فرمانده محافظان خامنه‌ای عوض شد

ابراهیم جباری پس از ۱۲ سال کنار رفت تا حسن مشروعی‌فر فرمانده «سپاه ولی امر» شود

در پی برکناری حسین طائب از ریاست اطلاعات سپاه پاسداران، تغییر مهم دیگری نیز رخ داد؛ سرتیپ ابراهیم جباری که از سال ۱۳۸۹ تا کنون فرمان «سپاه ولی امر» بوده است اکنون کنار می‌رود و جای خود را به سرتیپ دوم حسن مشروعی‌فر می‌دهد.

«سپاه ولی امر»‌ مسئولیت حفاظت از جان رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، نهادی که طی اصلاحات گسترده خامنه‌ای در سپاه پاسداران در همان آغاز رهبری‌اش در سال ۱۳۶۸، تشکیل شد. پیش از آن، «سپاه حفاظت انصارالمهدی» به‌طور کلی وظیفه حفاظت از رهبران جمهوری اسلامی را در اختیار داشت. اما خامنه‌ای با جدا کردن «سپاه ولی امر» از این نهاد، اهمیت ویژه‌ای را معطوف حفاظت از رهبر کرد.

مشروعی‌فر را رسما حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، به این سمت منصوب کرده است. اما در عمل، چنین انتصاب‌هایی معمولا با نظر مستقیم خامنه‌ای انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعاتی درباره پیشینه مشروعی‌فر منتشر نشده است و نام او در اخبار منتشرشده راجع به سپاه پاسداران در سال‌های اخیر به چشم نمی‌خورد.

تغییرهای اخیر در سپاه پاسداران در پی چندین و چند حمله به مقام‌های این گروه نظامی و چهره‌های برنامه هسته‌‌ای در خاک ایران صورت گرفته است، حملاتی که از نفوذ بی‌سابقه اسرائیل در نیروهای امنیتی ایران خبر می‌دهند و این تغییرها از نگرانی جمهوری اسلامی را در این مورد حکایت دارند.

تغییر ناگهانی طائب در حلقه درونی جمهوری اسلامی هم جنجال‌برانگیز شد. حمید رسایی، نماینده اصولگرای پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه در توییتی، برکناری طائب را «تاثیرگذارترین عزل در تحولات انقلاب» پس از کنار گذاشتن آیت‌الله حسینعلی منتظری از مقام قائم‌مقامی رهبری خواند. توییت رسایی واکنش منفی بسیاری از طرفداران حکومت را برانگیخت، از جمله عباس سلیمی نمین که به خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، گفت: «برخی افراد نه بر مقوله تاریخ اشراف و تسلط دارند و نه در واقع، دارای توان تحلیلگری هستند که بتوانند یک تحلیل درست از مسائل ارائه بدهند. موضع جناب آقای رسایی درباره تغییر اخیر در سازمان اطلاعات سپاه از همین دست است.»