طالبان با حمله به یک مدرسه دینی شیعیان در کابل، دو طلبه را بازداشت کردند

این دو طلبه به اتهام جاسوسی برای نهادهای امنیتی ایران بازداشت شده‌اند

طالبان فقه جعفری را از سیستم آموزشی و قضایی افغانستان حذف کرده‌اند‌ـ mohaqeqkabuli@/فیسبوک

ده‌ها تن از نیروهای اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان پیش از ظهر سه‌شنبه ۷ خرداد، با یورش به مدرسه دینی «جامعه الاسلام» از زیرمجموعه مدارس دفتر آیت‌‌الله محقق کابلی در ناحیه پل سوخته شهر کابل، دو طلبه را ضرب‌و‌شتم و بازداشت کردند.

یک منبع آگاه، با شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت این دو طلبه افغان از دانشجویان دانشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی در ایران بودند و به‌تازگی به کابل بازگشته بودند. به گفته این منبع آگاه، این دو نفر به اتهام «جاسوسی برای نهادهای امنیتی ایران» بازداشت شده‌اند، اما طالبان هنگام بازداشت آنان، هیچ توضیحی در مورد اتهام آن‌ها ندادند.

این دو طلبه در مهمانخانه مدرسه دینی جامعه الاسلام اقامت داشتند. مدرسه مذکور و مهمانخانه‌اش پس از هجوم طالبان، به‌صورت موقت تعطیل شده است و از وضعیت دو طلبه بازداشت‌شده هیچ اطلاعی در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، یک منبع آگاه در دفتر آیت‌الله محقق کابلی گفت این دو طلبه در یک ماه گذشته در تلاش بودند گذرنامه جدید بگیرند و به افغانستان برگردند و به یکی از اعضای طالبان که در بازار سیاه گذرنامه کار می‌کند، مبلغی پرداخته بودند. گفته می‌شود این عضو طالبان در ازای پولی که از این دو طلبه دریافت کرده بود هیچ اقدامی برای صدور گذرنامه‌های آنان نکرده بود و این دو طلبه او را تهدید کرده بودند که به نهادهای امنیتی طالبان شکایت می‌کنند. این منبع آگاه در ادامه افزود پیش از اینکه دو طلبه مذکور شکایتی در این زمینه ثبت کنند، اعضای اداره اطلاعات طالبان آنان را به جرم جاسوسی برای نهادهای امنیتی ایران بازداشت کردند.

طالبان در اوایل ژوئن به یک شعبه دفتر آیت‌الله محقق کابلی، که از مراجع تقلید شیعیان افغانستان است، هجوم بردند و دو تن از کارکنان را بازداشت کردند. در ماه مه نیز طالبان به یک نشست شورای علمای شیعه افغانستان در کابل حمله کردند و نشست رسانه‌ای آنان را برهم زدند. پیش از آن، طالبان ۱۲ نفر از کارکنان دفتر سازمان فرهنگی تبیان را، که از نهادهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در کابل است، بازداشت کرده بودند.

هرچند برخی رهبران طالبان همواره در سخنرانی‌هایشان از برخورد یکسان با پیروان مذاهب گوناگون و اقوام افغانستان سخن می‌گویند، طالبان فقه جعفری را عملا از سیستم عدلی، قضایی و آموزشی افغانستان حذف و فعالیت مدارس دینی شیعیان را محدود کرده‌اند.

در حالی که وزارت معارف طالبان در تلاش است در شهرستان‌های افغانستان چندین مدرسه دینی و در هر شهر، دست‌کم یک «مدرسه جهادی» تاسیس کند، اعمال محدودیت‌ها بر مدارس شیعیان نگرانی‌ها در مورد تنش‌های مذهبی را افزایش داده است.