عبدالفتاح سیسی وارد عمان شد، مقصد بعدی بحرین

سیسی در این رشته سفرها با سلطان هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، و حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین ملاقات می‌کند

پادشاه عمان در فرودگاه مسقط از عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر استقبال کرد- Egyptian Presidency / AFP

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر، روز دوشنبه ۲۷ ژوئن (۶ تیر) وارد مسقط شد و مورد استقبال رسمی دولت عمان قرار گرفت. او قرار است در ادامه این سفر روز سه‌شنبه به بحرین برود.

پیشتر، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای گفت که سیسی در این رشته سفر با سلطان هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، و حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین ملاقات خواهد کرد.

به گفته سخنگوی ریاست‌ جمهوری مصر، عبدالفتاح سیسی و رهبران عمان و بحرین، از جمله درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین منافع مشترکی که مستلزم ‌حفاظت از امنیت ملی کشورها و مقابله با «مداخله‌های خارجی در داخلی جهان عرب برای بی‌ثبات کردن آنها» است، گفت‌وگو خواهد شد.

در هفته گذشته، عبدالفتاح سیسی در قاهره میزبان شاهزاده محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بود. در این دیدار دو طرف بر تقویت روابط ریاض و قاهره تاکید کرده و خواستار ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی شدند. آنان همچنین از بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند که از مداخله در امور کشورهای عرب دست‌بردارد و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در هفته گذشته، شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر، در سفر به قاهره با عبدالفتاح سیسی ملاقات کرد.

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر در حالی به دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس سفر می‌کند، که روز دوشنبه ۲۷ ژوئن، منامه میزبان گردهمایی مقام‌های اسراییل، آمریکا، و چهار کشور عرب مراکش، مصر، بحرین و امارات متحده عربی بود.

مراکش، امارات متحده عربی و بحرین، در چارچوب پیمان ابراهیم مناسبات خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند. قبل از آن مصر و اردن، تنها کشورهای عربی بودند که با اسرائیل رابطه داشتند.

ناظران می‌گویند اکنون اسراییل و کشورهای عربی نگرانی‌های مشترکی مانند فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی دارند که آنها را به هم نزدیک‌تر کرده است.