این پس زوج‌های همجنس می‌توانند ازدواج رسمی داشته باشند و از حقوقی مشابه با سایر زوج‌های متاهل برخوردار شوند.

از جمله اولین کسانی که بر اساس قانون جدید سوئیس با یکدیگر ازدواج تاریخی‌شان را ثبت کردند، آلین ۴۶ ساله و لور ۴۵ ساله بودند که پس از ۲۱ سال زندگی مشترک، قرارداد مشارکت مدنی خود را در کاخ اینارد در ژنو به ازدواج تبدیل کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماری باربی-چاپویس، شهردار ژنو که برگزاری این مراسم را بر عهده داشت، گفت: «اکنون بسیار خوشحالم که اعلام کنم شما رسما ازدواج کرده‌اید.»

او همچنین تاکید کرد: «زمان آن فرا رسیده بود که ازدواج در سوئیس کاملا برابر شود. این اتفاق، پیام بسیار مهمی به جامعه می‌فرستد: آزاد بودن در عشق ورزیدن و دوست داشته شدن.»

سوئیس یکی از آخرین کشورهای اروپای غربی بود که در آن ازدواج همجنس‌گرایان هنوز به تصویب نرسیده بود. هلند اولین کشوری بود که این تغییر را در سال ۲۰۰۱ انجام داد.

با این که سال گذشته برنامه‌های دولت سوئیس برای «ازدواج برای همه» از سوی مخالفان و به‌ویژه سران اتحاد دموکرات مسیحی به عنوان بزرگترین حزب سیاسی این کشور به چالش کشیده شد، اما در ماه سپتامبر ۶۴.۱ درصد از رای‌دهندگان در همه‌پرسی، از ازدواج همجنس‌گرایان در این کشور ثروتمند حمایت کردند.

پس از قانونی شدن ثبت ازدواج افراد همجنس در سوئیس، همسران خارجی آنها اکنون واجد شرایط درخواست شهروندی می‌شوند. همچنین زوج‌های همجنس اکنون مجاز به فرزندخواندگی مشترک هستند.

بیشتر از جهان