تسهیل شرایط سفر به بریتانیا برای اتباع کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر و عمان، اولین کشورهایی خواهند بود که از طرح جدید ویزای بریتانیا بهره‌مند می‌شوند

مقررات جدید الزامات صدور ویزای بریتانیا برای اتباع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را با شرکای مهمی چون  آمریکا و کانادا، مطابقت می‌دهد- Tolga Akmen / AFP

وزارت کشور بریتانیا روز دوشنبه ۲۷ ژوئن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور شرایط اخذ روادید را برای اتباع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که مایلند در سال ۲۰۲۳ به بریتانیا سفر کنند، تسهیل می‌کند.

با مقررات جدید، اتباع شورای شش‌گانه همکاری خلیج فارس، شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر و عمان، اولین کشورهایی خواهند بود که از طرح جدید روادید بریتانیا، موسوم به مجوز ورود الکترونیک یا ای‌تی‌ای (ETA) بهره‌مند می‌شوند.

این برنامه آنلاین قرار است در سال ۲۰۲۳ به اجرا گذاشته شود و به اتباع کشورهای واجد شرایط امکان می‌دهد که بدون ویزا و برای مقاصد مختلف وارد بریتانیا شوند؛ آنان برای سفر به بریتانیا فقط لازم است که از طریق برنامه آنلاین ای‌تی‌ای تقاضای اجازه ورود کنند. 

مقررات جدید ورود به بریتانیا، الزامات صدور ویزا برای اتباع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را با سایر شرکای مهم از جمله ایالات متحده آمریکا و کانادا، مطابقت می‌دهد.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا گفت: «این اقدام بدین معنی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس اولین کشورهایی در جهان خواهند بود که از برنامه سفر بدون ویزا به بریتانیا بهره‌مند خواهند شد.»

او گفت:‌ «اولویت اصلی ما امنیت مرزهای بریتانیا است و با اجرای برنامه مجوز سفر الکترونیک می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که تمامی افراد مایل به سفر به بریتانیا‌، از قبل مجوز سفر را دریافت می‌کنند و جلوی کسانی که تهدید تلقی می‌شوند، گرفته می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پیش از اجرایی شدن برنامه مجوز سفر الکترونیک در سال ۲۰۲۳، مسافران تبعه کشورهای همکاری خلیج فارس می‌توانند کماکان از برنامه الکترونیک معافیت ویزا استفاده کنند که به شکل آنلاین در دسترس است.

برنامه ای‌تی‌ای بخش مهمی از اقدام دولت بریتانیا برای الکترونیکی کردن کامل مرزهای آن کشور تا پایان سال ۲۰۲۵ است و شامل حال کسانی می‌شود که به بریتانیا سفر می‌کنند یا از آنان عبور می‌کنند و در حال حاضر برای دیدار کوتاه‌مدت به ویزا نیاز ندارند. کسانی که در حال حاضر ویزای معتبر بریتانیا ندارند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

وزارت کشور بریتانیا گفت که روند درخواست ساده است و طرح جدید «به عنوان یک لایه مضاعف امنیتی عمل می‌کند که به دولت امکان می‌دهد تا جلوی ورود تهدیدها به بریتانیا را بگیرد. او گفت که این طرح در عین حال امکان می‌دهد تا افراد زمان بیشتری برای بررسی امکان سفر خود داشته باشند.

مجوز سفر الکترونیک ای‌تی‌ای ورود‌های متعدد به بریتانیا و برای مدت طولانی را برای دارندگان آن امکان‌پذیر می‌سازد.

بیشتر از جهان