گانتز: در رده‌های سیاسی دولت درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تصمیم می‌گیریم

وزیر دفاع اسراییل:‌ تهدید جمهوری اسلامی مهم‌ترین و فوری‌ترین موضوع استراتژیک برای امنیت اسرائیل است

بنی گانتز: دستگاه دفاعی اسرائیل شبانه‌روز با تهدید جمهوری اسلامی مقابله می‌کند- Samuel Corum / AFP

وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه پنجم تیرماه گفت که سیاست‌گذاری درباره مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی در رده‌های سیاسی دولت تعیین می‌شود.

پیشتر در روز جمعه روزنامه یدیعوت آخرونوت، نوشته بود که ژنرال‌های ارشد اسرائیلی با توافق میان تهران و قدرت‌های غربی موافق‌اند. این روزنامه نوشت که شماری از مقام‌های ارشد نظامی اسرائیل می‌گویند که احیای توافق برجام می‌تواند به اسرائیل وقت بدهد تا خود را برای حمله به اماکن هسته‌ای ایران آماده کند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در توییتی نوشت، تهدید جمهوری اسلامی مهم‌ترین و فوری‌ترین موضوع استراتژیک برای امنیت اسرائیل است و دستگاه دفاعی کشورش شبانه‌روز با آن مقابله می‌کند.

گانتز نوشت که مقابله با تهدید ایران از طریق «هماهنگی میان تمامی بازوهای امنیتی صورت می‌گیرد، و با آن که نیروهای امنیتی اسرائیل درباره سیاست‌گذاری در قبال ایران آزادی عقیده دارند، اما دولت است که تصمیم‌های سیاسی را اتخاذ می‌کند.»

او نوشت:‌ «ما به گفت‌وگوهای عمیق پشت درهای بسته ادامه می‌دهیم. هر روش دیگری به امنیت اسرائیل لطمه می‌زند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد که اظهارات گانتز به دستگاه اطلاعات و امنیت اسرائیل، موساد، نیز اشاره دارد، که به گزارش روزنامه یدیعوت گفته است مخالف توافق جدید بر سر برنامه اتمی ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و در جریان سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، اعلام کردند که مذاکرات اتمی درباره پرونده اتمی جمهوری اسلامی احتمالا به زودی و در قطر ازسرگرفته‌ خواهد شد.

این تحولات همزمان با بی‌ثباتی سیاسی در دولت اسرائیل و درخواست نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور برای برگزاری انتخابات، رخ داده است.

جلسه روز یکشنبه دولت اسرائیل احتمالا آخرین نشست بنت با هیات دولت بود، چرا که او قرار است در هفته پیش‌رو از مقام نخست‌وزیری کنار برود و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه به جای او بنشیند.

اسرائیل در مذاکرات با ایران درباره برنامه اتمی تهران حضور ندارد. اما تهدیدهای اسرائیل مبنی بر انجام اقدام یک‌جانبه علیه ایران، بر مواضع کشورهای غربی شرکت‌کننده در این مذاکرات تاثیر دارد.

اسرائیل از تصمیم دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا برای خروج از برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، استقبال کرده بود. با روی کار آمدن دولت جو بایدن و تلاش برای احیای توافق اتمی ایران، رهبران اسرائیلی گفتند که خود را به توافق جدیدی که ممکن است با تهران امضا شود، متعهد نمی‌دانند.

مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند در برنامه‌‌های هسته‌ای مقاصد صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند، اما اسرائیل می‌گوید که ایران به دنبال تولید سلاح اتمی است و آن را تهدیدی علیه موجودیت خود قلمداد می‌کند.

بیشتر از جهان