شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار آغاز گفت‌وگوها میان زنان و طالبان شد

ریچارد بنت: در نتیجه محدودیت‌های شدید طالبان، زنان از جامعه افغانستان ناپدید شده‌اند

میشل باشله، کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در نشست اضطراری این شورا که روز جمعه، ۱۰ تیر (اول ژوییه) برگزار شد، از افزایش محدودیت‌ها برای زنان و نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست زمان بازگشایی مدارس دخترانه را هرچه سریع‌تر مشخص کنند.

باشله تاکید کرد: «زنان افغانستان از محدودیت‌هایی که طالبان وضع‌ کرده‌اند متاثر شده‌اند و حتی به ابتدایی‌ترین حقوق خود دسترسی ندارند.»

کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود که زنان و دختران در افغانستان، با شدیدترین محدودیت‌ها مواجه‌اند و در چنین شرایطی به حمایت نیاز دارند. باشله با نگرانی اضافه کرد: «اگر کاری نکنیم و اوضاع تغییر نکند، آینده می‌تواند برای زنان افغانستان تاریک‌تر هم باشد.»

میشل باشله با اشاره به سفر خود به افغانستان که در ماه مارس انجام شد، گفت که مقام‌های طالبان به او وعده داده‌اند در چارچوب شریعت اسلام، به تمام قوانین بین‌المللی که افغانستان قبلا به رعایت آن‌ها متعهد شده بود، احترام ب‎گذارند اما تاکنون نشانه‌‌ای از عملی شدن این وعده‌ها دیده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشله خطاب به طالبان افزود: «باید گفت‌گوی معنادار میان طالبان و زنان افغانستان شکل بگیرد تا راه برای حضور زنان در ساختار حکومت و جامعه باز شود.» او پیشنهاد کرد: «طالبان می‌توانند از تجربه سایر کشورهای اسلامی در زمینه مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و بقیه امور زندگی استفاده کنند.»

کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت‌ها و سازمان‌های جهانی هم خواست که در تعامل با طالبان و ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، دفاع از حقوق زنان و دختران را در راس تلاش‌های خود قرار دهند. باشله با تاکید از رهبران طالبان خواست که بدون تاخیر، تمامی محدودیت‌های وضع‌شده علیه زنان و دختران را لغو کنند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که در این نشست صحبت می‌کرد، هم تصریح کرد که از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، نقض حقوق بشر، ازدواج کودکان و خشونت علیه زنان، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران افزایش یافته است. ریچارد بنت افزود در ملاقات‌هایی که در جریان سفر به افغانستان با مقام‌های طالبان داشته، از آنان خواست است به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند؛ اما طالبان با وجودی که این وعده را دادند، به آن عمل نمی‌کنند.

ریچارد بنت افزود: «در نتیجه محدودیت‌های شدیدی که طالبان وضع کرده‌اند، زنان از جامعه افغانستان ناپدید شده‌اند.»

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود که در جریان دیدارش از افغانستان، یک دختر افغان به او گفته که این تاریک‌ترین لحظه برای زنان در افغانستان است و اگر جهان زنان افغانستان را فراموش کند، آنان برای همیشه از جامعه حذف خواهند شد.

ریچارد بنت نیز بر لزوم آغاز گفت‌وگوهای معنادار میان زنان افغانستان و طالبان تاکید کرد و گفت: «دولت‌ها و سازمان‌های جهانی باید از نهادهای مدنی در داخل و خارج از افغانستان که برای تقویت حقوق بشر در افغانستان کار می‌کنند، حمایت کنند.»

در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، فوزیه کوفی، نماینده مجلس پیشین افغانستان و رهبر حزب موج تحول، نیز حضور داشت. فوزیه کوفی گفت که دولت‌های جهان باید از طالبان بابت نقض حقوق بشر و تبعیض سازمان‌یافته علیه زنان پاسخ بخواهند.

کوفی افزود: «زنان افغانستان از صحنه فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناپدید شده‌اند.» او از دولت‌های جهان و به‌ویژه دولت‌های اسلامی خواست که در برابر این رفتارهای طالبان خاموش ننشینند و بی‌پرده اعلام کنند که اقدام‌های طالبان در اسلام جایگاهی ندارند و این گروه نمی‌تواند نماینده اسلام باشد.

فوزیه کوفی حمایت جدی و اقدام فوری دولت‌ها و سازمان‌‎های حامی حقوق بشر از زنان افغانستان را خواستار شد و با ابراز نگرانی از عملکرد طالبان در قبال زنان گفت: «اگر از زنان افغانستان در وضعیت فعلی حمایت نشوند، رنج آنان ادامه می‌یابد.»

نصیراحمد اندیشه، سفیر دولت پیشین افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، نیز در این نشست حضور داشت. او با انتقاد از محروم شدن زنان و دختران افغان از حق کار و تحصیل گفت: «زمان آن رسیده است که دولت‌ها و سازمان‌ها برای حمایت واقعی از زنان و دختران افغانستان به پا خیزند.»

اندیشه با اشاره به نشست علمای طالبان در کابل گفت که در این نشست سه هزار و ۵۰۰ نفر که همه اعضای طالبان‌اند، دعوت شده‌اند اما یک زن هم آنجا حضور ندارد. اندیشه افزود: «در این نشست، رسانه‌های آزاد، زنان و افراد مستقل غایب‌اند و شرکت‌کنندگان همه اعضای طالبان‌اند.»

در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، شماری از نمایندگان کشورهای مختلف نیز صحبت کردند. همه این سخنرانان با ابراز نگرانی عمیق از نقض حقوق بشر و محروم شدن زنان و دختران از حق کار و تحصیل در افغانستان، از طالبان خواستند به حقوق اساسی مردم افغانستان احترام بگذارند.

بیشتر از جهان