معاون پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان از زندان طالبان آزاد شد

طالبان دین محمد عظیمی را به ظن همکاری با گروه‌های مخالف طالبان بازداشت کرده بودند

مولوی دین‌محمد عظیمی از چهره‌های بانفوذ حزب جمعیت اسلامی افغانستان است- Nawid Badghisi /فیسبوک

مولوی دین‌محمد عظیمی، معاون پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی، که در شانزدهم دی ۱۴۰۰ بازداشت شد، سرانجام پس از نزدیک به شش ماه، در روز چهارشنبه، هشتم تیر (۲۹ ژوئن) از زندان طالبان آزاد شد. روزنامه هشت صبح این خبر را پس از تایید اعضای خانواده عظیمی، منتشر کرد.

مولوی دین‌محمد عظیمی از چهره‌های بانفوذ حزب جمعیت اسلامی افغانستان است که یک دوره نماینده مردم استان غور در مجلس نمایندگان بود. او در اواخر دوران ریاست‌جمهوری اشرف غنی، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی شد. عظیمی در دی ماه ۱۴۰۰، چند ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان، در کابل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خانواده او پس از بازداشتش گفتند که او فقط یک بار تماس گرفته و از بازداشت خود خبر داده است.

در شش ماه گذشته، هیچ خبری از سرنوشتی عظیمی به رسانه‌ها درز نکرد اما خانواده دین‌محمد عظیمی، یک ماه پس از بازداشت او، به رسانه‌های افغانستان گفتند که طالبان عظیمی را به اتهام همکاری با مخالفان طالبان یعنی جبهه مقاومت ملی، بازداشت کرده‌اند. آن‌ها هرگونه ارتباط بین او با جبهه مقاومت و دیگر گروه‌های مخالف طالبان را رد کردند و گفتند که عظیمی شخصیتی مردمی بود و به امور نظامی و جنگی کاری نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان همچنان مدعی‌اند که فرمان عفو عمومی را در سراسر افغانستان اجرا می‌کنند؛ با این حال زندان‌های این گروه پر از کارکنان دولت پیشین و افرادی‌ است که گمان می‌رود با سیاست‌های طالبان مخالف‌اند. طالبان پیش از این، برخی از نمایندگان مجلس پیشین را هم بازداشت کرده بودند؛ اما عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، به ایندیپندنت فارسی گفت که «در زندان‌های طالبان هیچ زندانی سیاسی وجود ندارد» و بر پایبندی اعضای گروه طالبان به فرمان عفو عمومی رهبر این گروه تاکید کرد.

طالبان در زمستان ۱۴۰۰، هم‌زمان با بازداشت مولوی دین محمد و برخی دیگر از مقام‌‎های دولت پیشین، از ترس افزایش قدرت جبهه مقاومت ملی علیه طالبان و گسترش جنگ در بهار، چندین دوره بازرسی خانه‌به‌خانه در کابل، پنجشیر، پروان و بغلان به راه انداختند. علاوه بر بازرسی‌ خانه‌ها که در برخی مناطق با خشونت و درگیری همراه بود، طالبان افراد زیادی را هم به ظن همکاری یا حمایت از جبهه مقاومت ملی بازداشت کردند.