عزاداری شهید آنتونی کوئین!

بهشت هم چندان بی در و پیکر نیست

مراسم عزای عموی پیامبر با پوستر آنتونی کوئین!

به نظر من بعید است که حمزه عبدالمطلب عموی پیامبر اسلام در مکزیک به دنیا آمده باشد، آنهم در ۱۹۱۵ میلادی. کما اینکه آنتونی کوئین هم در عربستان به دنیا نیامده! اما این چیزها مهم نیست. وقتی قرار بر عزاداری باشد، هر یوم، عاشورا و هر آنتونی کوئین، حمزه است!

مسئله:

پوستری از آنتونی کوئین (در نقش عموی پیامبر) داریم که زیرش آمده:

«مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا عبدالعظیم حسنی».

پیدا کنید پرتقال فروشی را در صدر اسلام.

جواب مسئله: الله اکبر!

پرسشم این است که آیا عزاداری اسلامی و سینه‌زنی و کتک‌کاری با خویشتن خویش، زیر عکس آنتونی کوئین کافر، ثواب اُخرویِ درست درمانی دارد یا یک ثواب نصفه نیمه‌ای نصیب عزاداران می‌شود که همان دم در بهشت نگهشان می‌دارند و استفاده از جوی عسل را ساعتی می‌کنند برایشان.

نگرانم که مبادا اسم این بندگان مسلمان را بگذارند «عزاداران آنتونی کوئینی» و در آن دنیا با آنها به شدت برخورد شود. یا در بهترین سناریو، زیاد تحویلشان نگیرند. تازه آنتونی کوئین فوقش دو سه ساعت حمزه بوده، بیشتر عمرش زوربای یونانی بوده، حالا زاپاتاش هیچی.

آیا اصلاً در شأن سیدالشهدای اول هست (دومی امام حسین است) آیا اصلاً در شأن سیدالشهدای اول هست که عکس زوربای رقاص، پرچم عزای او شود؟ به علاوه که آنتونی کوئین فقط در نسحه غربی (انگلیسی) فیلم، عموی پیغمبر بوده. در نسخه عربی فیلم که به واقعیت نزدیک‌تر است عبدالله غیث نقش حمزه را دارد که آمریکائی هم نبود و مصری بوده و مسلمان و اسم پدر پیامبر یعنی برادر حمزه را دارد. تازه زوربا هم نرقصیده. به نظر من چهره عبدالله غیث شباهت بیشتری با صورت حضرت حمزه عموی پیامبر دارد.

در حیرتم که چرا وزارت اطلاعات و وزارت ارشاد و حفاظت سپاه و سایر سازمان‌های عزادارپرور، پوستر سینمائی عبدالله غیث را برای امت محتاج به عزا تدارک ندیده‌اند. آن بیچاره‌ها مجبور شده‌اند با پوستر پاره آنتونی کوئین تیمم کنند. آنتونی کوئینی که به شهادت دکتر علیرضا نوری زاده، حتی برای برادرزاده خودش هم عموی خوبی نبوده.

من نمی‌خواهم هموطنان مؤمن و عزادارم را ناامید کنم که از عزاداری منصرف شوند. در این چهل ساله چه بسا نیازمندانی که با شرکت در این عزاداری‌ها مرادشان برآورده شد. چه قولنج‌ها که معالجه شد. چه پرستوها که لو نرفتند. چه باجناق ها که ورشکست شدند. چه مالیات‌ها که بخشوده شد. به قول وزیر بهداشت و بهزیستی و بهداری و بهبود و بهروزی حکومت اسلامی: دعا و نیایش و عزاداری امت ما باعث شده که خیلی از نیازهای درمانی و حتی جراحی برطرف گردد. (غیر از عمل دماغ). اما عزاداری زیر پوستر آنتونی کوئین، گریه آور نیست. من اگر بودم، خنده‌ام می‌گرفت.

با آرزوی سلامت برای همه بیماران اسلام و به امید روزی که عزاداری تضمینی برای امت شهیدپروز فراهم باشد. آمین یا آنتونی کوئین!

***

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه