جوزپ بورل در تهران؛ امیدها یا تهدیدها

بسیاری از تحلیل‌گران سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران را آخرین تلاش‌ها برای احیای «برجام» می‌دانند

اتحادیه اروپا، به استناد گزارش‌های «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» حکومت ایران را متهم می‌کند که از تعهدات خود در چارچوب «برجام» شانه خالی کرده است -ایرنا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای نخستین بار در زمان دولت ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری ایران، راهی تهران شد. این سفر تنها چند ساعت بعد از دیدار او با رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در بروکسل برنامه‌ریزی شد.

برخی ناظران گمانه‌زنی کرده‌اند که بورل در این سفر از پیش اعلام نشده احتمالا حامل پیام مهمی برای رهبران جمهوری اسلامی ایران است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه سوم تیرماه در گزارشی به‌نقل از بیانیه رسمی «اتحادیه اروپا» نوشت سفر جوزپ بورل، بخشی از تلاش‌های جاری اروپا برای «اجرای کامل برجام» است.

مسئول سیاست خارجی «اتحادیه اروپا» یک روز قبل از سفر از پیش اعلام نشده‌‌ خود به تهران، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر  نوشت دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق‌ هسته‌ای «برجام» و معکوس کردن روند تنش‌های کنونی با حکومت ایران است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است امروز شنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت رئیسی، و برخی از مسئولان حکومت ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

همزمان با سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، وزارت خارجه فرانسه هم بیانیه‌ای صادر کرد. دولت فرانسه سفر جوزپ بورل به تهران را به مثابه فرصت و موقعیتی برای حکومت ایران معرفی کرد و از رهبران جمهوری اسلامی ایران خواست تا از این موقعیت، به‌منظور دستیابی به توافق نهایی و احیای موافقت‌نامه «برجام» استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای غربی و «اتحادیه اروپا»، به استناد گزارش‌های معتبر کارشناسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» حکومت ایران را متهم می‌کنند که از تعهدات خود در چارچوب توافق‌نامه «برجام» شانه خالی کرده است.

پس از خروج آمریکا از موافقت‌نامه «برجام» در سال ۱۳۹۷، حکومت ایران، در مجموعه اقدام‌هایی متقابل از تعهدات و محدودیت‌های پذیرفته شده خود، از جمله میزان و سطح اورانیوم غنی‌‌شده، طفره رفت.

آخرین برآوردهای کارشناسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، که کمتر از یک ماه پیش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت نشان می‌دهد، در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران دستکم به ۱۸ برابر حد پذیرفته شده در «برجام» رسیده است.

این طور به‌نظر می‌رسد که مقام‌های حکومت ایران کماکان بنا دارند به روند غنی‌سازی اورانیوم و کاهش همکاری‌های خود با «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» ادامه دهند.

در همین ارتباط، سه‌شنبه هفته پیش، خبرگزاری رویترز به استناد یک سند محرمانه و داخلی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» نوشت حکومت ایران قصد دارد به‌زودی سانتریفیوژهای پیشرفته «آی آر شش» را در تاسیسات هسته‌ای فردو به کارگیرد.

جوزپ بورل برای نخستین بار در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ وارد تهران شد و با حسن روحانی، رئيس‌جمهوری سابق و مسئولان وزارت خارجه دولت روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر از جهان